Author Topic: Tetragnatha dearmata  (Read 3410 times)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Tetragnatha dearmata
« on: July 22, 2012, 06:31:20 PM »
Hvorfor dukker ikke denne opp i fangstene våre? Ser av Kjetils gamle utbredelseskart at det er gjort funn lengst sør i Hedmark og nord i Sør-Trøndelag, nær grensen til Nord-Trøndelag. I tillegg ser jeg av kartene på artosbs ytterligere to funn. Et nær Kristiansand gjort av Roy og et i Nes, Buskerud, funnet av Per. Tre av funnene er relativt nær saltvann mens Pers skiller seg ut i så måte.

Det første jeg tenker eller spør meg om, er hvorvidt alle disse fire funnene er verifiserte/dokumenterte? Det andre spørsmålet er om arten lett kan forveksles med andre Tetragnatha-arter og slik sett er mer utbredt enn funn så langt viser - er den underrapportert? Det tredje er hvor vi kan forvente å finne arten? Ut fra de fire funnene er jeg åpen for at Tetragnatha dearmata kan finnes over det meste av østlandet, men så iherdige vi er i våre søk burde vi hatt flere funn om den ikke er sjelden. Ut fra de fire funn vi har lurer jeg på om arten hører hjemme på rødlista (NT-VU)?

Om det ikke kommer flere funn i løpet av denne eller neste sesong tror jeg i det minste en rødlisteklassifisering må vurderes. Det er jo en relativt stor edderkopp som man ikke så lett overser. Men som sagt kan den være underrapportert på grunn av en dobbeltgjenger eller to.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Tetragnatha dearmata
« Reply #1 on: July 22, 2012, 09:48:15 PM »
@ Magne

Helt enig!
Underlig at den ikke er dukket opp enda. Vi har vært på jakt etter den, og bla lett etter den i Hedmark. Vi har mange funn av Kjeveedderkopper liggende, men de er ikke iddet enda. Håper den dukker opp der.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Per Furuseth.

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: July 22, 2012, 10:13:19 PM »
Tetragnathaene synes jeg er noen håpløse individer, så jeg har lett for å la en del av de få gå. For min del er jeg nok redd for at en del kan ha blitt oversett på den måte.
Når det gjelder konkret dette individet Magne refererer til som jeg har fra Nes i fjor blei jeg litt redd for med det samme at jeg manglet dokumentasjon på. Måtte gå i gjennom min egen base og der hadde jeg heldigvis flere fotoer. Da jeg iddet denne i fjor var jeg ikke klar over at den skulle være sjelden, da jeg så utbredelsekartet i Almquist.
Når det gjelder vulvaen sliter jeg skikkelig med de av denne familien. De henger ikke sammen som andre "normale" edderkopper, så derfor er bare den ene siden av vulvaen fotografert, men håper det er nok til dokumentasjon. vulvaen skiller seg jo noe ut fra de andre her.
Noe annet som også er spesielt, i hvertefall på mitt eksemplar, i forhold til andre Tetragnathaer er det meget lyse sterumet.
Denne ble forøvrig funnet på et gjerde som gikk ut i Hallingdalselva i et området som ofte ligger under vann under flomperiodene. Skogen rundt her består i hovedsak av oreskog. høyden over havet er 170m på stedet.
Per

Offline Per Furuseth.

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: July 22, 2012, 10:14:58 PM »
Legger og med et habitusbilde her.
Per

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #4 on: July 22, 2012, 11:13:01 PM »
@Per

Ser grei ut den. Sternum gjør at den lett kan skilles fra T. extensa som jeg synes kan ligne noe. Kan også ligne noe på T. obtusa, men som du sier er vulvaen ganske så spesiell. Det er nok bare å lete mer for oss andre.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: July 23, 2012, 10:05:06 AM »
Godt spørsmål, Magne. Jeg tror ikke denne er av de vanligste artnee, men deu har rett i at den burde ha dukket opp nå. Jeg tror derfor at det dreier seg om en blanding av underrapportering, feilidding og forveklsinger.

Jeg er forøvrig enig med Pers kommentarer angående disse dyra. De er frustrerende vanskelig å betsemem av og til, spesielt om en skal se på vulvaene., Disse er jo sekundært "haplogyne" og det er sannelig ikke mye å se på størrelsen på dyret tatt i betraktning. Ditt bildet av vulvaen tyder imidlertid absolutt på at du har funnet dearmata!

Kjetil
« Last Edit: July 23, 2012, 10:06:37 AM by Kjetil Åkra »
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)