Author Topic: Tenuiphantes cristatus. Epigynets dynamikk og anatomi  (Read 1220 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Tenuiphantes cristatus. Epigynets dynamikk og anatomi
« on: March 09, 2012, 12:45:57 PM »
I forbindelse med Haralds supre figurer har jeg sett litt på ekspanderte epigyner hos Tenuiphantes-arter for å forstå oppbygningen og funksjonen. Her har jeg laget en forklarende plansje for criststus. Mest for moro skyld og for meg selv! Men kanskje noen andre også får noen aha-opplevelser........

Arne.
Arne Fjellberg

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Re: Tenuiphantes cristatus. Epigynets dynamikk og anatomi
« Reply #1 on: March 09, 2012, 02:15:59 PM »

-Arne

Når jeg har tegnet vulvaen til Tenuiphantesartene så har det forundret meg hvor lik disse er i oppbyggning sammenlignet med Agyneta og Meioneta.

Det gjelder vel kanskje også andre arter med noe liknende epigyn. Tappen eller dråpen nedrest som finnes på så mange epigyn, hvilken funsjon har denne?

Du må vel legge denne siden inn under bolken med Tenuiphantesartene, den er forklarende å god.

-Harald

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: March 09, 2012, 02:22:09 PM »
Veldig flott og forklarende plansje, Arne!
Er enig med Harald i at du bør legge den innunder studiesidene av Tenuiphantesartene. Da blir den lett å finne igjen for oss når vi leiter.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: March 09, 2012, 09:50:56 PM »
Ehh ... ikke helt sikker på hvor dere mener. Nå står innlegget under "Brukernes egen taksonomiske tegninger" og der er også Haralds Tenuiphantes-illustrasjoner. Men det er helt greit hvis noen som behersker de rette tastetrykkene vil flytte den til en annen bolk.

Arne.
Arne Fjellberg