Author Topic: Ukjent edderkopp  (Read 3295 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Ukjent edderkopp
« on: February 21, 2010, 12:30:55 PM »
Interessant observasjon.

Noen ganger kommer man over edderkopparter som ikke kan identifisere, hverken med Roberts eller Almquist.
Det skjedde for undertegnede i juli 2009. Da jeg kom ned på kjøkkenet om morgenen, sto den på kjøkkenbenken og skulte på meg.
Fargene og tegningene på edderkoppen, var alt annet enn det jeg hadde sett tidligere. Dette måtte bare undersøkes nærmere.
Ikke hadde den stikkelhår på leggene, ei heller noe lesbart epigyn eller palp.

Da hadde jeg bare en siste identifikasjonsmetode igjen, -smakstesten.
Det viste seg å være et sjakktrekk! Etter å ha smakt på HELE, samt smulene,  kom jeg frem til at dette måtte være en art i Marsipanus-slekta.

Her hos oss observeres den bare en eneste dag i året, og det er altså i juli. Ser frem til neste gang den dukker opp.

Dette er utvilsomt en krabat som burde ha stått på rødlista.. ;D

"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Re: Ukjent edderkopp
« Reply #1 on: February 21, 2010, 12:36:26 PM »
 ;D
Den edderkoppen der er sjelden altsaa, faktisk saa finnes det bare en av den i hele verden! Det rare er at dette fenomenet kommer i Juli hvert aar..Den dukker opp paa samme dag og forsvinner som oftest samme dag! Neste gang tror jeg det hele maa dokumenteres bedre..paa film! :D

Skal tro om ikke den der skulle ha vaert paa roedlista? Maa nok sende det spoersmaalet over til Kjetil!
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: February 21, 2010, 01:28:18 PM »
Det må man si! Av og til dukker det opp overraskelser som man så absolutt ikke forventer. Men er det ikke slik at man av og til bør dele opplevelsen med andre? Spesielt nå som det er blitt eget forum og greier. Jeg tror man må vurdere å sende en slik edderkopp, med deler av habitatet, til de andre i gruppa her også på sikt. Er dog enig i at dette er en marsipanus-art. Ganske sikkert en Marsipanus esculentus  8) Når den ser ut til å komme igjen hvert år i en tidsbegrenset periode får du holde godt øye med den. Jeg vil tro at med Kjetil i nærheten kan en slik art raskt forsvinne sporløst igjen...  ;)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: February 21, 2010, 03:38:57 PM »
Det må man si! Av og til dukker det opp overraskelser som man så absolutt ikke forventer. Men er det ikke slik at man av og til bør dele opplevelsen med andre? Spesielt nå som det er blitt eget forum og greier. Jeg tror man må vurdere å sende en slik edderkopp, med deler av habitatet, til de andre i gruppa her også på sikt. Er dog enig i at dette er en marsipanus-art. Ganske sikkert en Marsipanus esculentus  8) Når den ser ut til å komme igjen hvert år i en tidsbegrenset periode får du holde godt øye med den. Jeg vil tro at med Kjetil i nærheten kan en slik art raskt forsvinne sporløst igjen...  ;)

Hehe, skal passe godt på den. Det finnes mange skumle predatorer "out there"... ;D
Vi får samles alle sammen en eller annen gang og foreta en massesmakstest!

"esculentus" - Ja, utvilsomt den! :D

« Last Edit: February 21, 2010, 04:54:55 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline nojak 1

• Juniormedlem
  • **
« Reply #4 on: February 21, 2010, 05:13:44 PM »
Har sett en (dansk) variant hos Jørgen Lissner også, hahaha.
Den heter Marsipania edulis  ;D
Mvh Jan Kopperud

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: February 21, 2010, 05:30:24 PM »
Har sett en (dansk) variant hos Jørgen Lissner også, hahaha.
Den heter Marsipania edulis  ;D

Hehe, ja den har jeg også observert! Artig med litt humor i hverdagen!:)
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #6 on: February 21, 2010, 05:37:45 PM »
 :D Kreativt og morsomt. Jeg er altfor fersk i gamet til å være skråsikker på noe som helst, men mitt bud er M. tripunctatus. Leg-formula 3421.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #7 on: February 21, 2010, 05:43:18 PM »
:D Kreativt og morsomt. Jeg er altfor fersk i gamet til å være skråsikker på noe som helst, men mitt bud er M. tripunctatus. Leg-formula 3421.

Magne.

;D !
Ja, så sannelig, det kan være den arten også! Ble overbevist av Leg-formulaen! Det låter proft. Skal bli artig å se om den kommende sommer lokker frem en M. quadripunctatus...

-Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: February 21, 2010, 10:29:23 PM »
Atsaa...Som den "kreative" (ikke) kakebakeren jeg er, skulle jeg lage an Alsine edderkopp! Jeg rigget meg til med konditorifarger og alskens annet "stasj"! Jeg endte opp med roedrosa marsipan! Da var det bare aa improvisere videre! Edderkoppens bein samt 8 bittesmaa marsipankuler (oeyne) ble dynket i sukkerkuloer mens resten av edderkoppen forble rosaroed! Etter en time var "vidunderet" ferdig og baade jeg og kjoekkenet saa ut som en kunstner hadde gaatt totalt amok med farger i alskens kuloerer!  Selve edderkoppnettet ble laget i en groennfarge..ja, ja.. :D
Til sommeren har jeg derimot store planer..Luctator'en skal bli foreviget i marsipan..Guhjelpemeg sier jeg bare! :D
Egentlig er det min bedre halvdel som er kunstneren her i huset..Kanskje dette kunne vaert noe for ham?? :D

Mvh
Annie
« Last Edit: February 21, 2010, 10:32:08 PM by Annie »
"One Act Of Kindness Can Change The World."