Author Topic: Kan edderkoppfobi kureres i "virtual reality"?  (Read 11782 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Kan edderkoppfobi kureres i "virtual reality"?
« on: February 21, 2010, 05:55:25 PM »
Fant denne artikkelen under en surferunde på nettet.

"Edderkoppfobi og andre fobier kan behandles ved hjelp av 'virtual reality'. Den 'kunstige verdenen' supplerer og erstatter objekter og situasjoner som skaper angst hos fobikere."

Spennende prosjekt. Les mer om det her: http://www.ntnu.no/gemini/1996-02/3.html

Mvh Glenn.  
"Sykemeldt"

Offline nojak 1

• Juniormedlem
  • **
Re: Kan edderkoppfobi kureres i "virtual reality"?
« Reply #1 on: February 21, 2010, 09:10:17 PM »
Ja, det er en av flere behandlingsmetoder for å kurere fobier. Eksponeringsterapi har vel vært ganske vanlig,  men det er jo spennende med VR. Man kan da skreddersy etter hver pasient. Det er jo noen som har fobi for noe helt spesifikt.

TFT (Tankefeltterapi) er en annen metode.
Denne går forenklet ut på at man "tappes" (bankes) på akupressurpunkter mens man tenker på det som man har fobi for, - som for eksempel i dette tilfellet, -edderkopper.
Dette kan virke forbløffende bra! Og overraskende fort!
Har ikke hatt edderkoppfobi selv, men har prøvd dette selv for noe annet ;) 
Mvh Jan Kopperud

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: February 21, 2010, 09:22:07 PM »
Interessant, Nojak.
Har du linker til noen slike behandlingssteder, så ville det vært flott å få lagt inn her i tråden.

Vet også om flere som har kurert edderkoppskrekken sin ved hjelp av makrofotografering. Det er jo også en form for eksponering, hvor personen selv avgjør hvor nært objektet han/henne har lyst å være. Menneskets iboende nysgjerrighet er vel kanskje også en god drivkraft i slike tilfeller ville jeg tro.

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #3 on: February 21, 2010, 09:44:02 PM »
Jeg sliter faktisk litt, og er todelt i mitt forhold til edderkopper. Inntil for 7-8 måneder siden likte jeg ikke edderkopper, kort sagt. Men da jeg begynte å fokusere på dem, lese om edderkopper og ta bilder av dem, endret dette seg sakte i fjor sommer og høst. Aversjon ble til fascinasjon, men jeg sliter ennå. Kunne ikke drømme om å holde en voksen Lycosidae i hånda, selv ikke de minste av dem. De små på 1-3 millimeter går nok, men jeg trives definitivt ikke med det. Framskrittet overfor de større artene er at jeg våger nærhet - nær inntil. Noe som jo er en betingelse når de skal fanges og fotograferes. Har et barnebarn som er ivrig med ut i felten, og hun er langt modigere enn meg. Det hjelper. Da må jeg skjerpe meg og våge litt mer. Men det er terskler og sperrer som må overvinnes. Håper kommende sesong endrer forholdet til edderkoppene ytterligere. Egentlig er det bare utrolig at jeg har kastet meg på denne hobbyen - mye takket være Glenn og Annie. Dessuten, kunnskap hjelper alltid. Likevel gjenstår et MEN...  :o

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: February 21, 2010, 10:04:40 PM »
Synes du er drittoeff Magne! Det aa ha en fobi eller aversjon mot noe, er forferdelig plagsomt og veldig slitsomt ikke minst.
Det at du var toeff nok til aa "face" den frykten ved aa begynne aa fotografere og vaere naer krypene er jo kjempetoeft gjort. Mange toer ikke aa gjoere noe med det fordi det rett og slett er forbundet med saa mye redsel. Og jeg er helt sikker paa at naar vi begynner aa samle kryp igjen til vaaren, vil du bli mer og mer "kjent" med dem og naerme deg dem enda mere. Det at du ogsaa har et barnebarn som er interessert og ikke redd for edderkopper, gjoer jo det hele enda mer spennende og utfordrende :)

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #5 on: February 21, 2010, 10:50:44 PM »
Hei Annie.

Takk for oppmuntringen. Tøff, eller toeff, er kanskje ikke rett betegnelse, men det kommer seg. Hadde jeg kunnet fotografert disse med telelinse, hadde jeg gjort det. På den annen side, da måtte de vært stooore. Særlig med tanke på epigynfoto... -  :-\

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: February 21, 2010, 10:57:03 PM »
Joda Magne du er toeff! Eller tøff- jeg stjal en ø hos deg!
Tenk deg det epigynfotoet du hadde faatt med en telelinse da! Holy smoke, sier jeg bare  :o
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #7 on: February 21, 2010, 11:01:36 PM »
Jeg er imponert over deg, Magne!
Du har iallefall bevist at eksponering funker.., -sånn noenlunde.. ;D

Bare vent til du finner en Scotophaeus quadripunctatus! Noe mer brå i bevegelsene enn akkurat denne arten skal du lete lenge etter. Det smeller i plastkoppveggene når den hopper til. Selv om man med sikkerhet vet at den ikke kommer ut noen vei, skvetter man uansett, -fobi eller ei. :)

"Sykemeldt"

Offline nojak 1

• Juniormedlem
  • **
« Reply #8 on: February 22, 2010, 10:24:23 AM »
Ja, det er en av flere behandlingsmetoder for å kurere fobier. Eksponeringsterapi har vel vært ganske vanlig,  men det er jo spennende med VR. Man kan da skreddersy etter hver pasient. Det er jo noen som har fobi for noe helt spesifikt.

TFT (Tankefeltterapi) er en annen metode.
Denne går forenklet ut på at man "tappes" (bankes) på akupressurpunkter mens man tenker på det som man har fobi for, - som for eksempel i dette tilfellet, -edderkopper.
Dette kan virke forbløffende bra! Og overraskende fort!
Har ikke hatt edderkoppfobi selv, men har prøvd dette selv for noe annet ;) 

Vet at noen DP (distriktspsykiatrisk) har dette tilbudet, og også en del private.
Mvh Jan Kopperud

Offline Aseema 1.

• Nytt forummedlem
  • *
Edderkoppfobi
« Reply #9 on: March 29, 2010, 10:18:10 PM »
Hei, jeg kan bekrefte at Edderkoppfobi kan kureres med TankeFelt Terapi (TFT) og også med NLP (Neuro-Lingvistisk Programmering). Da trenger man ikke å eksponeres for edderkopper før man er kurert. Det er veldig raske og effektive metoder.
Jeg jobber både med TFT og NLP.

Med vennlig hilsen
Aseema :)
se www.aseema.comhttp://

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Edderkoppfobi
« Reply #10 on: March 29, 2010, 10:50:44 PM »
Hei, jeg kan bekrefte at Edderkoppfobi kan kureres med TankeFelt Terapi (TFT) og også med NLP (Neuro-Lingvistisk Programmering). Da trenger man ikke å eksponeres for edderkopper før man er kurert. Det er veldig raske og effektive metoder.
Jeg jobber både med TFT og NLP.

Med vennlig hilsen
Aseema :)
se www.aseema.comhttp://

Hei, og velkommen til forumet, Aseema!
Interessante ting du kommer med her.
Flott at du la igjen disse ordene, slik at andre kan lese om dem.

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"

Offline petterkopp

• Aktivt medlem
« Reply #11 on: June 02, 2010, 09:13:54 AM »
Jeg har hatt en del folk til egenterapi på edderkopputstillingene. Eksponeringsterapi fungerer godt for de som greier å nærme seg edderkopper med tiden som hjelp. Vi har brukt en Grammostola rosea tarantell som håndteringsdyr. Tenker nok at VR kan ha noe av samme effekten.
"I have spread my dreams beneath your feet; Tread softly because you tread on my dreams." W.B. Yeats

Offline petterkopp

• Aktivt medlem
« Reply #12 on: June 03, 2010, 02:19:54 PM »
Her er et lite innslag om fobi som ble laget når vi hadde utstillingen i Bergen.
http://bit.ly/bWOQkr
"I have spread my dreams beneath your feet; Tread softly because you tread on my dreams." W.B. Yeats

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #13 on: June 03, 2010, 03:47:15 PM »
He, he, ja jeg husker også alle de forskremte voksne som måtte se ungene sine håndtere disse hårete beista. Det var også noen skrekkslagne voksne som til slutt overvant sin tilærte frykt og begynte å håndtere edderkoppene, men jeg tror ikke de kvalifiserer som pasienter med ekte araknofobi. Men de vet å utagere sin frykt!

Jeg hadde mye den samme opplevelsen sist sommer da jeg reiste rundt i Midt-Troms med noen av våre nordlige edderkopper i bur, ungene elsket dem og de voksne hodlt seg på god avstand!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)