Author Topic: Litt av hvert fra Mexico  (Read 2509 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Litt av hvert fra Mexico
« on: October 15, 2012, 07:03:51 PM »
Ennå har jeg ikke kommet meg skikkelig ut i edderkoppland, men vertskapet mitt har lovet meg en tur ned i lavlandet der det skal aule av arachnider av alle slag. Ikke anbefalt å kjøre neven innunder kanten på steiner når de skal snues! Her oppe i Mexico City, 2.200 moh, er det ikke så mye å se av denslags. Men som turist er det mye å hente! Jeg legger ved en smakebit av helgas opplevelser:

Lørdag formiddag 13.oktober:

I dag tok jeg metroen inn til sentrum av byen – for å få med meg noen av de turistattraksjonene som det forventes at utlendinger skal være innom. I grunnen hadde det holdt med metroen! Der var opplevelser nok. En god del av de reisende var selgere som fallbød ymse varer mens de trengte seg gjennom vognene med høye rop som annonserte utvalg og pris. Mest støyende var selgere av musikk- cd’er som hadde stereoanlegget på ryggen – full guffe så øra flagra! Med korte klipp fra sortimentet. Alt fra hip hop til Mozart. Følgende vareslag ble observert: Tørre riskaker, kjærlighet på pinne i lange remser, øretelefoner til mobil/musikklanlegg, sprøstekt griseflesk, papirservietter, div. uidentifiserte godterier. Stort sett småsaker som ikke tar for mye plass. De mer aggressive slengte sakene i fanget på deg og kom tilbake etter en stund og samlet inn fra de som ikke ville kjøpe. En blind mann med stokk og lua i handa brukte sangstemmen for å få inn klingende mynt. Sang for øvrig veldig bra. Det gikk dårligere for en liten skitten gutt med en gammel gitar -  han behersket kun ett grep og sang særdeles urent.
Inn i byen tok jeg en runde i El Templo Mayor – hovedsete for kulturen som rådet da Cortez tok Mexico på 1500-tallet. Han fant et bysamfunn på 200-300.000 folk som bodde på oppbygde øyer ute i en svær innsjø! Tempelet var ca. 50 meter høyt og veldig omfangsrikt. Utgravningene foregår ennå etter at alt sammen (noe kjente man til fra før) ble oppdaget i 1978 da man kom over ei rund og rikt dekorert steinplate på 8 tonn. I dag er dette sentrum i Mexico City. Mange av bygningene står på skakke og skeive pga usikre grunnforhold (tidligere innsjø!). Skadene etter jordskjelvet i 1985 er ennå synlige.

Det kokte av folk i sentrum. Riktignok er det et gigantisk «uterom», men livlig var det likevel. Kom over en gruppe dekorerte indianere som dreiv med dans/musikk og – antagelig – åndeutdrivelse. Folk sto i kø og fikk utdelt en grønn kvast som de hadde med seg fram til «medisinmannen» som brukte kvasten til å vifte dem inn i tett røyk fra ei potte. Sikkert noe hasj-lignende greier, lukta litt kvae. Når de var blitt skikkelig innrøkt fikk de litt skuldermassasje og et par røsk i hver arm. Værsågod neste!

På hjemveien var jeg innom supermercado’en. Mye rart å se der og! Vaktmannen som huka meg inn for ureglementert ryggsekkbæring sist jeg var der, kjente meg igjen og smilte. Jeg begynner å bli kjendis. Vareutvalget går veldig mye i unødige luksusprodukter som snop og shampoer og vaskepulver og behåer. Produkter som også dominerer tv-reklamen. Hjemme i leiligheten fant jeg en stor pakke doruller fra Kimberley-Clark tilsatt aloevera-ekstrakt og vitamin E!! Her brukes visst alle mulige rare knep for å kapre markedsandeler. Doruller er jo noe alle skal ha, men forbruk pr. capita er relativt konstant. Ergo må man trikse ut konkurrenter for å øke omsetningen. Men jeg begriper ikke at noen kan tro at man tar opp E-vitamin gjennom bakveien!

Søndag ettermiddag 14.oktober;:
I dag «gjorde» jeg den andre store turistattraksjonen – Museo de Antropologia – som ligger i et parkområde litt utafor sentrum. Visstnok et av verdens mest kjente muséer, både for sin arkitektur og sine temautstillinger om mellomamerikas historie og folkeslag. Alt sammen storslagent og besøkt av store folkemasser. Glad jeg var tidlig ute. Igjen var det folkelivet rundt, samt metroen, som gjorde mest inntrykk. Proppfullt av salgsboder med alskens pjus og etanes lekkerier. Synd magen ikke er tilpasset bakteriekulturen her nede! Fra et 30 meter høyt tårn hang fire indianere i tau med hodet ned mens de snurret langsomt rundt i store sirkler og spilte fløyte. Ja, ja. Hver sin lyst.

På veien hjem havnet jeg på feil metro, men fant ut at den krysset «stamlinja» til universitetet litt lenger nord, så jeg kom på rett spor til slutt. Som belønning fikk jeg en kjempefin konsert av et par som spilte gitar, fiolin og panfløyte mens de sang mexicanske folkesanger. De var tydeligvis helprofesjonelle og det var en fantastisk stemning i vogna mens vi suste avgårde mellom to stoppesteder langt nede i jorda. Jeg gravde dypt i myntlomma da de gikk rundt og samlet inn peso. Etterpå kom det inn en fyr som solgte mobiltelefonvesker. Han hadde dårlig omsetning…..

Middagen i dag laget jeg selv. Hadde kjøpt et par tynne biffskiver av den dyreste typen (Sirlon) på supermarkedet i går. Som tilbehør ble det ris med løk, hvitløk, paprika, avocado og lime. Riktig velsmakende ble det, men jeg er nok ikke erfaren nok til å velge rett bifftype i det store utvalget de har her, for dette var seige saker. Men det gikk da ned sammen med et par kopper chilensk rødvin (tjukke massive plastkopper er eneste kjøkkeninventar på drikkefronten!). Etterpå tok jeg kaffekoppen i kveldssola innerst i forgården (selvportrett vedlagt).

Arne
Arne Fjellberg

Offline Bjarte Aadland

• Artskoordinator
  • **
  • Stord,Sunnhordland
Re: Litt av hvert fra Mexico
« Reply #1 on: October 15, 2012, 07:38:31 PM »
Skikkeleg artig å lesa om opplevingar frå Mexico :)

Bjarte

Offline Lisbeth Schanke Rødset

• Æresmedlem
« Reply #2 on: October 15, 2012, 08:12:59 PM »
Dette er stas å lese, du kan kunsten med å formidle detaljene Arne! Det er nesten så man kan fornemme både lyder og lukter her  8)
Gleder meg til fortsettelsen  ;)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: October 15, 2012, 08:50:05 PM »
Alltid gildt å lese de gode rapportene dine, Arne!
Tror jeg hadde fått hetta med et slikt yrende folkeliv rundt meg. Ikke barebare å være fra disse øde sørlandsbygdene, hehe.
Alovera i bakenden.., -er ikke plantesafta fra den kjent for å være bakteriedrepende? Ville tro det kunne være en fordel der borte... ;)

Ellers er det kjekt å se Flittiglisa i fullt flor. Her hos oss er de gått i frosten alle som en.

Ser frem til "episode 2"! :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: October 15, 2012, 08:52:38 PM »
En flott reisereportasje dette Arne :)
Kan bare tenke meg det yrende livet det må være i den byen, jeg tror jeg måtte ha brukt hørselvern på bestemte plasser jeg altså, men at det er en opplevelse er det ingen tvil om :D

Pass nå bare på deg selv der nede :)

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: October 17, 2012, 10:14:34 AM »
Jøss, for en flott reisebekrivelse. Detet var interessant og ikke helt som jeg hadde forestilt meg Mexico (men her hører vi jo bare om narkokrigen og narkobaronene).

Men jeg begriper ikke at noen kan tro at man tar opp E-vitamin gjennom bakveien!

Folk vil bedras! Lurer på når vi får slikt i Norge?

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)