Author Topic: Boligmangel hos murerbien Osmia bicornis  (Read 4939 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Boligmangel hos murerbien Osmia bicornis
« on: May 25, 2012, 05:47:13 PM »
I dag tidlig lå katten og døste i sola på steinhella foran Mariannes scooter. Plutselig fattet hun interesse for et eller annet oppunder bakhjulet og inntok en vaktsom posisjon med stive ører rettet mot nedkant av hjulet. Jeg la meg ned ved sia av katten for å se hva som var på gang. Og der kom jammen ei murerbie ut av luftehullet til bresewiren! Hun holdt på med gjenmuring av hullet og hadde sikkert holdt på noen timer med pollensanking og egglegging. Mens katten og jeg betraktet fenomenet kom nok en murerbie og smatt inn i et skruehull på undersida av styret!

Gjennom flere år har vi bygget opp en solid populasjon av murerbia Osmia bicornis hjemme i hagen ved å hange opp kasser med avkappa bambusrør samt tørrstokker med utbora hull av passende diameter. I løpet av de siste varme dagene er de fleste reirplassene okkupert og hunnene søker etter alternative hekkeplasser. Hvis ikke Marianne får fart på scooteren kommer den til å ende opp som "Das rollende Hotel"! Med alle hulrom fulle av pollen og leire.

På det nederste bildet er to hunner i kamp og bambusrøret. Den med hodet inni holder på å mure igjen, den andre har fullt av pollen på buken og skal inn for å legge av seg dette. Antagelig har de fløyet om hverandre og holdt på med hvert sitt arbeid, uten å vite at det var en annen leieboer i røret - før de møttes og kom i krangel om rettighetene.

Arne

Arne.
« Last Edit: January 26, 2013, 11:42:33 AM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Boligmangel hos murerbien Osmia bicornis
« Reply #1 on: May 25, 2012, 05:54:16 PM »
- og den attraktive scooteren:
Arne Fjellberg

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: May 25, 2012, 05:55:21 PM »
Tekniske detaljer (merk bakenden på bia i skruehullet under styret)
Arne Fjellberg

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: May 25, 2012, 08:05:56 PM »
På grunn av stort press på bienes boligmarked måtte vi i kveld oppføre et nytt bokompleks. Det gikk mindre enn fem minutter etter annonsert visning før de første interessenter viste seg.....

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: May 25, 2012, 10:02:24 PM »
Hehe, fantastisk artig innlegg!
Kan man føre scooter opp som biotop på Artsobs? :D

Okkesom, -dette virker til å være gilde greier å prøve seg på.
Hva er diameteren på borret ditt, og settes hele stokken i skygge eller sol?
Hvor mange mm borrer du inn i stokken?

Har litt tid å slå ihjel i morgen, så dette har jeg lyst å forsøke.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder
« Reply #5 on: May 25, 2012, 10:13:23 PM »
Fornøyelig lesning dette Arne! Jeg ser for meg hele seansen dersom den scooteren blir startet ;D Det kommer til å sprute ut bier som prosjektiler! Take cover! :D

"My love for you is like the spider you found in your room, when you loose sight of it, don't worry it's still there."

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: May 25, 2012, 10:17:28 PM »
Den ene katten vår har forresten brukt hele dagen på å vokte en sprekk i grunnmuren på hønsehuset.
Enten er det stokkmaurene som er så fascinerende, eller så er det sleve den har sett.
Slever er det forresten svært mye av her på tomta, og vi snubler ofte over dem daglig.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: May 26, 2012, 09:40:31 AM »
Glenn/Annie:

For denne relativt store murerbia er optimal reiråpning rundt 6-7 mm. Det er visse individuelle forskjeller, så mindre hull benyttes av små individer. Blir hulla for store blir det for mye jobbing med leiretetting, så da foretrekker de mindre hull først. Små hull på 2-3 mm okkuperes av andre biearter, f.eks. maskebier (Hylaeus) som bruker harpiks for å tette igjen ("gul dør").

Bruk en tørr trebit av f.eks. gamle epletrær eller tørrkvister på eik. Jeg har hengt opp på sør- og vestvegger. Ikke så nøye, bare det ikke er kaldt og rått.

Lykke til!

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #8 on: May 26, 2012, 02:38:48 PM »
@ Arne

Takker for opplysninger.
Holder med en tommes dybde på hullene?

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Ingrid Oftedal

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: May 26, 2012, 03:03:52 PM »
Hei Arne

Dette var både underholdende og fascinerende. Takk skal du ha :)
Nå lurer jeg på om jeg skal prøve å tilby leiligheter der jeg bor og se om det er marked for det på Hadeland...

Mvh Ingrid

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #10 on: May 26, 2012, 08:47:28 PM »
Byggeoppdrag utført!

Regner med at boliger her i landlige omgivelser kan trekke interesserte.
Prisene er iallefall svært konkurransedyktige i forhold til Tjøme. ;)

Lagde hullene 4-5 cm dype. Hadde ikke tålmodighet til å vente på de anbefalte byggeforeskriftene...

Så får vi se da på responsen. Jeg er kjempefornøyd, bare ei bie finner veien hit, hehe..

-Glenn

"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #11 on: May 27, 2012, 10:46:10 AM »
Det ser bra ut det der Glenn, dybden på hullet er ikke så viktig (jeg tar ut mesteparten av borrlengden, 6-7 cm kanskje). Den røde murerbia er snart utfløyen (de fleste hannene har tatt kvelden..), så det er ikke sikkert den etablerer seg i år. Men dere får sikkert murerveps (j.fr. sist bind av Nationalnyckeln som har gode tabeller også til disse) og andre saker. Gullveps pleier å være innom for å sjekke om det er noe å parasittere.

Boligblokka som ble annonsert av Krogsveen ovenfor hadde fått to fulle og gjenmurte "seksjoner" allerede dagen etter at den ble hengt opp. Søstera til Sidsel fikk den i bursdagsgave, og fem sekunder etter at jeg hadde banket den opp på veggen kom en gullveps innom ett av tomhulla!

Markedet for slike boliger er nærmest umettelig, så du får sikkert leieboere du også Ingrid!

Arne.
« Last Edit: May 27, 2012, 10:50:24 AM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #12 on: May 28, 2012, 12:16:39 AM »
@ Arne

Har vært bortnom boligkomplekset flere ganger i dag. Har ikke sett ei bie, men et par sebraedderkopper som syntes disse hullene var veldig morsomme å utforske... :D

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #13 on: May 29, 2012, 10:34:46 AM »
Utrolig artig tråd, det her. Og det bilde av det nye boligkomplekset ditt, Arne, fikk meg til å le hløyt. Nå lurer nok kollegaene på hva jeg driver med!

Jeg synes faktisk at du skal sende det bildet og historien bak og litt om biologien til disse biene til Insekt-Nytt! Det bidle er så morsomt at det må deles med flest mulig!

Dine ble også meget pene, Glenn, og dekorative! Jeg lurer på hvordan disse små bietassene klarer å finne frem til disse hulla så fort som Arne beskriver! De må ha en hjerne som er hardwired til å lete etter slike hull! Det er jo også veldig viktig å hjelpe disse dyra nå for tiden, etetrsom både bier og humler har problemer på verdensbasis.

Kjetil

Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #14 on: May 30, 2012, 01:48:50 AM »
Oppdatering 30 Mai 2012

Boligsalget går tregt. Biene vet ikke hva de går glipp av, og glimrer med sitt fravær.
Foreløpig har jeg bare sett nysgjerrige snyltevepser rundt hullene.

-Glenn
"Sykemeldt"