Author Topic: Lasius sp. => Lasius niger  (Read 1306 times)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Lasius sp. => Lasius niger
« on: July 01, 2012, 02:50:17 AM »
Sliter med en Lasius-tass på 3 mm. Nøkler den ut til å være Lasius alienus (ikke registrert i Norge tidligere og kun funnet ett sted i Sverige - Skåne). Litt usannsynlig at det er den. Er det noen her inne (Arne?) som mener de kan bestemme den om jeg sender dyret, evt. har tips om hvor jeg kan sende maur'n for sikker id?

Magne.
« Last Edit: July 05, 2012, 08:00:48 AM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Lasius sp.
« Reply #1 on: July 01, 2012, 11:11:39 AM »
Magne: -  Jeg regner med at du har brukt den nye "svenskebibelen" for å artsbestemme denne. Jeg har ikke prøvd den ennå, men jeg ser det går mye på antall hår på div. segmenter. Mest sannsynlig har du niger eller platythorax som kjennes fra de nærstående artene (alienus, paralienus, psammophilus) med rikere hårkledning på bakskinnebeina. Det er noe variasjon her, og en trenger litt trening for å se forskjellene. Men hvis du kikker litt rundt husveggene dine så har du helt sikkert niger gående der - om det er rimelig tørt. L. platythorax finner du under løs bark på råtne stående trær.  Av artene i denne gruppen har vi også psammophilus her på Tjøme, men bare på tørre sandete strandenger. Merkelig nok dukker den også opp på tørrbakker i Skjåk og Vågå (må ta en ny sjekk på disse....)
Du må gjerne sende noen dyr hit om du vil ha min vurdering.

Arne
(Mågerøveien 168, 3145 Tjøme)
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #2 on: July 01, 2012, 04:03:56 PM »
@Arne

Da takker jeg for tilbudet og sender dyret nedover.
Er ikke alltid like lett å telle disse fine hårene, enten de sitter på beina, hodet eller mellomkroppen. Tror kanskje jeg har L. niger utenfor veggen her, men ikke de andre du nevner, så da er jeg nesten like langt angående sammenligningsmuligheter. Synes ellers den svenske NN er grei å bruke. Har begynt å bygge opp en blogg med maur. Skal supplere med bilder av levende maur etter hvert, men har startet med noe jeg har samlet på sprit i vår og sommer for å tste nøkkelen og trene litt. Det blir en litt ny verden å gjøre seg kjent med.

Magne.
« Last Edit: July 01, 2012, 04:49:21 PM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #3 on: July 05, 2012, 08:00:27 AM »
Da har Arne ytet sørvis, takk!, og identifisert krypet til Lasius niger.

Magne.