Author Topic: Vedrørende synonymnavn på edderkopper  (Read 4636 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Vedrørende synonymnavn på edderkopper
« on: October 22, 2012, 06:27:14 PM »
Innleggene her på forumet genererer stadig inspirasjon til nye idèer.
Offisielle artsnavn på edderkoppene våre forandres og byttes ut med stor hyppighet. Gjerne årlig.
Etterhvert har den reelle navnelista blitt seende ganske annerledes ut i forhold til den "offisielle" lista hos Artsdatabanken.
Mange har påpekt at dette kan skape unødig mye forvirring når observasjoner skal legges inn på lista.

Annie sitter med adskillige tusen gamle artsregistreringer fra "førforumtid" som skal legges inn, og sier det er tidkrevende å gå igjennom alle navnesynonymer for å finne de offisielle navnene fra den gang listene ble offentliggjort.

Fikk en idè om å lage ei egen synonymliste vi kunne ha liggende her på forumet, slik at den ble lett tilgjengelig og tidsbesparende.
Det er ikke alltid ideene mine er like gode, men liker å teste dem ut for å kunne konkludere om de funker eller ei. Tilbakemeldingene vil kunne gi svar på om et opplegg funker.

Med utgangspunkt i Magnes alltid oppdaterte sjekkliste, og Platnicks katalog, kan en lage linkforbindelser med hver enkelt art. Ved å klikke på artsnavnene fører det oss inn til synonymlista for arten, mm.

Har laget en liten "prøvekladd" på hvordan en slik liste kan funke. Merk at jeg bare har linket noen få arter i begynnelsen som en testversjon.

Kom gjerne med tilbakemeldinger om dette kan ha noe for seg, og om den kan jobbes videre med. :) Den skal kunne gjøres ferdig på en dag tror jeg.

Her er synonymlistekladden:

Mvh Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjell Magne Olsen

• Aktivt medlem
    • BioFokus
Re: Vedrørende synonymnavn på edderkopper
« Reply #1 on: October 22, 2012, 07:26:49 PM »
Interessant dette, men det er vel helst den andre veien man trenger å gå – fra synonymet til det gyldige navnet?
Eller tenker du at også alle synonymer skal bli liggende i samme listen, flettet alfabetisk inn mellom de gyldige? Da vil det funke.
KMO

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #2 on: October 22, 2012, 07:55:27 PM »
@Glenn

Enig med Kjell Magne. En fin oversikt, men det løser ikke problemet. For å få til noe brukervennlig må man ha en felles base som utgangspunkt, f.eks. Almquists bøker (hvor Linyphiidae mangler). Det jeg ser for meg er å starte når "våre" bøker kommer, slik at de norske bøkene blir basis. Da har vi et felles utgangspunkt (regner med de fleste av oss aktive på forumet vil kjøpe bøkene) og kan enkelt ordne en bolk i forumet for oppdatering av navneendringer ihht Platnick. Ellers fungerer det jo ganske greit nå også, siden flere av oss raskt blir oppmerksomme på endringene som skjer. Men, en ide det er verd å tygge litt på.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: October 22, 2012, 08:22:29 PM »
Jo, synonymlister vil det alltid være bruk for. Navnet som til enhver tid bør brukes av oss må være det samme som Artdatabanken legger til grunn for sine funnregistreringer. Hvis vi anvender andre synonymer får vi problemer med å legge inn data. Til grunn for Artsobservasjoner/Artskart ligger en s.k.navnevbase som har det gyldige navnet samt tidligere brukte synonymer med kildehenvisninhg. Hvor grundig og omfattende denne lista er, vil nok variere fra gruppe til gruppe. Jeg utarbeidet navnebasen for collemboler og la vekt på å få med alle synonymer anvendt i tidligere norske publikasjoner. De vanligste synonymene er slike der artsnavnet er det samme, men slekta er en annen. Tidligere var det en bråte arter innen slektene Onychiurus og Isotoma f.eks. I dag har hver av disse slektene bare noen få arter, mens de øvrige har havna i andre slekter. Jeg antar at det er Kjetil som har utarbeidet navnebasen for edderkopper. Han vet sikkert om denne er tilgjengelig og hvor fullstendig den er. Ellers er jo Platnick en sikker referanse, men har kanskje en del stoff som ikke er aktuelt for oss. Forøvrig er det litt av et puslespill å spore gamle navnekombinasjoner (slekt/art) og finne ut hvilken art det egentlig dreier seg om. Av og til kjører man ut på blindspor uten sikker konklusjon.

Arne
Arne Fjellberg

Offline Lisbeth Schanke Rødset

• Æresmedlem
« Reply #4 on: October 22, 2012, 08:38:05 PM »
Det har skjedd mange ganger nå at jeg på Artsobservasjoner klikker Lagre etter å lagt inn en hel side med observasjoner, og får ikke lagret fordi et eller flere navn er "feil"
Grusomt irriterende når man har det travelt, særlig fordi det er umulig å bare slette den "feil"posten inntil videre og lagre resten, en må enten bare slette alle eller greie å finne utav hvilket gammelt navn som skal brukes. (Noen sa at dette var enkelt å gjøre inne på skjemaet mens man holdt på, men..... nei)
Så en liste her inne ville vært glimrende i stedet for å google på måfå i hytt og pine og håpe man treffer på (joda jeg skulle sikkert visst bedre hehe)
Den tekniske biten av det skal jeg ikke legge meg borti, der får dere styre dere som kan det best :)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: October 22, 2012, 10:37:31 PM »
Mange gode innspill her! Takker :)

Forstår godt forslagene ved å lage ei "omvendt" liste, men de gamle synonymene som utgangspunkt.
Det lar seg fint gjøre, men haken er at det blir en forferdelig stor jobb. Hvis en tar utgangspunkt i at hver art har i gjennomsnitt 4-5-6 synonymer, vil vi ende opp med 2400-3600 artsnavn som alle skal linkes! Det har ikke jeg kapasitet til nå, dessverre.

Hvis dere har en "arbeidsskisse" over hvordan vi kan løse denne synonymutfordringen på en lettvint og tidsbesparende måte, er jeg veldig åpen for det.

Jeg prøvde å finne hele edderkoppartslista som den foreligger på artsobs/artsdatabanken, men det fikk jeg ikke til. Har litt begrensede datakunnskaper for å få det til. Man må helst være ekspert for å traktere artsdatabankens sider er min besynderlige erfaring.
Grunnen til at jeg har lyst å laste den  ned her, og legge inn i en kommentar, -er at det i tillegg til navneendringer, foreligger endel stavefeil på artsnavn i lista. Disse er nyttige å vite hvilke er, slik at man kan legge inn arten sin med den "bevisste" stavefeilen.

-Glenn

"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: October 22, 2012, 10:37:54 PM »
-Lisbeth

Nå er jeg nokså godt kjent på artsobs. siden jeg bruker den mye og kjenner til mange av de problemene du nevner. Har du skrevet ned en side og skal lagre og det så kommer opp noen med feil navn trenger du ikke slette alt. Du kan stryke ut det latinske navnet som er feil, ved å trykke på lagre etterpå vil resten bli lagret.

For å finne rett navn kan en noen ganger gå inn på, Vis funn, velge latinsk navn og trykke foreksempel på Tenuiphantes, da kommer alle tenuiphantesartene opp, da kan en kopiere rett navn og lime det inn i skjemaet.

På atrsobs. hvor en legger inn observasjoner av fugler er det et bedre system, der ligger alle artsnavn inne alfabetisk er en i tvil kan en bare overføre disse navne direkte på skjemaet.

Det ligger endel feilstavelser ute, men har gjort dem oppmerksom på noe som er rettet opp. Ellers er mange av våre phantearter som har fått nye navn ennå benevnet med Lepthyphantes.

-Harald

Offline Lisbeth Schanke Rødset

• Æresmedlem
« Reply #7 on: October 22, 2012, 11:45:03 PM »
Takk! Det med å stryke ut navnet hadde jeg ikke tenkt på å prøve, det var en nyttig lærdom i kveld. Det med å gå inn på Vis funn funket EN gang, men nå får vi jo tro at alt blir så mye bedre med den nye versjonen  ::)
Artsobs. er forøvrig nede i kveld, teknisk feil..