Author Topic: Utrolig vakker hveps, -art?  (Read 15288 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Utrolig vakker hveps, -art?
« Reply #30 on: November 05, 2012, 06:51:45 PM »
Veldig interessant. Det ville jo ha vært kjempeartig om denne var ny for landet!

Kjetil

Blir spennende dette her. Har sendt dyrene til Frankrike i dag for identifisering. :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #31 on: November 06, 2012, 10:46:34 AM »
Flott. Jeg googlet litt etter han/hun Valemberg og fant ikke noen egen nettside for personen, men jeg fant endel veps som var beskrevet av samme og de daterte seg helt tilbake til 1975, i hvert fall. Så dette er en som er gammel i faget!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
« Reply #32 on: November 08, 2012, 05:29:03 PM »
Snylteveps er et stort område og jeg har fotografert en del av dem selv. Leste en gang på artsobs at en annen, som stod på som deg også endte i Frankrike. Artene var ikke registert i Norge. Derfor er det betryggende at det er nå i Frankrike.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #33 on: November 08, 2012, 07:37:24 PM »
Kjetil & Frank

Er så spent på svaret på denne. Tenker Valemberg har fått disse i posten nå.

Mvh Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #34 on: November 09, 2012, 10:44:05 AM »
Jepp, spent her også. Jeg må jo inrømme at denne vepsen var nydelig.

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #35 on: November 14, 2012, 10:23:01 PM »
Her er svaret jeg fikk på forsendelsen jeg sendte:

"The small female ( size 7-9 mm) with femurs III with red mostly is Hoplismenus axillatorius Thunberg 1824 (phenotype with flagellum tricolor and gaster with segments V-VII melanized). This species is very variable, with flagellum bi-or tricolore, abdomen entirely red (I-VII) or with tergite 1 black and red II-VII, II-IV or V-VII red and black .... –
The large female ( size : 10-11 mm) with Femur III black and flagellum bicolore is Hoplismenus bidentatus Gmelin 1790. Also variable (femurs previous I-II black and red, or red entirely). Abdomen usually black or tergite II, III-IV, in part or entirely red and black V-VII.

Cordially,
J.Valemberg"

Sendte nedover to eksemplarer som jeg trodde var samme art, siden jeg fant dem side om side innenfor barken på treet.
Artig at det dreide seg om to forskjellige arter!
Så nå sitter jeg igjen med et glass med 3 eksemplarer. Aner ikke hvordan jeg skal se forskjell på artene, og om det er to forskjellige nedi der. Tror jeg trenger hjelp av noen som har greie på insekter. Jeg skjønner absolutt ingenting av disse overnevnte nøjkkelbetegnelsene.

Hvis jeg nå forstår Tomas ord i en tidligere kommentar, så er altså Hoplismenus bidentatus ny for landet?

Mvh Glenn.

« Last Edit: November 14, 2012, 10:26:40 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjell Magne Olsen

• Aktivt medlem
    • BioFokus
« Reply #36 on: November 14, 2012, 11:57:37 PM »
H. bidentatus ligger i hvert fall ikke i Artsnavnebasen til Artsdatabanken, så det er et godt tegn. Men jeg ville hørt med Lars Ove Hansen på museet i Oslo før jeg hadde publisert den. Han er troende til å vite om en del funn som ikke har sett offentlighetens lys ennå.

Flagellum er vel i praksis det samme som antennen, muligens med unntak av innerste ledd. Romertallene viser til bakkroppsleddene, mend nr. I nærmest forkroppen. Artene ser ut til å være så variable i de karakterene som går på bakkroppens farge, at du må nok kjenne til andre karakterer for å skille dem. Jeg kan ikke hjelpe til der...
KMO

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #37 on: November 15, 2012, 08:43:33 AM »
At Hoplismenus bidentatus er ny for landet har jeg fra det Valemberg skrev på Hymis. Men som Kjell Magne skriver: det kan godt hende det foreligger upubliserte funn (NHM har gjort en innsats på disse i det siste). Uansett er dette et kongefunn, så gratulerer Glenn! Håper interessen din for denne gruppen tennes! Vi har anslagsvis over tusen uoppdagede arter i Norge...

De distinkte kjønnsorganene til edderkopper gjør det forholdsvis enkelt å artsbestemme dem. Hos snyletveps brukes dette i svært liten grad, og baseres heller på ytre karaktertrekk. Derfor har de en velutviklet terminologi som det tar tid å komme seg inn i. Jeg synes denne siden er fin: http://www.amentinst.org/GIN/morphology.php

I følge det Valemberg skriver kan disse to artene skilles på størrelsen og fargen på femur III. Slik jeg har forstått det er da det dyret du har bilde av i starten av denne tråden
H. bidentatus.

Kan du forresten sende meg epostadressen til Valemberg? Har også liggende noen dyr han kan være interessert i...

Tomas
« Last Edit: November 15, 2012, 08:46:43 AM by Tomas Husdal »

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #38 on: November 15, 2012, 10:07:03 AM »
Jøss, så artig, Glenn! Da har du nok en ny stor veps for landet. Dette lukter det artikkel av! Gratulerer!

Det er kompliserte ytre morfologi på disse dyra, må jeg si. Flott side du linket til, Tomas.

Her er noen flere bilder av den nye arten din, Glenn http://micropics.org.uk/Ichneumonidae/Hoplismenus/bidentatus/hoplismenus%20bidentatus.htm

Kjetil

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #39 on: November 15, 2012, 10:51:56 AM »
@Glenn

Gratulerer med spennende funn. Har ikke fulgt med på denne tråden annet enn i starten, men all aktiviteten de siste dager gjorde meg nysgjerrig. Entomologien har en lang vei å gå før vi vet hva vi har av arter i Norge.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
« Reply #40 on: November 15, 2012, 11:30:19 AM »
 ;D GRATULERER :)
Fantastisk!!!  Dette er beste eksempel på at man bør ha øynene med for annet et sitt spes. område og at man ikke skal gi opp.

Bildene du la ut var supre og jeg har selv bilder av to typer, som jeg aldri har fått svar på. De har jeg funnet ved favoritt biotopen min, hvor jeg regner med å finne spennende edderkopper.

Parasittveps er upløyd mark.

Litt spennende med tanke på biotopen du fant den. Det kan være et sted for nye oppdagelser. Feirer deg og funnet ditt i kveld ;D

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
« Reply #41 on: November 15, 2012, 11:31:38 AM »
Vet noen om den finnes ellers i Norden?

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #42 on: November 15, 2012, 01:59:25 PM »
Nå er begge registrert inne på Artsobs, men Hoplismenus bidentatus måtte jeg sette som kun Hoplismenus med en notat under kommentarer som viser hele navnet. Det betyr vel at den ikke er registrert der inne. Glenn er satt som finner og oppdager, jeg er bare den som rapporterer.
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #43 on: November 15, 2012, 02:10:47 PM »

Offline Lisbeth Schanke Rødset

• Æresmedlem
« Reply #44 on: November 15, 2012, 07:30:45 PM »
Gratulerer til Glenn! Dette var skikkelig artig å høre  ;D

Jeg sender jo alle snylteveps som havner i håven til Lars Ove Hansen, men har tatt bilder først av de som skiller seg ut fra mengden. Men fra neste år skjønner jeg at jeg må merke disse med et samlernummer så jeg kan linke ID og bilde når ID eventuelt engang tikker inn.

Som Tomas sier så er det vanvittig mye uoppdaget der ute i denne gruppen!