Author Topic: Tetragnatha cf pinicola? <=  (Read 714 times)

Offline Ingrid Oftedal

• Artskoordinator
  • **
Tetragnatha cf pinicola? <=
« on: May 30, 2012, 10:16:12 PM »
Hei

Dette bildet ble ikke helt topp, men den begynte bare å kave rundt da jeg tok den ut av prøveglasset. Er dette en Tetragnatha pinicola? Og er det noen som har noen idè om hva den har på ryggen? Kan det være en snylter av noe slag?

Mvh Ingrid
« Last Edit: May 31, 2012, 12:16:50 PM by Magne Farlund »

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Tetragnatha pinicola?
« Reply #1 on: May 30, 2012, 10:58:36 PM »
@Ingrid

Ja, det er en parasitt, en snyltevepslarve.
Jeg tror du har rett i at det er en T. pinicola, men det er ikke alltid så lett å skille disse "stav"-edderkoppene bare ved å se oversiden. De er faktisk lettere å identifisere ut fra undersiden. Mønsteret på ryggen varierer og overlapper mellom artene og dette kan like gjerne være T. extensa. Jeg kan ikke gå lengre enn til Tetragnatha sp. Mulig andre her inne tar den ned til art ut fra ditt bilde. Vi får vente og se.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Ingrid Oftedal

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: May 31, 2012, 11:51:40 AM »
Hei igjen

Nå har jeg fått tatt et bilde fra undersiden og. Det er ikke særlig godt, og hjelper vel ikke så mye, men det skader ikke å prøve ;)

Mvh Ingrid

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #3 on: May 31, 2012, 12:15:20 PM »
@Ingrid

Skulle gjerne sett et større bilde, men er nå nesten helt sikker på at det er T. pinicola. Den lyse streken midt i sternum (brystplata) er gjerne bredere lengst fremme hos T. extensa. Jeg tror vi kaller den Tetragnatha cf pinicola.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Ingrid Oftedal

• Artskoordinator
  • **
Re: Tetragnatha cf pinicola? <=
« Reply #4 on: May 31, 2012, 12:18:09 PM »
@ Magne

Takk for hjelpen  ;D

Mvh Ingrid