I hele dag har jeg jobbet med å komme igjennom det elektroniske søknadsskjemaet til Artsdatabanken for at vi kan bli med på Artsprosjektet. Dere kan lese mer om det her:
http://www.artsdatabanken.no/artArticle.aspx?m=223Jeg håper at vi gjennom dette skal få betydelige midler til kartlegging i 2013. Søknadsfristen er 1. juni så jeg burde selvsagt har begynt på dette mye tidligere, men jeg har ikke fått det til. Nå er jeg imidlertid kommet langt og sender den avgårde i morgen.
Vi har snakket om dette før enkelte av oss, men jeg legger her ut noen av de tankene jeg har gjort meg i søknaden når det gjelder hva vi skal søke om og hva vi skal bruke midelene til. Dere må komme emd tilbakemeldinger.
Jeg har definert følgende mål for vårt prosjekt:
-------------------------------------------------------
I løpet av 2013 vil vårt hovedmål være å finne så mange nye arter for landet som mulig samt å avdekke deres utbreldese og habitatkrav i Norge.
Vi har følgende delmål:
1. Finne arter som ikke er funnet i Norge på meget lang tid (50 år eller mer)
2. Avdekke disses habitatkrav og reelle utbredelse
3. Avdekke habitatkrav og reelle utbredelse til rødlistede og sjeldne arter hvor de per i dag eksisterer en kunnskapsbrist
---------------------------------------------------------
Jeg vil derfor foreslå, både her og i søknaden, at de som blir med samler i sine respektive områder (d.v.s. nær bostedet) med de ovenfornevnte mål for øye. Høres dette ok ut? Vi dekker jo landet svært godt etterhvert. De som jeg har nevnt som mulige deltagere i prosjekter er de som er mest aktive her og som har opparbeidet seg solid kunnskap, dere vet nok hvem dere er!
Jeg kunne særlig tenkt meg å ha dekket endel områder spesielt, gjennom fellesturer til neste år. Det gjelder bl.a.
1. Sørlandskysten fra Kristiansands-området til Hvaler.
2. Østlige deler av Sør-Norge (Oppland, Hedmark, Østfold., etc.)
3. Høyfjellsområder i Sør-Norge
I tillegg har jeg snakket med Glenn om at han kanskje speiselt kunne undersøkt området mellom Gjerstad og Kristiansand og videre vestover langs kysten for å prøve å finne ut hvor lang vest enkelte arter egentlig går (som gaupeedderkoppen) og dette var han interessert i. Dette vil kreve langsiktig innsamling med bl.a. fallfeller, men dette kan vi altså få øknonomisk støtte til. Selv vil jeg delta på en del turer langs Sørlkandskysten, særlig Hvaler (!) og jeg skal også sette ut feller og samle i Troms fylke.
Beklager igjen at dette kommer med så lite forvarsel, men jeg har rett og slett ikke hatt så mye tid til å tenke på dette før nå. Håper dere er enig i mine formuleringer og tanker. Jeg legger det hele opp slik at de som blir med kan styre sin innsats og aktivitet selv.
Kjetil