Author Topic: Edderkopp mot stor bille  (Read 38827 times)

Offline Lisbeth Schanke Rødset

• Æresmedlem
Edderkopp mot stor bille
« on: October 08, 2012, 08:14:34 PM »
Observert og fotografert på hytta i sommer. Dessverre så jeg ikke opptakten og selve angrepet her, men det virket som om billen var fanget i sin ene antenne og at giften var sprøytet inn der??

Det første bildet viser situasjonen slik jeg oppdaget den, billen var bedøvd men ikke helt død. Bilde to er en halv time etterpå, da var edderkoppen mere frempå så billen var nok død da, hvilken edderkopp er det forresten?

Det siste bildet ble tatt flere timer senere, byttet er sikret for lagring og edderkoppen ser "stappmett" ut :)
Etter hvert var det bare ryggskjoldet igjen av billa, den må ha vært årets måltid tror jeg :)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Edderkopp mot stor bille
« Reply #1 on: October 09, 2012, 10:05:35 AM »
Wow, dette var interessant. Billen er tydeligvis en eller annen løpebille (Carabidae), men jeg tør ikke helt si hvilken edderkopp det er; kanskje en Linyphiidae eller en Theridiidae, men den kan også minne om en eller annen Dictynidae.

Det er slett ikke umulig at giften ble sprøytet inn ved antennen. Callilepis nocturna (Gnaphosidae), som er en maurekspert, biter byttet sitt ved basis av antennene og andre arter er utvilsomt flinke til å plassere bittet mellom de harde ytre delene av byttedyret sitt, det det finnes bløtere deler.

Fasinerende å se dette naturens drama så nært. Godt observert.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: October 11, 2012, 01:07:14 PM »
Jeg tror jegeren i dette tilfellet er en Steatoda bipunctata. Hele framtoningen, samt de ringede beina kan tyde på det.
Når det gjelder jaktteknikk på denne lille krabaten, -så er den helt rå og effektiv. Har observert krabaten ta mye, mye større bytter enn seg selv. Først forankrer den byttedyret med noen vikletråder den fester i offeret. Deretter biter den gjentatte ganger i beina på byttet, og lammer stakkaren på det viset. Når byttet er dødt, surrer den måltidet godt inn, og heiser den til et tryggere sted hvor den spiser det.

Blir gang på gang imponert over fangsteffektiviteten til denne lille (u)vanlige edderkoppen. Det ser ikke ut til at den har frykt for større byttedyr i det hele tatt, -noe jeg ofte har observert hos andre arter. Den virker til å være svært opportunistisk, og spiser nærmest alt levende som havner i nettet dens. Habitater er den heller ikke så nøye på. Den kan finnes nærmest over alt.
Kanskje derfor arten har hatt slik en evolusjonær suksess?

-Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: October 11, 2012, 10:02:21 PM »
I likhet med Glenn mener jeg også dette er Steatoda. I juni så jeg ei ho som kjapt ekspederte ei  Trochosa-hann som jeg skremte ut slik at den falt ned i Steatoda-nettet under et overheng oppi Gudbrandsdalen. Noen lynraske bitt i beina, opg deretter snurret hun inn byttet på samme måte som en traktor behandler en høyball. Godt vi er i overkant for store for denne jegeren, men vi skal ikke glemme innsenderen som mente hun var bitt i nakken av Steatoda innendørs.

Arne.
« Last Edit: November 27, 2012, 08:46:27 AM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: October 12, 2012, 11:38:38 AM »
Dere har nok ett, den ligner mye på Steaoda. Jeg har selv en liten populasjon som bruker kjelleren min til overvintring (og det får de selvsagt lov til) og de er flinke til å drepe vevkjerringer kan jeg love!

Kjetil

Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: October 12, 2012, 02:08:08 PM »
Kom på en idè her.
Skal se om jeg kan få tatt nærbilder av kjevene til Steatoda og Sort Enke ved siden av hverandre når jeg får tid. Kunne vært artig å sammenlignet lengden på kjever og hoggtenner på disse to artene.

-Glenn
"Sykemeldt"