Author Topic: Utrolig vakker hveps, -art?  (Read 15281 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Utrolig vakker hveps, -art?
« on: April 25, 2012, 04:49:35 PM »

På samletur i ei blautmyr like i nærheten her, stod ei halvtørr lita furu. Tenkte jeg skulle kikke i barken på denne etter edderkopper, men de glimret med sitt fravær akkurat der.
Men, i solderen vrimlet det av fargerike vepselignende insekter. Ved nærmere kikk i barksprekkene viste det seg at det var hundrevis av dem! Jeg kunne ikke se om det var egglegging på gang, eller en fellesklekking. Til det har jeg for lite greie på seksfotinger.
Fargen på dem er identisk med uspritede eksemplarer.

Det kunne være interessant å høre om noen kjenner artsidentitet til denne vepsetypen, og om det er et insekt som regnes som skadedyr i skogbruket?

-Glenn
« Last Edit: April 25, 2012, 04:54:15 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Utrolig vakker hveps, -art?
« Reply #1 on: April 25, 2012, 05:44:11 PM »
@Glenn

Den var flott. Har ikke noe greie på veps, men fant en side her.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: April 25, 2012, 06:19:32 PM »
@Glenn

Den var flott. Har ikke noe greie på veps, men fant en side her.

Magne.

Ja, veldig fin var den.
Siden du linket til, førte meg på sporet av Ichneumonidae og Braconidae. Ved videre søk havnet jeg på denne siden.

Ved å ta et nytt vingebilde og sammenligne, havner jeg på Ichneumonidae.
Lurer på hvordan en kommer seg videre derfra?

Note:
Har lagt til bilder av ryggside og front i tillegg.

-Glenn
« Last Edit: April 27, 2012, 12:14:31 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: April 25, 2012, 06:49:10 PM »
Ctenichneumon messorius?
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #4 on: April 25, 2012, 07:13:57 PM »
@Glenn

Du får poste forslaget på "Spør en biolog", evt. danskeforumet. Kan være små detaljer som skiller artene.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: April 25, 2012, 07:15:20 PM »
@Glenn

Du får poste forslaget på "Spør en biolog", evt. danskeforumet. Kan være små detaljer som skiller artene.

Magne.

Det er gjort.
Hadde vært artig å komme iddemessig i land på noe annet enn edderkopper også. :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #6 on: April 25, 2012, 09:13:27 PM »
Glenn,

Legg ut bildene dine her: http://www.forum.hymis.de/

Det stemmer nok at det er en Ichneumonidae. Videre derfra er ikke bare-bare, men jeg har noen nøkler (og referanser) hvis du vil prøve deg. Mange underfamilier og svært mange arter. Har prøvd meg selv på et par slike, og i starten når man er ukjent med fagbegrepene tar det gjerne en hel kveld å komme i mål med ett dyr. Men det er mulig - kom til art på begge mine! Med erfaring skal det være mulig å artsbestemme de fleste på habitus.

Dette er de såkalte snyltevepser eller parasittvepser, hvor larven livnærer seg på/i andre småkryp. De er definitivt ikke skadedyr i skogbruket - heller tvert imot ved at de parasitterer plantespisende insekter.

Tomas
« Last Edit: April 25, 2012, 09:18:46 PM by Tomas Husdal »

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: April 26, 2012, 03:26:10 PM »
Utrolig flotte bilder, Glenn. Og litt artig at den fantes i slike mengder på ett sted. Håper du kommer i mål med denne.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #8 on: April 26, 2012, 04:03:39 PM »
Glenn,

Legg ut bildene dine her: http://www.forum.hymis.de/

Det stemmer nok at det er en Ichneumonidae. Videre derfra er ikke bare-bare, men jeg har noen nøkler (og referanser) hvis du vil prøve deg. Mange underfamilier og svært mange arter. Har prøvd meg selv på et par slike, og i starten når man er ukjent med fagbegrepene tar det gjerne en hel kveld å komme i mål med ett dyr. Men det er mulig - kom til art på begge mine! Med erfaring skal det være mulig å artsbestemme de fleste på habitus.

Dette er de såkalte snyltevepser eller parasittvepser, hvor larven livnærer seg på/i andre småkryp. De er definitivt ikke skadedyr i skogbruket - heller tvert imot ved at de parasitterer plantespisende insekter.

Tomas

Ja, jeg kjenner til forum.hymis, har brukerkonto der.
Ettersom jeg skjønner, trengs en ekspert til å idde dette dyret.
Skulle gjerne likt å fått ordnet ett nettverk av eksperter på forskjellige forskningsemner, slik at vi kunne sende og utveksle dyr med hverandre. For min del greier jeg visst bare å idde edderkopper, men rasker med meg noen få andre dyr fra turene mine også. Skulle gjerne visst om noen jeg eventuelt kan sende disse hvepsene til, slik at de kan navnsettes.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #9 on: April 26, 2012, 04:04:59 PM »
Utrolig flotte bilder, Glenn. Og litt artig at den fantes i slike mengder på ett sted. Håper du kommer i mål med denne.

Kjetil

Takker for det Kjetil.
Ja, de var sannelig flotte disse her.
Når det gjelder iddingen, tror jeg at de må sendes til en ekspert på slike. Jeg greier det ikke sjøl.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #10 on: April 26, 2012, 04:50:21 PM »
Tok bilde av en som ligner i 2007. Har kalt den taljeveps men vet ikke hvor jeg har navnet fra. Enten en nettside eller ei bok.

Magne.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #11 on: April 26, 2012, 10:25:12 PM »
Tok bilde av en som ligner i 2007. Har kalt den taljeveps men vet ikke hvor jeg har navnet fra. Enten en nettside eller ei bok.

Magne.

Ja, den ligner litt, men mine mangler den hvite flekken på ræva.
Kanskje Arne kommer innom og kan gi oss noen ledetråder, eller enda bedre idde dem. ;)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #12 on: April 26, 2012, 10:42:15 PM »
Linket tråden til Geir Ørsnes, som skriver:

"Ender vel med at det er en Eurylabus sp., tribus Eurylabini, underfamilie Ichneumoninae. Det er bare 3 arter registrert i denne slekten i Europa.

Ville vært fint med detaljbilder av skulptur på oversiden av petiolum (første bakkroppsledd) og oversiden av propodeum. Eurylabus har veldig distinkt skulptur på disse stedene, så tror det er viktig å få med dette."

Men han er ikke helt sikker. Gode bilder som forklart over kan kanskje spikre denne...

Tomas

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #13 on: April 26, 2012, 10:47:09 PM »

Magne.

Magne,

Dette er en art tilhørende Ichneumon (i følge Geir Ørsnes). Vi har flere hundre arter i denne slekten!

Tomas
« Last Edit: April 26, 2012, 11:04:51 PM by Tomas Husdal »

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #14 on: April 26, 2012, 11:04:08 PM »

Ja, jeg kjenner til forum.hymis, har brukerkonto der.
Ettersom jeg skjønner, trengs en ekspert til å idde dette dyret.
Skulle gjerne likt å fått ordnet ett nettverk av eksperter på forskjellige forskningsemner, slik at vi kunne sende og utveksle dyr med hverandre. For min del greier jeg visst bare å idde edderkopper, men rasker med meg noen få andre dyr fra turene mine også. Skulle gjerne visst om noen jeg eventuelt kan sende disse hvepsene til, slik at de kan navnsettes.

-Glenn

Gi meg noen år, så kan du sende dem til meg... ;)

Vi har veldig få eksperter på disse snyltevepsene. Geir Ørsnes og Gunnar Engan legger innimellom dyr ut på Artsobs, ellers må du nok utenlands. Vil tro du kan høre med ekspertene på HymIS.

Jeg har tenkt i de samme baner, og ser meg om etter eksperter på forskjellige områder. Selv om det artigste er å bli kjent med dyrene selv har man ikke sjans til å rekke over alt. Artsfattige grupper med god bestemmelseslitteratur tilgjengelig kan man alltids klare selv med litt innsats, men biller, fluer, sommerfugler og snylteveps blir ofte for omfattende til at man får oversikten. Bindene i Nationalnyckeln fungerer forresten bra selv om man ikke er ekspert på gruppen.

Collemboler kan du sikkert sende til Arne  ;)

Tomas