Author Topic: Siste nytt fra Mexico  (Read 6537 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Siste nytt fra Mexico
« on: October 23, 2012, 08:13:57 PM »
Her kommer en rapport fra helgas utflukt - da jeg endelig slapp ut fra heksegryta:

Etter to uker i heksegryta Mexico City (25 mill. mennesker….) fikk jeg endelig anledning til å bli med «på landet» - til José sitt country-house i nabostaten Morales, utafor og nedenfor  fjellkjeden som omgir hovedstaden. Her er klimaet tropisk – ikke akkurat regnskog, men «tropical dry forest»,  en relativt åpen buskaktig skog som nå bare finnes i fjellskråningene mens lavlandet (ca. 900 moh) er oppdyrket og tett befolket. Vi starta med å handle inn for helga i Chuautla, i markedsområdet midt i gamlebyen. Det kokte av folk og torghallen er en labyrint av trange ganger og boder med et utrolig utvalg av lokale produkter. Massevis av delvis parterte dyreskrotter (kjøtt er billig!), bearbeida kjøttvarer, store stabler av lettsalta tynne flak av storfe (antagelig fra buk og sider) som var særlig populært til tacos. Massevis av frukt og grønt som jeg aldri har sett før. Unge blader av fikenkaktus (Opuntia) er et stort produkt her som syltes som agurker eller brukes ferske (freses i olje med litt salt og limesaft). I Europa (Middelhavsområdet) brukes vel bare frukten.

Men mest spennende er nok all småhandelen som drives mer eller mindre spontant fra fortauskanten. Vi kjøpte en svær pose rista gresshopper. Mer smakfullt og sunnere enn potetgull! (knaskes  gjerne med litt salt og lime). Og taco med gresshopper, løk og guachamole er skikkelig digg! Her er taco ordentlig mat og omsettes over alt. Søndag morgen tok vi taco-frokost under en presenning på fortauskanten der en liten familievirksomhet (mor, far, datter, sønn – faren satt på en stol utafor og prata….) hadde rigga seg til med tacopresse (et lite «vaffeljern» som presser en ball av taco-deig ut til ei rund plate) og steikeplate over ei bøtte med glødende kull). Deigen framstilles av en hvit mais (det er mange sorter! – hvit, blå, grønn, svart, rød)  som først kokes med kalk i vannet. Det er visstnok kalken som gjør deigen seig slik at tacoen kan brettes uten å gå i stykker – og som gjør at meksikanere flest har flotte tenner! (sa José …). På universitetet kommer det hver dag en gammel kar med sykkel og en pappeske med tacos bakpå mens diverse sauser henger i bøtter og spann på styret. Salget går strykende!

Området der vi var er stint av historie og arkeologiske skatter (som det meste av det sentrale Mexico).  I byen Chuatla er de særlig stolte av Emilio Zapata som akkurat der starta den meksikanske revolusjonen i 1905 og kasta den spanskdominerte landadelen på dør og jaga presidenten til Frankrike. De store godsene (haciendas) hadde kontroll på dyrking av mais, sukkerrør, ris, o.l. og tok jorda fra småbønder  og dreiv landarbeiderne nærmest som slaver med økonomiske systemer som gjorde at de aldri ble gjeldfri. Halvveis ute i «jungelen» kom vi over restene etter en slik hacienda der bare de tjukke murene sto igjen – som ble voktet av en to meter lang svart slange i en sprekk! Mye ble rasert og brent ned av de revolusjonære under kampene. Ute på slettelandet ligger ruiner av flere svære sukkerfabrikker som var i drift på 1800-tallet fram til revolusjonen. Zapatistene hadde naturlig nok ikke en ferdig infrastruktur og organisasjon som uten videre kunne fortsette denne driften, så det meste gikk i stå. Zapata selv ble drept i et feigt bakholdsangrep under revolusjonen. Og slikt hjelper jo på heltestatusen! Men revolusjonsånden lever fortsatt – nå kanskje mest blant studentene (det var kamper mellom studenter og politi i helga, og i morgen skal det være en stor demonstrasjon…).

Søndag var vi på tur til et arkeologisk område med skulpturer, steinrelieffer og bygningsrester fra Olmec-kulturen som hadde sin blomstringstid ca. 500 år før og etter vårt år null. I motsetning til senere kulturer var dette fredelige folk som ikke dreiv krig, men dyrket jorda og utviklet raffinerte steinbearbeidingsteknikker og annen kunst. Lokaliteten ligger flott til i skråninger opp mot noen utrolig vakre fjell der flokker av gribber og andre rovfulger sirklet rundt toppene mens et utall av fargesprakende sommerfugler strøk langs bakken. Slettelandet nedenfor er et lappeteppe i grønt og brunt der mais, ris og sorghum dominerer. Det meste er genmodifiserte sorter fra monopoler som Monzanto og andre, som nå fester grepet om jorda og produksjonen slik landadelen gjorde for 100 år siden. Ikke alle er glade for dette. Men langt bakom alt reiser Popo og Ixta seg i over 6000 meters høyde. Ixta er rolig og kald med isbreer rundt toppene. Popo (Popokatèpetl)  er varm i toppen og uten snø – men med en liten damsky opp fra krateret og av og til litt glødende lava som spruter til himmels. Ingen er helt trygge på hva han kan finne på. Jeg skulle gjerne vært oppi fjellskogene der, men området er ikke anbefalt pga. uberegnelig vulkanisme. Ixta er også fristende med alle de ukjente collembolene som sikkert lever oppunder toppen, men i skråningene deromkring huserer landveisrøvere og andre banditter så en enslig nordmann får ikke grønt lys av vertskapet!
Mexico City er relativt trygg for røvere og kjeltringer så lenge man ferdes blant mye folk! De fleste er jo vanlige slitere og har nok med sitt, og er like forbanna som alle andre når tjuver slår til. Dessuten er det tett med politi og vakter over alt. Og jeg har bare sett en full mann!

"Stygge dyr" i form av skorpioner og giftige edderkopper er det heller ikke mye av i byen. Men nede i lavlandet, der vi var i helga, er det rikelig! Da vi åpna døra til soverommet mitt datt det ned en skorpion fra håndtaket på innsida. Og da jeg skulle legge meg krøp en annen inne  langs veggen – begge to av den verste sorten som kan ta livet av sensitive personer og småbarn… Jeg sov litt dårlig om natta – naken under et tynt laken. Men det var nok pga av varmen som var over 30. Insektlivet ute i den halvtørre buskskogen var formidabelt! Sommerfugler, bier, vepser, blomsterfluer i alle størrelser og farger, og et ditto blomsterflor. Vi hadde kjentmann som tok oss inn med jeep langs en delvis gjengrodd jernbanetrasé fra revolusjonsårene. Der var det mye sprengstein som var fine å snu på – med skikkelig hårete fugleedderkopper på undersida – og skorpioner selvfølgelig. Og nifse amblypyger store som håndflata (ufarlige edderkoppdyr. Det var disse vi egentlig var ute etter. En kollega av José i Tsjekkia trenger levende dyr for kromosomstudier).

Vel, jeg kom levende og uskadd hjem fra dette også. Det farligste var sikkert å kjøre tilbake til Mexico City søndag ettermiddag. Jeg var rett og slett redd! Men José er en slu kjører og var en djevel til å ratte sin lille Nissan inn i best posisjon på de tre smale filene inn mot byen. Kast i kast i godt over 100 bare noen få meter bak bilen foran. Det får holde med denne ene langturen. Fra nå av blir det metroen.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Siste nytt fra Mexico
« Reply #1 on: October 23, 2012, 08:18:22 PM »
Flere bilder:
Arne Fjellberg

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: October 23, 2012, 08:20:57 PM »
ennå flere:
Arne Fjellberg

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: October 23, 2012, 08:23:40 PM »
- og noen til:
Arne Fjellberg

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: October 23, 2012, 08:26:43 PM »
Jøss, så mye bilder jeg har!:
Arne Fjellberg

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: October 23, 2012, 08:34:52 PM »
snart slutt:
Arne Fjellberg

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: October 23, 2012, 08:43:09 PM »
- og helt til slutt:
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #7 on: October 23, 2012, 10:52:50 PM »
Du store tid, Arne!
Dette er GOD lesning og svært behagelig for øyet!
Reisereferater har alltid fascinert meg, og sluker det like rått som min favorittmat, entrecotè! :)

Takker stort for slike fantastiske innlegg.

-Glenn

"Sykemeldt"

Offline Lisbeth Schanke Rødset

• Æresmedlem
« Reply #8 on: October 23, 2012, 11:55:16 PM »
Fullstendig enig med Glenn, disse reisebrevene er fantastiske og du skriver skikkelig godt Arne! Fryder meg over bildene av spennende natur og kultur, også de fantastiske insektene da!
Ja, ekte taco er sannelig noe helt anna enn industri-søppelet vi kjøper her! Du er barsk som våger deg på å prøve fremmed mat og snacks, sånnt liker jeg å høre!