Author Topic: Vårtegn i solveggen  (Read 1442 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Vårtegn i solveggen
« on: March 11, 2012, 05:52:54 PM »
I dag varmet sola skikkelig i sørveggen og våradonisen blomstrer for fullt. Og jammen fikk den en blomsterflue på besøk! Så tidlig har jeg ikke sett blomsterfluer før. De første som klekkes kommer gjerne i april. Men dette må ha vært en overvintrer. Episyrphus balteatus er en trekkfugl som kommer til oss sørfra i juni/juli og starter en sommergenerasjon som er veldig tallrik på ettersommeren. De fleste av disse skal visstnok begi seg ut på et høsttrekk vekk fra Skandinavia på høsten. Men det er kjent at noen overvinter hos oss som imago. Dagens flue må ha vært en slik en.

I alle fall et hyggelig vårtegn. Men tælan står i bakken en meter fra husveggen.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Ingrid Oftedal

• Artskoordinator
  • **
Re: Vårtegn i solveggen
« Reply #1 on: March 11, 2012, 06:00:18 PM »
Hei Arne

Så flott bilde!

Det tar nok en stund enda før vi ser denne her - jeg har ikke engang funnet en hestehov enda. Men det merkes at det våres - deilig ;D

Ingrid

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: March 11, 2012, 06:21:16 PM »
Flott bilde, Arne!

Jeg tør dog ikke ta våren på forskudd før uti slutten av april. Har blitt lurt før her i de indre bygder... :D

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #3 on: March 11, 2012, 06:51:03 PM »
En påminnelse om hvor langstrakt landet vårt er. Her veksler vi mellom snø- og haglbyger, og snøen ligger ned til havet. Var på isfisketur forrige helg - på havisen! Og jeg bor ca. midt i landet!

Jeg bruker å legge merke til de første blomsterfluene rundt 17. mai, men det kan godt hende de er her tidligere.

Hvordan vet de forresten om trekkmønsteret til E. balteatus? Ringmerking?

Tomas

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: March 11, 2012, 09:05:12 PM »
Ingrid: - Hestehov er en sinke! Våradonisen - eller egentlig "amur-adonis", det er visst det vi har (Adonis amurensis, ikke A. vernalis som er vår-adonis) ligger med store knopper i overflaten allerede lenge før jul og kan driste seg ut i januar hvis det er kontinuerlig mildvær.

Tomas: - opplysningen om at denne arten er en "trekkfugl" har jeg fra Nationalnyckeln. Man kjenner vel neppe trekket i detalj. Men man kan av og til (jeg har også opplevd det) observere at store mengder blomsterfluer migrere på fast kurs, og sammenfatningen av slike observasjoner leder til at man kan tegne en trekkrute. Det er et mønster i dette her, og det er flere arter som gjør det samme.

Arne.
Arne Fjellberg