Author Topic: Hva slags insektbein?? => Loppe (Cf. Ceratophyllus gallinae)  (Read 3839 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Hva slags insektbein?? => Loppe (Cf. Ceratophyllus gallinae)
« on: October 18, 2012, 05:37:31 PM »
Hannkatten vår, Isak, måtte en tur til dyrlegen (Vestmar dyreklinikk) for tre dager siden. Han fikk en voldsom spyttsekresjon, og det først som slo oss var en forgiftning. Her ble det tatt en full overhaling, for om mulig finne ut hva det var.
Det er litt av en jobb å eliminere mulige årsaker, slik at en konkret diagnose kan settes. Heldigvis var det ingen forgiftning.

Men hva var det?

I dag fikk vi beskjed om at det var funnet et vanlig forkjølelsesvirus. Senere dro vi bort med en avføringsprøve fra Isak, for å sjekke eventuelle parasitter. Ingen ble funnet, men stor var forundringen da et tornefylt bein fra et insekt dukket opp i mikroskopet.
Jeg trodde først det var beinet fra en ulveedderkopp, siden det lignet mye. Ved første øyekast kunne det se ut som metatarsi var brukket.

Okkesom, -edderkopp kunne kanskje forklare frådingen som en reaksjon på enten gift eller torner/hår.
Da jeg fikk studert bildet litt nærmere her hjemme i kveld, så jeg at metatarsi ikke var brukket, men annerledes utformet. Det stemmer ikke med en edderkopp.
Det er snarere et insekt, -men hvilket?

Dette må være en finfin nøtt for biologer/zoologer og andre eksperter her inne. :)

Mvh Glenn

Ps.
Fotoet er tatt av Per Christian Bye.

« Last Edit: October 19, 2012, 02:38:59 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjell Magne Olsen

• Aktivt medlem
    • BioFokus
Re: Hva slags insektbein??
« Reply #1 on: October 18, 2012, 06:37:50 PM »
Har du en liten målestokk?
KMO

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: October 18, 2012, 06:54:47 PM »
Har du en liten målestokk?

Har sendt en forespørsel til Dyreklinikken om de kan avlese beinmålet på programmet de bruker.
Hvis det lar seg gjøre, legger jeg ut mål her når jeg får dem tilsendt.

Flott at du tar deg tid å kikke på denne, Kjell Magne! :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: October 18, 2012, 09:47:20 PM »
Synes det ligner litt på loppebein Glenn! Finn deg ei loppe og sammenlign (evt. andre kandidater er bille eller flue - men neppe det siste).

Arne.
Arne Fjellberg

• Aktivt medlem
    • BioFokus
« Reply #4 on: October 18, 2012, 11:49:21 PM »
Jeg er også ganske sikker på at det er en loppe, men synes det var for dumt å foreslå det hvis beinet skulle vise seg å være en centimeter eller to langt...

Har forsøkt å bestemme en håndfull lopper de siste dagene, men det er jammen ikke så lett.
KMO

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: October 19, 2012, 12:15:43 AM »
Ser ut som dere er innpå noe, ja.
Har kikket litt på forskjellige bein i lupa her, og jeg tror også nå det er ei loppe. Sannsynligvis ei fugleloppe. (Ceratophyllus gallinae)
Har tatt bilder av den arten tidligere, og det er den jeg finner aller, aller hyppigst på kattene.
Lopper er en vrien gruppe å jobbe med, begynte så smått å studere dem tidligere i sommer, etter at jeg fikk ei loppebok i fødselsdagspresang. :)

Flue er det iallefall ikke. Legger ved noen bilder av dem.
Legger også ved bilder av beinet på Ceratophyllus gallinae, og syntes den virker identisk med det aktuelle hovedfotoet i tråden.

-Glenn

« Last Edit: October 19, 2012, 12:33:21 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

• Aktivt medlem
    • BioFokus
« Reply #6 on: October 19, 2012, 08:19:13 AM »
Jeg bruker den samme loppeboka som du har, men synes det er mange punkter i nøklene hvor jeg er usikker på om jeg går rett. Vi får tro at øvelse gjør mester, og at vi får taket på det etter hvert. Kan jeg sende deg noen av mine forsøksvise bestemmelser, og se om du kommer frem til det samme?
KMO

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: October 19, 2012, 10:11:18 AM »
Interessant tåd. Godt at han Isak ble bedre.

jeg er forøvrig enig at det ligner mye på ett loppebein og det er vel ikke usannsylig at katter får i seg slike under fortæringen av diverse fugler!?

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #8 on: October 19, 2012, 02:47:29 PM »
Jeg bruker den samme loppeboka som du har, men synes det er mange punkter i nøklene hvor jeg er usikker på om jeg går rett. Vi får tro at øvelse gjør mester, og at vi får taket på det etter hvert. Kan jeg sende deg noen av mine forsøksvise bestemmelser, og se om du kommer frem til det samme?

Ja, har erfart at loppeidentifisering ikke er av det enkleste! Det er mye å gå seg fast i. :D
Hva bruker du for å preparere dyrene før mikroskopering? Jeg har til nå brukt ei blanding av melkesyre/glyserol 3:1 å varme dem opp i, men sliter litt med å få dem lyse og gjennomsiktige nok.
Ser det er noen andre prepareringsoppskrifter i boka, og kunne ha lyst å prøve dem også.

Du må gjerne sende noen eksempeldyr hit til meg. Vet ikke når jeg får tid til å kikke på dem, siden det er mye som skjer her for tiden. Hvis du alikevel velger å sende dem, gleder jeg meg stort til å ta fatt på id-forsøk når den tid kommer.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #9 on: October 19, 2012, 02:56:25 PM »
Interessant tåd. Godt at han Isak ble bedre.

jeg er forøvrig enig at det ligner mye på ett loppebein og det er vel ikke usannsylig at katter får i seg slike under fortæringen av diverse fugler!?

Kjetil

Ja, syntes også det var svært likt.
At kattene får disse i seg ville ikke være usannsynlig. Fuglekassene våre i år var svært fulle av fuglelopper. Etter at fugleungene (Blåmeis og Sorthvit fluesnapper) var fløyet, kunne en observere mellom 20-50 fuglelopper som omkranset flyvehullet på utsiden, ventende på en vert å slenge seg på.
Jeg tok ned disse kassene siden vi skulle male veggen. Brukte en lang staur jeg stakk inn flyvehullene, og løftet dem til egnet sted. Har ikke til hensikt å tømme dem før det er solide kuldegrader ute.
Senere da jeg gikk forbi kassene, på god avstand, var det noen loppeluringer som hadde stasjonert seg et stykke unna kassene. De var snare på å hoppe oppetter beina, på innsiden av buksa. Disse stakk oss så fort de kjente bar hud, -noe som kunne merkes! :)

-Glenn
« Last Edit: October 19, 2012, 02:58:08 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"