Author Topic: Litt om Pardosa trailli og Pardosa eiseni i Norge  (Read 1855 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Litt om Pardosa trailli og Pardosa eiseni i Norge
« on: February 22, 2010, 03:29:37 PM »
Disse to artene er det tydeligvis litt interesse for og jeg tenkte jeg skulle presentere det vi vet om disse artenes forekomst i Norge.

Roy Erling har sagt litt om habitatet så her skal jeg gi litt informasjon om hvordan en kan skille disse to artene. Det er nemlig ikke lett!

Palpene er veldig like (se f.eks. Roberts' håndbok for en tegning av denne)og skilles ved å strudere formen på embolus, dvs. den ytterste tippen hvor spermen kommer ut, for å si det slik. Man må altså preparere ut det meste av palpeorganet og finne denne lille tynne, delvis gjennomsiktige fliken og sjekke formen. dette kan være en prøvelse fordi lyset må falle i rett vinkel for å se de gjenomsiktige delen tydleigl Dette er forøvrig samme metode jeg bruker på mange Alopecosa-hanner, som A. pulverulenta, A. taeniata og A. aculeata. Når man gjør dette får man nemlig en 100 % sikker artsidentifisering.

Her er embolus fra venstre palp illustrert:

Epigynene  er også veldig like, må en kunne si!:

Men litt hjelp er det å få når det gjelder vulvaene:

Som en liten kuriositet kan jeg her vise originaltegningen av Lycosa carnifex (som Kronestedt synonymiserte med P. trailli). Den er ikke til så veldig stor hjelp, men litt norsk kultur- og naturhistorie er det vel!?

Hvorfor er det interessant å skille disse to artene; mest fordi utbredelsen til P. eiseni er noe usikker i Norge. Tegnignene og utbredelseinformajson er hentet fra denne eminente artikkelen:

Kronestedt, T. 2004. Studies on Holarctic Pardosa groups (Aarneae, lycosidae). VI. On the identity of Pardosa luciae Tongiorgi with notes on P. trailli (O. P.-Cambridge) and some other species in the P. nigra group. deisisa 12: neuse Serie 14: 281 - 290.

Her har Kronestedt følgende å si om utbredelsen til P. trailli; han fant materiale fra følgende steder: Telemark (ingen næremre lokalitet), Hordaland: Hardangervidda, Finse, Sogn & Fjordane: Gaupne, Stygevatn; Gloppen, Svartvatn, Oppland: Jotunheimen, Glittertind (1890 m.o.h!!!), Hedmark: Sollia (typelokaliteten til Colletts Lycosa carnifex som er P. trailli), Finnmark: Magerøya og Varanger (ingen nærmere lokalitet).

Til dette kommer altså våre funn, Roy Erlings fra Finmark og Magnes fra Bø i Telemark.

Pardosa eiseni er litt mer usikker. Kronestedt indikerer i teksten i nevnte artikkel at denne arten nok har en mer nordlig utbredelse enn P. trailli i Norge og publiserte funn fra Oppland og Hardangervidda er basert på henholdsvis ett parasittert eksemplar eller usikre funn. Så foreløpig er denne arten kun kjent fra Finnmark (Pasvik) og et funn i Nordland i Norge. ytterlige funn av arten og hvor langt syd den evt. går er derfor av meget stor interesse; den er registrert sør til Sør-Lappland i Sverge, muligns Jämtland, men sistnevnte funn kunne ikke bli bekreftet (Almquist har tatt med dette i boka si).

Så det som hadde vært gøy å finne ut av er hvor vi kan finne P. trailli i Sør-Norge og hvor langt syd P. eiseni går. her har vi mye arbeid å gjøre, gutter!

Her er mine foreløpige utbredelsekart for artene, plasseringen av punktene for P.trailli er litt unøyaktige, men på denne skalaen er de greie nok:

P. eiseni

P. trailli

Håper dette kan anspore til litt fangst og undersøkelser angående disse artene i sommer!

Kjetil

P.S. Er litt usikker på om jeg kan og bør publisere disse originaltegningene/bildene så kopier dem for eget bruk nå så kan jeg evt. fjerne dem senere.
« Last Edit: February 22, 2010, 03:32:53 PM by Kjetil Åkra »
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Litt om Pardosa trailli og Pardosa eiseni i Norge
« Reply #1 on: February 22, 2010, 05:33:13 PM »
Knallbra artikkel, Kjetil!

Nå fikk jeg endelig gode illustrasjoner av disse 2 nevnte arter. Har ikke vært lett å oppdrive disse, hverken fra bøker eller nett. Det blir straks mer interessant å lete etter disse to når man får tilgang på de nyttige opplysningene du nå kommer med.

Skal kikke etter disse til våren/sommeren. Vi har planlagt en liten kikk på Hardangervidda når den tid kommer.

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
    • WWF Ecostation Slettnes
« Reply #2 on: February 22, 2010, 07:30:04 PM »
Veldig bra det her  :) Fant 8 P. eiseni i fjor sommer i Øvre Pasvik Nasjonalpark, men merkelig nok ikke i Øvre Anarjokka Nasjonalpark... Uansett, det kan skyldes både uflaks og dårlig vær som vi hadde  :-\ Ellers er jeg enig med Kjetil at det ville vært moro å sjekket flere fjelloråder sørover, samt sydgrensa til begge artene for såvidt  8) Ellers ville det vært knakende moro å lært mer om hvordan man får til en fornuftig genitalie-disseksjon. Jeg må faktisk innrømme at man til tider sliter fælt. På midd bruker jeg helt andre metoder ved å punktere kroppene mellom 3. og 4. beinpar og forsiktig presse ut innvollene. Dessuten gjøres midden gjennomsiktig med melkesyre og senere presses den mellom to glassplater for å se strukturene på kroppsplatene og segmenter. Edderkopper derimot, SMERTE! Så, noen gode tips mottas med STOR takk  :) Kanskje litt om utstyr, nåler, skalpeller etc  :)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #3 on: February 22, 2010, 08:41:54 PM »
Supert Kjetil!

Nå fikk jeg ekstra inspirasjon til å lete etter P. eiseni på Lifjell i sommer. Mulig jeg vil trenge ID-assistanse, men jeg skyr ingen midler for å plage dere med slikt  8)

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: February 23, 2010, 11:19:53 AM »
Glad det var til nytte.

Ja, det er sant at gode illustrasjoner av mange arter er vanskelig å oppdrive. Jeg sitter imidlertid på en masse litteratur og kan prøve å få scannet det som måtte være av interesse når behovet dukker opp. Vi fikk nettopp inn en splitter ny scanner her på Fjordmuseet så vi har muligheten!

Merk at jeg tviler på at P. eiseni finnes her sørpå. Både kjent utbredelse i Sverige og Norge tilsier at sydgrensa går i Nordland et sted. Som nevnt er de publiserte funenne i Sør-Norge meget usikre og sannsynligvis forvekslinger med P. trailli. Men lete må vi. Uansett er nye blokaliteter for P. trailli alltid av interesse!

Når det gjelder hunenne så tror jeg at den beste og sikreste måten å skille dme på er å studere formen på vuvla, d.v.s. spermatechene og tilhørende tilførlselsganger. Se på illustrasjonene så ser dere små men konstante forksjeller her. Jeg mistenker at epigynene vil være litt variable og vanskelig å skille.

P. eiseni har litt bredere habitatpreferanser enn P. trailli; den finnes både på alpine heier samt bjørke og furuskoger, d.v.s. både over og under tregrensa. Som P. trailli finnes den også på steder med mye steiner og grus.

Roy Erling, når det gjelder preparering av epigyn så bruker jeg nellikolje for å klare opp strukturene. Dette produktet fås kjøpt på de fleste apotek. Fjerning av epigyn fra edderkoppen er som regel greit, bare dytt en spiss pinsett inn ved sidne av og løft forsiktig. Det kan også være en fordel å lage en rekke små hull rundt epigynet før en løfter. I mange tilfeller vil uanset hele epigyplaten løfte seg med alle strukturer instakt. Man trenger selvsagt en fin pinsett for dette. Plasser så en dråpe nelikkolje på glasset og put epigynet i dråpen. etter noen sekunder vil det hele klare opp og du kan studere detaljene i ro og mak!

Palper må man klemme litt på og dra ut strukturene, men det går som regel greit. og så har du jo to å prøve deg på!

Når det gjelder ID-assistanse, Magne, så tror jeg ikke det skal bli noe problem!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
    • WWF Ecostation Slettnes
« Reply #5 on: February 23, 2010, 05:14:17 PM »
Mange millioner takk Kjetil. Nellikolje, akkurat... Det var ikke det første jeg tenkte på  8) Vel, øvelse gjør mester etter det her tenker jeg  :) Enkelte arters epigyner er jo så hårete og bortgjemte at de burde vært sponset av Gillette...  ::) Vel, ut på handletur her  :)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: February 23, 2010, 07:58:26 PM »
Vi to her nede fikk et "livekurs" i epigyndissekering av Kjetil i fjor sommer. Det var nyttige saker.
Da vi kom hjem, satte vi igang.
På litt større arter gikk det greit, men på små linyphiider måtte man trene litt. Det røk 7-8 stk før det "satt". :)

-Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: January 03, 2011, 05:05:57 PM »
Jeg tar opp igjen denne tråden og supplerer med foto av snurrebassen til en hann av trailli som jeg tok på Gilafjellet i Valdres (ca. 1.300 moh) i juni 2010.

Arne.
« Last Edit: January 03, 2011, 05:07:36 PM by arnef »
Arne Fjellberg