Author Topic: Funn av edderkoper i huler/tuneller?  (Read 6839 times)

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
Funn av edderkoper i huler/tuneller?
« on: October 30, 2012, 08:10:08 AM »
Jeg har lurt på om det kan være fornuftig å lete etter uvanlige/sjeldne/nye edderkopper i nedlagte gruver, tuneller osv. i Oslo og i Normarka/Østmarka.

Er det noen som vet om dette er blitt i Oslo og med hvilket hell?

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Funn av edderkoper i huler/tuneller?
« Reply #1 on: October 30, 2012, 12:56:15 PM »
@Frank

Edderkopper finnes nesten overalt. Huler, grotter, kjellere, fjøs, ... Er sikker på at du finner spennende arter, og kanskje også nye, i slike habitat. Du vil også kunne finne voksne edderkopper gjennom vinteren under løs bark og på røtter med mose over.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: October 30, 2012, 05:35:36 PM »
Frank: - Et habitat jeg gjerne skulle undersøkt er nedlagte jernbaneområder i Oslo-gryta. På slike steder er det god sjangs for å finne flere nye norske edderkopper som antagelig er kommet med transporten og har etablert lokale populasjoner. Sjekk hva vår danske venn Jørgen Lissner skriver her.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
« Reply #3 on: October 30, 2012, 10:24:14 PM »
Jeg har lest hva Lissner har skrevet og ettersom jeg er ganske i byen min, så vet jeg om mange plasser.

NSB kan jeg snakke med har et godt forhold til folk der. Det er mange engasjerte mennesker i NSB. Jeg vet hvem som er mannen som evt. kan hjelpe til  :)

I går kveld fikk jeg opplysninger og store "huler/tuneller" i Oslo. Tror dette kan være hemmelig og det er mulig at man må søke om tillatelse/sikkerhetsklarering. Dette er et åpent forum og jeg bør holde dette tett. sender en e-post til Kjetil, så kan ha informere artskord. om dette. Skal etter hvert ta kontakt med folk og forsøke å få tilgang til dette.

I tillegg kjenner jeg til ganger, gruver og mye annet under deler gamle Oslo og Kristiania.
Har også forbindelser de riktige stedene for undersøke dette  ;D

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: October 30, 2012, 10:57:52 PM »
Høres lovende ut. Tror du kommer til å hanke inn noen nye arter!

Arne
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: October 30, 2012, 11:01:20 PM »
Pass på å lete, ikke bare i taket og på bergveggene, men også nede i bunnmaterialet også. Der kan det være mye interessant om forholdene er bra.

Mvh Glenn
"Sykemeldt"

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
« Reply #6 on: October 30, 2012, 11:23:42 PM »
Er det snakk om å løfte stein, løv og håv når det gjelder bunnen?

Må bare bruke tid å lære artsiddene og bli ferdig med jeg har samlet inn først. Er litt redd for er at jeg kan komme til å ødelegge innsamlet matr. over sjeldne arter.

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
« Reply #7 on: October 30, 2012, 11:24:46 PM »
Har nå sendt e-post til Kjetil.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #8 on: October 31, 2012, 12:19:40 AM »
Er det snakk om å løfte stein, løv og håv når det gjelder bunnen?

Ja, løfting av pukk og stein er bra. Vending av plankebiter, løv/gresstuster, hauger og detritus, etc.
Her kan en bruke lommelykt og solder, men håndplukk fungerer også. Ei balje er også kjekk å ha med seg. Den kan man drysle detritus, eller holde under løftede stein for å sikre at dyrene forblir fanget. Man finner ut sine egne metoder også etterhvert. Biotopnysgjerrigheten er nok den viktigste faktoren for suksess.

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
« Reply #9 on: October 31, 2012, 10:56:57 PM »
Uten å overdrive, så er jeg svært opptatt biotoper. Lissner fra Danmark fikk øynene mine opp og jeg begynte å tenke igjennom alle de spennende stedene jeg vet om og de stedene med spesielle forhold som Oslofeltet har gjort Oslo og områdene rundt.

Han nevner gamle områder for tog i større byer og vi har mye av dette i Oslo, men vi har også en rekke steder med anløp for store skip ved Nordstrand. Her er det rik vegetasjon, fuktig og mye er uforandret.

Defor kommer jeg til å lage en plan over de stedene jeg kan besøke i vinter og hvor det er viktig å beøke til våren/sommeren.

Det var i mange år en bevart hemmelighet at det finnes en del trøffel i Ekebergskogen i Oslo. Det er vel mindre kjent at det finnes en trøffel der som ikke kjent andre steder i Europa.
Dette får meg til å tenke etter hva slags edderkopper trives i en slik biotop og kan de ha tilhold i hulrom i fjellet. Nå er det mildt og med litt regn i morgen, er det fristende å ta en tur i Ekebergskogen.

Tror det kan finnes lignende steder på vestkanten av byen og et sted i Nordmarka.

Har noen erfaring med edderkopper i områder med trøffel, vil tro de har erfaring med dette i Danmark og spesiellt i Piemonte i Italia.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #10 on: November 02, 2012, 03:03:26 PM »
Frank: - Siden du ennå virker som å være relativt ung og "tørst" i faglig zoologisk sammenheng, skal jeg forsøke å påvirke deg i retning spretthaler (Collembola). Fra kollega Matty Berg i Nederland fikk jeg akkurat inne en melding om at han har funnet en ny art for landet: Entomobrya unostrigata.  Den viste seg å leve i stort antall i havneområdet i Rotterdam der den åpenbart innført, og den trives utmerket i ruderatområder av en typen som vi også har mye av i norske havneområder. Ha øya med deg når du begynner å lete etter edderkopper til våren. (nå ja -både collemboler og edderkopper finnes jo også om vinteren..)

Jeg gjør også oppmerksom på Roars funn av Steatoda triangulosa - ny for Norge - i Fredrikstad.

Med fare for at jeg snart blir ekskludert fra
Norsk Araknologisk Nettverk pga. undergravende virksomhet:

Arne.
« Last Edit: November 02, 2012, 03:12:27 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
« Reply #11 on: November 02, 2012, 08:19:00 PM »
Tusen takk for tipset  :) Jeg skal lese litt om det og følge med. Alt henger sammen og det startet med stor interesse for amfibier og så ble jeg opptatt av det som er deres miljøer. Nå sover froskene og da bruker jeg tiden på bli kjent med edderkoppene og skal i hele vinter øve med sterolupen og til våren kanskje finne Dolomedes plantarius eller bare bli kjent med edderkoppene som holder til ved dammer og myrer.

Jeg skal snakke med NSB og forsøke å få tillatelse til å ferdes på deres områder. Jeg har et godt forhold til dem og kanskje jeg eller forumet kan få støtte eller gratis kort for å besøke ulike plasser hvor NSB holder til.

Vinteren skal vies til edderkopper og studier (mest teoretisk) av vannkalver, vannskjærer, buksvømmere, ryggsvømmere, salamander, frosk og padde  ;D

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #12 on: November 05, 2012, 12:26:04 PM »
Jeg tror som nevnt du kan finne mye artig både i og under Oslo, Frank. Sjekk gjerne også lagerhus og lignende nede på havna. Finner du noen nett i kriker og kroker så ta eieren av nettet med deg; det kan være en ny art for landet (innført sådann, men likevel). Det er jo funnet en slik art i ett slikt område i Norge, som Arne nevnte, og jeg er sikker på at det finnes flere!

Sjekk f.eks. denne lange URL, som er en download-link til en meget interessant bokkapittel om invaderende edderkopparter i Europa (husker ikke hvordan jeg gjør den til en del av et ord):

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&ved=0CFIQFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.pensoft.net%2Finc%2Fjournals%2Fdownload.php%3FfileId%3D1466%26fileTable%3DJ_GALLEYS&ei=dqGXULv1JIOn4gT204G4BQ&usg=AFQjCNE8JnrEh4gT-LCMf1oC-CglJ3j1rA

Der er det en liste over 47 slike introduserte arter. Merkelig nok står Zelotes puritanus der, vi må undersøke om den er naturlig forekommende eller introdusert. Jeg er ikke sikker.

Men uansett, dette er ett spennende felt og jeg ønsker deg mer enn lykke til i jakten, Frank. Jeg tror dette blir spennende! Og Arne, collemboler vil vi alltid ha plass til her på forumet! De er tross alt føden til svært mange av våre edderkopper!  :D

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #13 on: November 06, 2012, 01:49:10 PM »

Merkelig nok står Zelotes puritanus der, vi må undersøke om den er naturlig forekommende eller introdusert. Jeg er ikke sikker.

Kjetil

Jeg er 100% sikker på at Z. puritanus ikke er innført. Har funnet den så langt fra allfarvei og jernbaner, at den i såfall måtte være sluppet fra fly... :D

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
« Reply #14 on: November 07, 2012, 05:17:44 PM »
Edderkopper har ulikt aktivitets mønster i løpet av året. Noen blir borte, men kommer tilbake til våren.

Hva slags mønster har edderkopper som bor i huler, tuneller osv. Er disse dyrene aktive hele året?