Author Topic: Utrolig vakker hveps, -art?  (Read 15272 times)

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
Re: Utrolig vakker hveps, -art?
« Reply #45 on: November 15, 2012, 08:29:31 PM »
Dette kan vel regnes blant de dårligst undersøkte gruppene i Norge, og det skyldes nok mange like arter og vanskelig tilgjengelig/fragmentert litteratur. De siste årene er derimot mye nyttig gjort tilgjengelig på nettet, så artsbestemmelse av snyltevepser er ikke lengre så uoverkommelig. Dessuten kan man, som dette eksemplet viser, få direkte kontakt med ekspertene.

Jeg håper Glenn's nye art inspirerer flere enn meg til å jobbe med denne gruppen. Det trengs en skikkelig dugnad her, men vi har ingen som kan regnes som eksperter her i landet. Allikevel tror jeg dette forumet kan komme langt med måten vi jobber på. Kanskje vi burde åpne en egen snyltevepsbolk, hvor vi kan legge ut bilder, artikler/nøkler osv.?

Tomas

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #46 on: November 16, 2012, 01:58:59 PM »
Takk til alle for hyggelige tilbakemeldinger!

Interessant at vi har en så uutforsket dyregruppe her til lands som disse. Hadde vært ideelt om noen ildsjeler med interesse for disse, hadde startet opp et norsk forum lignende vårt. Kanskje det hadde kunnet øke kunnskapen om arter og utbredelse. Det ligger mye upløyd mark og venter. :)

I forbindelse med edderkoppene er det ikke til å unngå å havne borti snyltehveps/fluer, så dette er noe som også angår oss. Ofte har jeg funnet parasitterte edderkopper, og er nysgjerrig på hvilke slag som snylter på de forskjellige artene. Egentlig kunne man latt en larvebefengt edderkopp gå i et glass til snyltehvepsen forpuppet seg og klekket. På det viset kunne man fått en oversikt over hvilke arter som bruker edderkoppene som mat for larvene.

Har et svært anstrengt forhold til snyltehveps, og syntes forferdelig synd på edderkopper med snyltehvepslarver. Derfor har jeg ikke forsøkt dette enda. Må bare komme meg over denne "kneiken" slik at jeg ser på det som en naturlig hendelse. :D

Utfordringen ligger som kjent i identifikasjonen av disse, siden det er så få som driver med det her til lands. Jeg kan godt lage en egen bolk for snyltehveps, siden det angår oss og hobbyen vår. Vi er også avhengige av å ha en eller flere som er flinke med disse krypene, som kan svare på eventuelt innkomne spørsmål.
Jeg tenker som så, -at for ikke å gå "Spør en biolog" i næringen, så kunne vi muligens holdt oss til de antagelig edderkoppsnyltende parasittene? Er litt redd det kan bli for stort og omfattende å ta for seg alle snyltehvepsene.

Arrester meg gjerne hvis dere er uenig med meg, og heller ønsker en omfattende snyltehvepsbolk og ikke en nisjebasert en.

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #47 on: November 19, 2012, 11:25:04 PM »
Glenn:

Jeg lot en juvenil Pityohyphantes phrygianus med en larve på bakkroppen kose seg i et syltetøyglass. Slengte noen småfluer og spretthaler nedi innimellom, samt en dråpe vann i ny og ne. Etter noen dager var edderkoppen erstattet av en hvit kokong, som igjen etter et par uker klekte til en liten snylteveps. Har ikke forsøkt å idde den ennå, men Acrodactyla degener er den eneste europeiske arten jeg har funnet som er kjent som parasitt på P. phrygianus.

Tror ikke det er noen fare for at vi går "spør en biolog" i næringen (vet ikke om man kan få bestemt snylteveps der, men jeg tviler). Ingen av oss kan noe særlig om disse, så det er nok lenge før vi kan ta på oss eventuelle identifiseringsoppdrag (kanskje best å kun gi medlemmer tilgang?). Det er dessuten vanskelig uten gode mikroskopbilder av detaljer. Så tanken min var at hvis flere av oss har lyst til å lære seg mer om denne gruppen kunne en egen bolk her inne være stedet. Da blir det, i alle fall nå i starten, snakk om å legge ut bilder av dyr vi selv har bestemt, utveksle nøkler og artikler osv. Det beste hadde selvfølgelig vært et eget forum om disse, og jeg skulle gjerne startet det opp selv, men jeg kan for lite om drifting av slikt.

Tomas

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #48 on: November 20, 2012, 12:26:52 AM »
Glenn:

Jeg lot en juvenil Pityohyphantes phrygianus med en larve på bakkroppen kose seg i et syltetøyglass. Slengte noen småfluer og spretthaler nedi innimellom, samt en dråpe vann i ny og ne. Etter noen dager var edderkoppen erstattet av en hvit kokong, som igjen etter et par uker klekte til en liten snylteveps. Har ikke forsøkt å idde den ennå, men Acrodactyla degener er den eneste europeiske arten jeg har funnet som er kjent som parasitt på P. phrygianus.

Tror ikke det er noen fare for at vi går "spør en biolog" i næringen (vet ikke om man kan få bestemt snylteveps der, men jeg tviler). Ingen av oss kan noe særlig om disse, så det er nok lenge før vi kan ta på oss eventuelle identifiseringsoppdrag (kanskje best å kun gi medlemmer tilgang?). Det er dessuten vanskelig uten gode mikroskopbilder av detaljer. Så tanken min var at hvis flere av oss har lyst til å lære seg mer om denne gruppen kunne en egen bolk her inne være stedet. Da blir det, i alle fall nå i starten, snakk om å legge ut bilder av dyr vi selv har bestemt, utveksle nøkler og artikler osv. Det beste hadde selvfølgelig vært et eget forum om disse, og jeg skulle gjerne startet det opp selv, men jeg kan for lite om drifting av slikt.

Tomas

Interessante tanker du kommer med her.
Å begynne på bar bakke med et forum, kjenner jeg godt til. Hadde akkurat samme tankene som deg før jeg startet på scratch. Jeg hadde ikke det minste peiling på koding eller noen ting da jeg startet opp dette forumet. Helt blank med andre ord. Brukte månedsvis med lesning på nettsider for å lære meg de basale metodene for å lage et forum. Kjente heller ingen som kunne lære meg dette. Kunne heller ikke noen ting om koder, og er forsatt en novise innen det feltet.
Men, -nysgjerrigheta og en viss stahet, dreiv meg til å iallefall prøve. Så fikk det gå som det måtte gå. Først da kunne jeg ærlig konkludere med om jeg fikk det til, -eller ikke.

Har ei historie i den anledning,
En kar her i bygda ble spurt om han kunne spille fele.
"Det vet jeg ikke, fordi jeg aldri har prøvd", svarte han...
Bedre kan det ikke sies, hehe..

Okkesom, ser absolutt for meg en egen "avdeling" her inne med edderkopprelaterte snyltehveps som hovedtema. Som en begynnelse har jeg sendt en forespørsel til J. Valemberg om han har tilgjengelig en liste over snyltehvepsslekter/arter som er dokumentert og kjent for å snylte på edderkopper. Med en slik liste tilgjengelig, blir det uten tvil enklere for oss å vite hvor vi skal begynne å lete. Det jeg i hovedsak fokuserte på var europeiske arter, og da med spesiell interesse for de nordiske artene. Håper den lista lar seg fremskaffe, og krysser fingre. :)

En tanke slo meg, -kanskje enkelte snyltehvepsarter er så ekstremt kresne, at de kun går på en spesifikk edderkoppart? Om så, kan det komme til nytte under letingen av eventuelt sjeldne/nye edderkopparter.
Sett at et funn av en spesifikk hvepseart var dokumentert på en lokalitet, men vertsedderkoppen ikke funnet,  -kunne man likevel anta at edderkopparten ble nødt til å være der.

Opplysninger om hvilke hvepsearter som går på de forskjellige edderkoppene vil da være gull verdt.
Gleder meg til du finner id på den som parasitterte på Pityohyphantes phrygianus.
Legg gjerne ut opplysninger på den når du er i havn med navnsettingen.

Mvh Glenn.
« Last Edit: November 20, 2012, 12:58:18 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"