Innleggene her på forumet genererer stadig inspirasjon til nye idèer.
Offisielle artsnavn på edderkoppene våre forandres og byttes ut med stor hyppighet. Gjerne årlig.
Etterhvert har den reelle navnelista blitt seende ganske annerledes ut i forhold til den "offisielle" lista hos Artsdatabanken.
Mange har påpekt at dette kan skape unødig mye forvirring når observasjoner skal legges inn på lista.
Annie sitter med adskillige tusen gamle artsregistreringer fra "førforumtid" som skal legges inn, og sier det er tidkrevende å gå igjennom alle navnesynonymer for å finne de offisielle navnene fra den gang listene ble offentliggjort.
Fikk en idè om å lage ei egen synonymliste vi kunne ha liggende her på forumet, slik at den ble lett tilgjengelig og tidsbesparende.
Det er ikke alltid ideene mine er like gode, men liker å teste dem ut for å kunne konkludere om de funker eller ei. Tilbakemeldingene vil kunne gi svar på om et opplegg funker.
Med utgangspunkt i Magnes alltid oppdaterte sjekkliste, og Platnicks katalog, kan en lage linkforbindelser med hver enkelt art. Ved å klikke på artsnavnene fører det oss inn til synonymlista for arten, mm.
Har laget en liten "prøvekladd" på hvordan en slik liste kan funke. Merk at jeg bare har linket noen få arter i begynnelsen som en testversjon.
Kom gjerne med tilbakemeldinger om dette kan ha noe for seg, og om den kan jobbes videre med.

Den skal kunne gjøres ferdig på en dag tror jeg.
Her er synonymlistekladden: Mvh Glenn