Author Topic: Maur igjen  (Read 2229 times)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Maur igjen
« on: March 17, 2012, 04:00:38 PM »
Vet ikke om bildene sier nok til identifisering, men jeg kan ta flere om nødvendig. Skal jobbe mer med bilder av maur senere men prøver å få merket dem med navn etter hvert.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Maur igjen
« Reply #1 on: March 17, 2012, 07:50:29 PM »
Magne: - Det er nok en Lasius, enten niger eller platythorax. Jeg synes du skal prøve å nøkle ut noen arter selv, f.eks.ved å bruke den svenske oversikten. Da vil du også se hvilke karakterer som bør fotograferes.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #2 on: March 17, 2012, 07:54:38 PM »
@Arne

Takk for svar. Går og venter på den nye, svenske maurboka som skal komme i år. Regner med det blir litt lettere da.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #3 on: March 17, 2012, 09:35:12 PM »
@Arne

... Går og venter på den nye, svenske maurboka som skal komme i år. ...

:D
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #4 on: March 18, 2012, 12:20:20 AM »
@Arne

Øh? Den forsto jeg ikke. Har jeg helt utilsiktet sagt noe morsomt? (Artig å kunne underholde, men kjekt å vite hvorfor).

Magne.

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #5 on: March 18, 2012, 09:06:21 AM »
@Arne

Øh? Den forsto jeg ikke. Har jeg helt utilsiktet sagt noe morsomt? (Artig å kunne underholde, men kjekt å vite hvorfor).

Magne.

Øh, nei!?  Er bare glad for at du nevner den, for jeg gleder meg som en unge jeg også! :D
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: March 18, 2012, 08:40:28 PM »
Jeg var akkurat innom Nationalnyckelns "hemsida". Maurbindet skal komme i mai/juni, så det er ikke så lenge å vente. Det omfatter alle Nordens 81 maurarter + mer enn 50 arter stikkeveps. Dette blir bra!

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #7 on: March 18, 2012, 11:02:52 PM »
Gleder meg også til dette bindet. Ser også veldig fram til de begynner å behandle snyltevepsene!

Arne, ser du legger biller ut på Artsobs. Har du noen tips til bestemmelseslitteratur?

Tomas

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #8 on: March 18, 2012, 11:44:26 PM »
@Tomas

Du har kanskje linken til denne siden. Den fungerer bra som grovidentifisering i hvert fall.

Magne.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: March 19, 2012, 07:47:16 AM »
Tomas: Når det gjelder biller flyter jeg på gammel kompetanse (det var biller jeg startet med mens jeg gikk på realskolen...). Den gangen var det billebindene i "Svensk Insektfauna" og "Danmarks Fauna" som  gjaldt. De er fortsatt gangbare, men det har skjedd mye endringer i systematikken. Også i "Fauna Entomologica Scandinavica" er noen familier dekket.

Svenskene har imidlertid et veldig bra nettsted - ikke ulikt vårt edderkoppforum -  som antagelig er det beste utgangspunktet for deg: www.beetlebase.com/. Jeg er medlem, men ikke aktiv. Det jeg fra tid til annen legger ut på Artsobs. er litt mer spesielle arter som er interssante av en eller annen grunn.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #10 on: March 19, 2012, 10:59:16 PM »
Magne, Arne: Takk for nyttige tips! Jeg får ofte biller som bifangst med forskjellige metoder, og føler behov for å få satt navn på dem.

Tomas
« Last Edit: March 19, 2012, 11:01:19 PM by Tomas Husdal »