Author Topic: Jippi! Jeg fant en som ikke Glenn hadde funnet før meg! ;D => Xysticus lineatus  (Read 2078 times)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Jeg har hatt fire fallfeller oppe på en myr her i Gjerstad i noen dager og idag tømte jeg den for andre gang. Skal si det var mye "snacks" oppe i dem! Vel bortsett fra ørten biller, maur og midd, var det mange andre veldig spennende edderkopper. Vi har ikke identifisert alle ennå, men vi fant en som var utrolig interessant, og meget vakker. Glenn satte seg til lupa og glodde intenst! Først trodde han det var en Ozyptila pga de få piggene på frembeina, men når vi ikke fant en match på palpen var det bare å gå igang med å kikke på Xysticuser! Og her fant vi en match!

Jeg har funnet en Xysticus lineatus!

Her er noen bilder som min bedre halvdel var så snill å ta :) Han tok bilder av edderkoppen, mens jeg tok bilder av ham! ;D

Xysticus lineatus habitus

Xysicus lineatus palp innmat

Detaljbilde av femur, patella og tibia

Mvh
Annie
« Last Edit: May 26, 2010, 01:21:16 AM by Glenn H. Morka »
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Jippi! Jeg fant en som ikke Glenn hadde funnet før meg! ;D
« Reply #1 on: May 26, 2010, 01:17:18 AM »
@Annie

Øredøvende applaus! Gratulerer med flott funn  :)

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Re: Jippi! Jeg fant en som ikke Glenn hadde funnet før meg! ;D
« Reply #2 on: May 26, 2010, 01:20:06 AM »
Heia Magne :)

"Bukker og neier pent" ;D Tusen takk for det, dette var gildt! :)

Mvh
Annie

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Må bare gratulere deg, Annie med råknallt funn! :)
Utrolig flott edderkopp dette her. De skarpe lyse stripene på benleddene står i heftig kontrast til de mørke femurene og tibias.
Tror ikke jeg har sett en Xysticusart med så få pigger på fremre tibia. Kun to par, pluss en ekstra en helt ytterst mot metatarsi.

Dette var moro!

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Glenn :)

Tusen takk for det og hjertelig takk for all hjelp fra deg..Jeg laerer og har laert utrolig mye av deg..Faar nok kalle deg min mentor fra naa av :)

Og ja, den er virkelig vakker denne her, de fargene og kontrastene er bare vakre! :)

Annie :)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Gratulerer med en flott art, Annie! Alltid godt når noen kan finne slik glede i våre små dyr. Denne var jo spesielt vakker, da!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Heia Kjetil :)

Tusen takk for det :)
Ja, jeg synes det er utrolig morsomt aa finne noe vi ikke har funnet foer, saa det gledet meg stort aa finne denne vakre krabaten :)
Jeg har stor glede av aa vaere med paa slike innsamlingsturer som vi gjoer her nede, det aa vaere ute og finne og se saa mye rart er noe som jeg setter hoeyt. Det er ikke bare edderkoppene som er interessante, selv om de liksom er toppen paa kransekaka :), men det er ogsaa alt rundt det hele. Naturen, lydene, lukten, og alle andre dyr og kryp vi stoeter paa. Ja, jeg blir rent ut nostalgisk og skjoenner virkelig naa hvor mye jeg elsker dette landet og naturen vi har her, etter saa mange aar i utlendighet! ;D

Mvh
Annie