Author Topic: Phantesarter, en oversikt.  (Read 6674 times)

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Phantesarter, en oversikt.
« on: August 11, 2012, 10:55:08 PM »
Har laget noen samleplansjer for noen phantesarter, utenom slekten Tenuiphantes,som jeg legger ut her. Det er langt fra komplett og det skal nok bli vanskelig å få til også, men håper jeg skal få lagt til noen flere senere i disse plansjene hvis jeg får tak i. Takker Tomas, Per, Arne og Bjarte for å ha hjulpet meg med endel arter. Kanskje kan dette være til litt hjelp for noen.

Det finnes også andre muligheter til å sorter litt i disse artene. Et eksempel for hannene kan en sortertingsmetode være. Arter med utbuling under tibialapofysen. To arter iNCESTOPHANTES KOCHIELLUS og MUGHIPHANTES wHYMPERI. Slik kan en dele disse opp i flere grupper for å lettere kommer frem til rett art.

Så her vil jeg prøve å samle opp en del phantesarter så får jeg se om jeg får nok til å lage noe mer ut av det med tiden

-Harald
« Last Edit: January 02, 2013, 01:38:30 PM by Magne Farlund »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
-

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
-
« Last Edit: November 10, 2015, 11:11:45 PM by H. Løvbrekke »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
-
« Last Edit: November 10, 2015, 11:25:43 PM by H. Løvbrekke »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
-
« Last Edit: November 10, 2015, 11:19:35 PM by H. Løvbrekke »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
-
« Last Edit: August 20, 2014, 07:59:50 PM by H. Løvbrekke »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
-
« Last Edit: August 20, 2014, 08:14:41 PM by H. Løvbrekke »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Re: Phantesarter, en oversikt.
« Reply #7 on: August 18, 2012, 03:03:50 PM »
-

Har lekt meg litt med en plansje over tornesammensetningen hos endel phantesarter, håper dette kan gjøre iddingen litt lettere. En sikker artsbestemmelse bær likevel alltid gjøres ut fra studie av genitalier. Dette med torner kan variere endel innenfor samme art, foreksempel har jeg sett at antall sidetorner på femur 1. hos Bathyphantesartene kan variere fra en til tre torner. Men likevel er en dorsal torn på femur I. og mangel på torner på metarsus I. en karakter for arten. Derfor har jeg valgt de mer sikre kjennetegn som utgangspunkt.

En må også ta høyde for at noen torner kan ha fallt av, men hvor disse har vært viser ofte. Det må også nevnes at mange arter har noen ganske lange og fyldige hår på unsersiden av femur I.sin underside i ovegangen mellom femur og metarsus, disse er ikke medregnet som torner. Mange arter har jeg ikke fått kontrollert ennå men kommer til å legge dem inn litt etterhvert.

Har hentet mye stoff fra Robert og på Spimi under utførselen av plansjen, men endel bygger også på egne studier og erfaringer.

-Harald
« Last Edit: November 13, 2013, 11:04:22 PM by H. Løvbrekke »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: October 17, 2012, 03:38:31 PM »
-
Har prøvd meg på en foreløpig nøkkel til Phantesartene, da hanner. Har ennå ikke fått tak i alle artene så nøkkelen er litt amputert. Når det er så mange arter kan slike nøkler bli svært lange og uoversiktelige, men tror likevel det kan være nyttigt å ble gjennom denne hvis det er problemer med å finne rett identitet.
Litt tror jeg det er å hente her. Den skiller ikke ut alle arter, men begrenser utvalget

-Harald
« Last Edit: October 17, 2012, 03:47:17 PM by H. Løvbrekke »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: October 17, 2012, 03:41:08 PM »
-
« Last Edit: October 18, 2012, 12:05:59 AM by H. Løvbrekke »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #10 on: October 19, 2012, 05:34:41 PM »
-

Da har jeg gått tom for tegneemner for Phantesartene og kommer til å avslutte dette phantesprosjektet. Skal også tegne hunnen av Obscuriphantes obscuriphante, selv om jeg ikke har den nå skal jeg nok finne denne nokså raskt. Tror jeg har fått med meg 22 arter hvor begge kjønn er tegnet plusS ett av kjønnen på noen av artene på listen under,

Bathyphanteartene har jeg ikke tegnet, for se om det blir engang.Så da står følgende arter igjen.

Bolyphantes. Punctulatus:     Hann og hunn
Incestophantes crucifer:       Hann

Skulle noen ha disse tilgjengelig og kan avse disse nå tar jeg gjerne i mot nå før jeg legger ned pennen for disse Phantesen

-Harald
« Last Edit: September 20, 2015, 01:19:42 AM by H. Løvbrekke »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #11 on: December 08, 2012, 11:08:22 PM »

Har samlet noen bilder fra forumet.
Her noen av artene som har mønster på forkroppen

-Harald

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #12 on: December 08, 2012, 11:13:35 PM »

Og her noen av artene som har mønster på bakkroppen. Dette alene kan ingen bestemmes på, men de kan gi en pekepinn for noen arter. Spessiellt Tenuiphanteartene variere mye, men Tenuiphantes flavipes har som regel mørkere bekkropp som vist på bildet. Noen arter kan også være helt brune, som foreksempel Bathyphantes gracilis.

-Harald

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #13 on: December 08, 2012, 11:16:39 PM »
-

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #14 on: December 21, 2012, 11:40:15 PM »

Har samlet et knippe med tegninger av epigynet sett fra siden, mange artige varianter.

-Harald