Author Topic: Nye arter fra Amazonas  (Read 2309 times)

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
Nye arter fra Amazonas
« on: October 31, 2012, 09:54:30 PM »
Forslag til neste års utflukt:

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8378927

Kjetil: ordner du reisepenger?

Tomas

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Nye arter fra Amazonas
« Reply #1 on: November 02, 2012, 02:27:40 PM »
Tomas: -  Takk Tomas for at du la ut link til denne utrolige inspirerende publikasjonen. Jeg har ikke før kommet hjem til Norge før jeg får lyst til å snu i døra og dra tilbake til den Neotropiske region!

Dette er en artikkel dere bør klikke dere inn på (originalen ligger der in extenso - en svær sak på 94 sider!). Fantastiske foto og et godt eksempel på hvordan en moderne systematisk publikasjon bygges opp og tar i bruk de digitale muligheter som ligger i den elektroniske publikasjonsformen som brukes av ZooKey og andre tidsskrifter. Jeg har drevet med publikasjon av nye arter (Collembola) i snart 40 år - helt siden den tida man drev med tusj, kalkérpapir, limbånd og saks. Men når jeg ser artikler som denne føler jeg meg ganske avlegs! Men også litt sugen på et nytt liv der man kan starte med blanke ark og ta i bruk alt dette digitale raffinementet. Jeg har så vidt prøvd (sammen med mer kompetente medforfattere), men det kreves nesten et masterstudium i databehandling for å sy sammen slike artikler. Og forfatterinstruksjonen til disse tidsskrifter er så full av tekniske spesifikasjoner at det kan skremme vannet av en oldtimer......

Men uansett - da jeg så fotoene av disse tarantellen var det en tanke som slo meg (sikkert tenkt av andre før meg!): De juvenile har ofte markerte artsspesifikke fargetegninger som forsvinner hos de adulte. Hvorfor? Kanskje det henger sammen med størrelsen og den etappemessige utviklingen mot voksent stadium. Små juvenile har andre behov for "maskering" enn adulte. De beveger seg i andre mikrohabitater (små hulrom), tar mindre byttedyr og er utsatt for andre predatorer enn fullvoksne individer. I den sammenhengen kan synlige fargemønstre ha en helt annen funksjon enn hos voksne dyr. Vi har vært innom slike tema flere ganger i vårt forum. Hvordan skal vi artsbestemme juvenile linyphiider eller små hjulspinnere? Fargemønsteret er ofte annereldes enn på kjønnsmodne dyr. Men poenget er at disse fargene og mønstrene kan være artsspesifikke. Når Harald har utredet alt som går an av palper og epigyner får vi sette han til å tegne juvenile dyr og lage nøkler som skiller juvenile phantes-arter!

Arne.
« Last Edit: November 02, 2012, 02:31:14 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: November 02, 2012, 06:43:53 PM »

-Arne

Har kikket litt på tornesammesettingen på noen phantesarter. Her tror jeg også det kan være mange innterssante detaljer å ta med seg. Hos en art som Lepthyphantes leprosus er tornesettingen på beinpar 1 annerledes på juvenile eks. i forhold til voksne, mener jeg også har sett dette hos andre Phantesarter uten at jeg har studert det så nøye. Har du noen tanker om hva denne forskjellen skyldes?

-Harald

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: November 02, 2012, 08:21:30 PM »
Harald: Tornbekledningen er jo en del av den generelle hårkledningen. Hos dyr som vokser gradvis, som edderkopper og collemboler, utvikles hårkledningen ved hvert stadium. Hos små juvenile er det ikke "plass" til så mye hår som hos fullvoksne. Hos collemboler kalles "tornene" for macrochaeter (storhår) og brukes mye som diagnostiske karakterer. Men hos collembolene er macrochaetene til stede allerede på de minste juvenile i det de kommer ut fra egget, mens andre hår kommer etter hvert (hårformler basert på macrochaeter er derfor enklere å observere på små individer som ikke har så mye annen "ull" som forstyrrer bildet). Hos edderkopper ser det altså ut til at tornbekledningen utvikles og endres etter hvert etter det du har observert. Når juvenile fra ulike arter skal sammenlignes er det derfor viktig at man sammenligner individer i samme stadium (med sammem antall hudskifter etter klekking). Det greieste ville være å starte med stadium 1, dvs. nyklekte juv. rett fra egget. Her må de nok ales opp i bur! Jeg har gjort noen slike studier på collemboler og fant overraskende nok at enkelte arter er lettere å artsbestemme i 1.stadium juv. enn på senere alderstrinn. Eksempelvis skiller 1.stad. Isotoma anglicana seg fra alle de tre andre norske artene på en veldig lett observerbar karakter (allered i 2.stadium blir den like de andre). Vi bør kanskje begynne å klekke noe arter fra egg og ta vare på de juvenile. Mødrene sitter jo ofte og vokter på egga sine. I slike tilfeller burde artsbestemmingen være enkel.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: November 05, 2012, 11:19:23 AM »
Ja, jøss, dette var interessant. Jeg synes også det var ganske artig at NRK tok tak i det og presenterte funenne såpass detaljert og med bilder. Hmm, lurer på om vi kan få til noe av det samme med våre "nye" arter. Eller kanskje den nye Zelotesen!!?? Det er vel jeg som må få ut fingeren litegrann og få gjort noe med dette.

Vi har nå såpass mye kompetanse innenfor veldig mange felter her på foruemt og ikke helt ubeskjedent så kan jeg litt om bildebehandling via Photoshop og slikt. Og dersom du trenger litt teknisk hjelp til å forberede dine fabelaktige Collembol-bilder for en publikasjon, så må du absolutt spørre meg, Arne. Det er det minste jeg kan gjøre.

Det er også interessant det du diskuterer angående juvenile fargemønstre og slikt. Det vi bl..a må gjøre dersom vi skal undersøke dette nærmere er å ha større serier av juvenile for sammenligning. Problemet blir å få en positiv ID og der er jeg redd vi må trå til med DNA. Det er for så vidt mulig nå gjennom DNA_barcoding. Så jeg tror det første skrittet ville vært å få f.eks. alle våre ....phantes-arter DNA-barcodet.

Vel, jeg forventer en email med bilder og instruksjoner for bildebehandling for din kommende Mexico-collmbol-publikasjon, Arne! Det er det minste jeg kan gjøre, som sagt!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: November 05, 2012, 08:02:50 PM »
Takk for tilbudet Kjetil! Men Mexicoturen hadde egentlig et helt annet formål (dvs. bevilgningen som gjorde det mulig å invitere meg over dammen): Å bygge opp en studiesamling av collemboler basert på magasinert materiale. Nå viste det seg at dette materialet stort sett var gammelt spritmateriale i dårlig forfatning, så jeg måtte (heldigvis!) ut å samle nytt. Primært ville jeg opp i høyder mllom 3000 og 4000 meter, i den fuktige barskogssonen der nordlige collemboler trives. Men av helsemessige grunner ville verten min heller ned i tropiske områder der det var tørt og jævlig med skorpioner og slanger og heller lite spennede collemboler. De to nærmeste høyfjellene var heller ikke aktuelle. Det ene var delvis avsperret pga. vulkansk aktivitet, og de veiene opp til det andre var sterkt utsatt for banditter og landeveisrøvere. Ikke noe for en godtroende norsk fjellmann. Men en liten studiesamling ble det likevel, og studentene ville gjerne lære seg metoden med bruken av lactoglycerol og montering av dyra i hulslipte objektglass. Men noen meriterende publikasjon kommer det ikke ut av turen.........

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: November 06, 2012, 10:41:23 AM »
Ok, litt dumt at du ikke fikk samlet der du ville - jeg kjenner følelsen! Men tilbudet står ved lag for kommende prosjekter. Dine bilder er nå så gode at de glatt går inn i slike artikler. Bare ha dette i mente at når du finner noen interessant så tar du vare på høyoppløselige versjoner av bildene du tar!

KJetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)