Author Topic: Meioneta similis  (Read 3459 times)

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Re: Meioneta similis
« Reply #15 on: June 11, 2012, 11:38:42 PM »
-
Her kommer en sammenligning av palpene til M. similis og M. rurestris. Prøver å finne noen ulikheter mellom disse to artene som er svært like.
Har studert to eksemplar ett jeg fikk tilsendt fra Thomas og et fra Annie. Den første jeg tegnet hadde en bredere forkropp enn M. rurestris dette var ikke så typisk for den edderkoppen Thomas fant, så dette alene er nok ikke ett kjennetegn som en kan stole på. Har nå tegnet vulvaen ventralt hos M. rurestris å sammenlignet med M. similis, men det finnes en del variasjoner hos disse, sannsynligvis gjør det utslag  hvordan de blir liggende under dekkglasset.
Foreløpigt finner jeg ikke noen trekk som skiller seg særlig ut, må nok sammenligne flere.
De to artene av M. similis jeg har tegnet har flere kjennetegn felles som skiller de fra M. rurestris. Selv om dette er kjennetegn som ikke går på genitalier tror jeg de likevel kan være nyttige å ta med seg.

-M.similis er lys, mens M. rurestris er mørk

-Palpene hos hunnene ser ut for å være forskjellige. M. similis har lyse palper, mens hos M. rurestris er de mørke. Ser en palpen hos M. rurestris
 fra oversiden skiller de to ytterste leddene seg som regel ut ved å være mørkere.

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #16 on: June 11, 2012, 11:55:34 PM »
Her legger jeg ut to bilder Glenn har tatt av eksemplaret som Annie fant. Legg merke til det relativt store mørke feltet på kjeven til M. rurestris i front. Dette har jeg sett er typisk for tre av de fire artene i denne gruppen: M. nigripes, M, gulosa og M. rurestris mens M. similis synes å mangle dette.  Når det gjelder antall tenner på baksiden av kjeven ser jeg at dette kan varier fra 4-5 tenner. Det er muligt at det finnes forskjeller i behåringen på baksiden av kjevene, det viser i alle fall på de jeg har nå. KOmmer kanskje til å tegne dette senere. Men jeg må nok få fatt i flere M. similis for å sjekke dette. Skal lete videre etter kjennetegn i vulvaen, men problemet her er at de variere så mye.
Synes det er greit å få samlet litt stoff om disse to artene her inne, som forhpentligvis også kan bli til hjelp for andre.

-Harald
« Last Edit: June 12, 2012, 12:28:46 AM by H. Løvbrekke »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #17 on: June 12, 2012, 12:04:07 AM »
-
Her er nok et bilde Glenn har tatt av habitus av disse to artene

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #18 on: June 14, 2012, 11:43:27 PM »

-
Har laget en illustrasjon av baksiden på kjeven til M. rurestris og M. similis, hunner. Tegningene er i samme målestokk. Det kan se ut for at kjeven til M. similis er kraftigere enn hos M. rurestris.

-Harald

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #19 on: June 16, 2012, 02:39:39 PM »
Syntes disse kjeveforskjellene var gode skillemetoder.
Ante også når jeg hadde similisen i lupa, at kjevene dens var kraftige. La imidlertid ikke merke til fraværet av "sotingen" på cheliceernes fremside. Der lærte jeg noe nytt. :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #20 on: June 16, 2012, 11:52:13 PM »
-Glenn
Hunnene til disse to artene er svært like, og jeg er ennå ikke komme helt i mål med disse, skal studere epigyn og vulva nærmere for å prøve å finne forskjeller. Tror det også kan være noen forskjeller i behåringen på baksiden av kjeven, men må undersøke flere for å se om det er noe som går igjen.

Harald