Author Topic: Funn av edderkoper i huler/tuneller?  (Read 6836 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Funn av edderkoper i huler/tuneller?
« Reply #15 on: November 09, 2012, 11:03:48 AM »
Takk for dine kommentarer angående Z. puritanus, Glenn. Jeg deler dine synspunkter.

Frank, edderkopper i tunneler og huler har som regel ingen fast aktivitetsperiode, men er aktive hele året.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
« Reply #16 on: November 09, 2012, 12:48:58 PM »
Tusen takk Kjetil, det var svaret jeg håpet på  ;D

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #17 on: November 09, 2012, 06:10:20 PM »
Edderkopper har ulikt aktivitets mønster i løpet av året. Noen blir borte, men kommer tilbake til våren.

Hva slags mønster har edderkopper som bor i huler, tuneller osv. Er disse dyrene aktive hele året?

Noen huleboere kan ha fantastiske farger, bla Meta menardi!. Den er også, hvis vi kan kalle det "aktiv" hele året. Arten er veldig treg og dorsk av seg, og er ikke kjent for å brenne så altfor mye unødig energi.

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #18 on: November 13, 2012, 11:39:38 AM »
Ja, Glenn er inne på noe. Med "aktiv" så mener vi vel her at de kan parre seg og voksne individer finnes hele året, ikke at de fyker rundt på kjellertakene med stor hastighet. Disse Metaene er noen tålmodige skapnimger med veldig lav metabolisme!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
« Reply #19 on: November 13, 2012, 05:40:06 PM »
Når har gått igjennom det jeg har samlet, så kommer jeg til å satse på tuneller, gruver resten av vinteren  :)