Author Topic: Skriv på - det spøker for Nationalnyckeln!  (Read 5678 times)

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
Skriv på - det spøker for Nationalnyckeln!
« on: June 28, 2012, 08:32:57 PM »
På hjemmesiden til det svenske artsprosjektet opplyses det at de får kraftige kutt i midler, og at bokverket Nationalnyckeln foreslås å opphøre. Her må vi alle mann (og damer) på banen og protestere!

http://www.nationalnyckeln.se/sv/Aktuellt/utredning/skriv/

Tomas

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
Re: Skriv på - det spøker for Nationalnyckeln!
« Reply #1 on: June 28, 2012, 10:03:36 PM »
Done!!
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Lisbeth Schanke Rødset

• Æresmedlem
« Reply #2 on: June 29, 2012, 12:01:26 AM »
Har protestert!

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: June 29, 2012, 03:39:16 PM »
Oh my god! Har protestert, jeg også. Dette er jo bare fryktelig!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #4 on: June 29, 2012, 03:49:18 PM »
Skulle ønske norske miljøvernmyndigheter gikk inn og støttet slike prosjekt. NN er like viktig for oss som naboland med stort sett samme arter.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: June 29, 2012, 04:22:13 PM »
Maurboken er ett ypperlig eksempel på hvorfor denne serien er så vitkig for nordmenn også, som Magne sier. Den inkluderer alle norske arter og er ett fantastisk instrument for å bli kjent med denne viktige gruppen. Ved hjelp av noen få hundrelapper kan nå alle i prinsippet lære seg maur, noe som ville krevd flere bøker til sikkert tusenvis av kroner før.

Støtt Artdatabanken alt dere kan.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: June 29, 2012, 08:55:14 PM »
Geeezzz! Lisbeth fortalte dette til oss igår da hun var med oss på vår siste dag i felten på Trøndelagsekspedisjonen 2012, og jeg må si vi ble målløse! Dette går da ikke an, så nå har jeg også skrevet under på dette "oppropet".

Forøvrig sitter vi her veldig fornøyde etter en uke ute i felten, og idag er det "slapp-av-dag" :D Vi kjører nedover med masse "snacks" i min "koppekoffert!  ;)

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: July 06, 2012, 01:32:23 PM »
Svar er sendt:

"Det vil være en skam for både forskning, biomangfold, våre etterkommere og ikke minst videreføringen av naturinteressen dersom et slikt prosjekt legges på is. Nationalnyckelen bidrar til økt kunnskap og økt interesse for forskning. Ikke minst skal vi heller ikke glemme amatørene som legger et utrolig hardt arbeid i å kartlegge og tilføre ny viten for mange ukjente artsgrupper. Nationalnyckelen MÅ bestå! Den er kanskje det største monument vi noen sinne har sett, selv på verdensbasis."

Legger de ned alt det enorme arbeidet må jeg si at jeg skammes på vegne av menneskeheten. Se bare alt som gjøres her inne på forumet. Alt som stilles opp for folk, alt som tegnes, fotograferes, forklares, dokumenteres og registreres. Nei, opphører Nationalnyckelen skal jeg ALDRI kjøpe snus i Sverige igjen!

8)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: February 26, 2013, 09:25:10 AM »
Ja, det er grunn til bekymring. Signalene går i retning digital kunnskapsspredning (dvs. bokverket avsluttes foreløpig (?) etter to bind om pigghuder og bladmoser som er i "kjømda") og man har allerede tatt grep og skåret ned budsjettet og bedt om ytterligere forslag på innsparing.  De bøkene vi har anskaffet oss blir klenodier fra en svunnen tid.

Det var planlagt et collembolkurs i Sverige til høsten, i regi av Artprojektet, men dette er nå satt i bero.

Arne.
« Last Edit: February 26, 2013, 09:36:03 AM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg