Her er svaret jeg fikk på forsendelsen jeg sendte:
"The small female ( size 7-9 mm) with femurs III with red mostly is Hoplismenus axillatorius Thunberg 1824 (phenotype with flagellum tricolor and gaster with segments V-VII melanized). This species is very variable, with flagellum bi-or tricolore, abdomen entirely red (I-VII) or with tergite 1 black and red II-VII, II-IV or V-VII red and black .... –
The large female ( size : 10-11 mm) with Femur III black and flagellum bicolore is Hoplismenus bidentatus Gmelin 1790. Also variable (femurs previous I-II black and red, or red entirely). Abdomen usually black or tergite II, III-IV, in part or entirely red and black V-VII.
Cordially,
J.Valemberg"
Sendte nedover to eksemplarer som jeg trodde var samme art, siden jeg fant dem side om side innenfor barken på treet.
Artig at det dreide seg om to forskjellige arter!
Så nå sitter jeg igjen med et glass med 3 eksemplarer. Aner ikke hvordan jeg skal se forskjell på artene, og om det er to forskjellige nedi der. Tror jeg trenger hjelp av noen som har greie på insekter. Jeg skjønner absolutt ingenting av disse overnevnte nøjkkelbetegnelsene.
Hvis jeg nå forstår Tomas ord i en tidligere kommentar, så er altså Hoplismenus bidentatus ny for landet?
Mvh Glenn.