Author Topic: Collembol med hvitringede følehorn. Art?  (Read 1823 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Collembol med hvitringede følehorn. Art?
« on: May 05, 2012, 06:37:33 PM »
Var en tur oppi en gammel ask i hagen for å kikke etter edderkopper. Denne asken har vært toppet utallige ganger iløpet av sitt lange liv. Den er råtten og hul i toppen, og der vokser det 3 solbærbusker og et par løvetannplanter.
Jeg gikk gjennom subbet i disse råtne fordypningene, men lite edderkopper var det å finne. Et eksemplar av Thyreosthenius paraciticus, Steatoda bipunctata og Anyphaena accentuata ble funnet. Altså vanlige arter vi finner på bakkenivå også.

Trodde biotopen skulle være noe mer innbringende, og bare for "treningens" skyld tok jeg med meg en collembol også. Disse var det svært mange av oppi der.

Siden det er så vanskelig få iddet snylteveps, velger jeg å avslutte den karrièren. Får heller prøve en collembol. :D

Er det en Orchesella cincta?

-Glenn

« Last Edit: May 05, 2012, 06:42:23 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Collembol med hvitringede følehorn. Art?
« Reply #1 on: May 05, 2012, 10:12:57 PM »
Jadda Glenn! Dette er en usedvanlig mørk O.cincta. Antennefargen er typisk.

Jeg fant forøvrig en ny norsk Orchesella (O. villosa) på Langøya ved Holmestrand i dag. Noe bortimot en sensasjon. Sjekk Artsobservasjoner!

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: May 05, 2012, 10:33:34 PM »
Jadda Glenn! Dette er en usedvanlig mørk O.cincta. Antennefargen er typisk.

Jeg fant forøvrig en ny norsk Orchesella (O. villosa) på Langøya ved Holmestrand i dag. Noe bortimot en sensasjon. Sjekk Artsobservasjoner!

Arne.

Takker for bekreftelse! :)
Er disse flerfargede og ringede antennene typiske for hele Orchesellaslekten?

Og, så må jeg benytte anledningen å gratulere deg med ny collembolart for landet! :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjell Magne Olsen

• Aktivt medlem
    • BioFokus
« Reply #3 on: May 06, 2012, 12:18:43 AM »
Var det ellers en vellykket tur til Langøya i dag, Arne? Jeg hadde tenkt å være med, men da jeg sto opp i dag morges (lørdag, altså), så snødde det store filler her i Oslo, og jeg fikk bokstavelig talt kalde føtter...
KMO

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: May 06, 2012, 09:35:30 AM »
Glenn: Flere av artene i Orchesella har artskarakteristiske fargetegninger på antennene - som kroppsmønster forøvrig. Forøvrig kjenner du de bl.a. på at 1.antenneledd har et kort avsnørt basalsegment (alle collmboler har primært 4 antenneledd).

Kjell Magne: Joda, turen blei vellykket og sola kom fram da vi entert kaia (12 deltakere, de fleste botanikere/soppfolk). Jeg konsentrerte meg om sålding (edderkopper) og jordprøver (collemboler). Merk at neste turen  - 16.juni - blir til Sandø. Den må dere prøve å få med dere Glenn og Annie! (kan overnatte hos oss).

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: May 07, 2012, 12:34:34 AM »
Glenn: Flere av artene i Orchesella har artskarakteristiske fargetegninger på antennene - som kroppsmønster forøvrig. Forøvrig kjenner du de bl.a. på at 1.antenneledd har et kort avsnørt basalsegment (alle collmboler har primært 4 antenneledd).

Arne.

Flott! Da har jeg iallefall noe håndfast å begynne med.
Det følger med store mengder collemboler i glassene når vi er ute å samler.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: May 07, 2012, 10:27:25 AM »
Wow, gratulerer med ny Collembol for landet, Arne! Og vi som liksom viste nok om spretthaler i dette landet nå!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)