Author Topic: uvillige fruer i edderkoppens verden også....  (Read 3048 times)

Offline June Grønseth

• Nytt forummedlem
  • *
uvillige fruer i edderkoppens verden også....
« on: September 04, 2012, 09:10:36 AM »
Hunnen hadde tre friere på besøk her i løpet av en time... men hun avviste alle som en...Parer de seg bare en gang?

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: uvillige fruer i edderkoppens verden også....
« Reply #1 on: September 04, 2012, 01:46:49 PM »
Flott bilde og observasjon, June!

Det er et godt spørsmål du stiller. Jeg vet ikke om slike avbildede hjulspinnere parrer seg flere ganger, men flere av de andre edderkoppartene gjør det bare en gang. Hos noen av disse plasserer hannene en "propp" som tetter hunnens genitalier. Denne proppen er mest sannsynlig et vern for å bevare hannens gener, siden den blir helt knallhard og vanskelig å få løs for andre hanner.

Avvisningen hos din hunn, kan også være at hun ikke er helt mottagelig enda. Hun kan også være drektig. Den tredje teorien jeg sitter med, kan være at hun er "kresen" på hvilken hann hun parrer seg med, og "siler" dem ut gjennom avvisning.

Kjetil tenker jeg har mer greie på dette enn meg, og når han kommer tilbake fra Slovenia kan han sikkert svare mer utfyllende enn meg på ditt spørsmål.

Ps.
Artig overskrift! Flirte godt av den. :)

-Glenn

"Sykemeldt"

Offline June Grønseth

• Nytt forummedlem
  • *
« Reply #2 on: September 04, 2012, 02:04:08 PM »
 ;) Godt du fikk en god latter, så får vi vente til eksperten kommer tilbake.. Har du forresten sett på bildet der jeg har merket ansiktet i korsedderkoppen. Det var ikke der du hadde merket, men lengre ned....

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: September 04, 2012, 09:55:14 PM »
;) Godt du fikk en god latter, så får vi vente til eksperten kommer tilbake.. Har du forresten sett på bildet der jeg har merket ansiktet i korsedderkoppen. Det var ikke der du hadde merket, men lengre ned....

:)

Jepp, har sett ansiktet du henviste til. Har bare ikke rukket å svare enda. Det blir mye edderkoppmailer om dagene, og greier ikke holde unna.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: September 11, 2012, 10:56:10 AM »
Dere trenger ikke å vente på meg! Glenns forklaringer er alle plausible og sannsynlige. Det er imidlertid litt vanskelig å si hvilke av dem som er korrekt, det kan være alle tre eller en kombinasjon. Jeg har likevel en mistanke om at denne hunnen kanskje er ferdigparret i og med at hun avviste tre stykker på såpass kort tid....eller kanskje hun bare hadde hodepine!!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline June Grønseth

• Nytt forummedlem
  • *
« Reply #5 on: September 11, 2012, 11:37:04 AM »
 :D