Author Topic: Dagbladet! melder om funn av ny edderkoppart av hittil ukjent familie  (Read 2166 times)

Offline Ingrid Oftedal

• Artskoordinator
  • **
Hei
Jeg er ikke helt sikker på Dagbladet som kilde til nyheter fra naturvitenskapen, men....http://www.dagbladet.no/2012/08/18/nyheter/utenriks/dyr/forskning/23016782/
Mvh Ingrid

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Dagbladet! melder om funn av ny edderkoppart av hittil ukjent familie
« Reply #1 on: August 20, 2012, 11:35:27 AM »
Takk for link. Dette er sant. Her er en link til artikkelen hvor arten/familien blir beskrevet: http://www.pensoft.net/J_FILES/1/articles/3547/3547-G-3-layout.pdf

Dette er en ganske fantastisk edderkopp med særegen morfolopgi og etter hva jeg forstår så er den ganske primitiv og må vel betraktes som ett levende fossil! Sjekk de klørne!

Naturen har fremdeles mange hemmeligheter for oss, også her til lands!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #2 on: August 20, 2012, 12:03:33 PM »
Utrolig skarpe og flotte bilder i linken Kjetil la ut. Tenk om vi kunne presentert hver art på denne måten.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: August 20, 2012, 01:06:20 PM »
Åh, det begynner å bli endel tilsvarende bilder for mange av våre arter her på forumet nå! Vi ligger ikke så langt etter. Imidlertid hadde det jo vært kult å kunne fått til slike elektronmikroskopibilder, det hadde utvilsomt hjulpet for endel arter.

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Ingrid Oftedal

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: August 20, 2012, 11:29:07 PM »
@Kjetil

Takk for den linken. Virkelig interessant. Og for en vakker skapning!

Ingrid

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: August 21, 2012, 10:44:25 AM »
Jepp, jeg hadde også sansen for denne. De vet visst ikke ennå hvordan den fanger byttet så der kan vi ennå soekulere og fantasere om hvordan den gjør det. Jeg tror den fanger større dyr som kryper på marken. Denne edderkoppen angriper dem nok ovenfra og hugger tag i dem emd de fryktinngytende klørne sine og heiser dem opp før de kan gjøre mye motstand!

Kjetil