Author Topic: Trochosa robusta  (Read 3539 times)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Trochosa robusta
« on: February 14, 2012, 07:57:19 PM »
Er dette en art vi kan forvente å finne i Norge? Ser vi må langt øst for å finne nærmeste funn, men likevel. Og klarer vi å identifisere den og skille den fra våre tre Trochosa-arter? Hannens palp ser grei ut å identifisere, men for hunnene er det evt. nok en utfordring i tillegg til de vi har. SpiMi er ikke til mye hjelp siden epigyn- og vulvaillustrasjonene avviker veldig mellom ulike illustratører.

Magne.
« Last Edit: February 15, 2012, 02:19:02 AM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Ari Kakko

• Aktivt medlem
  • Finland, Oulu
Re: Trochosa robusta
« Reply #1 on: February 15, 2012, 07:24:39 AM »
Trochosa sp. in the picture looks mainly like T. ruricola.

http://www.arages.de/aramit/pdf/Heft_31/AM31_01_07.pdf

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: February 15, 2012, 09:29:08 AM »
Vanskelig å siom denne kan finnes hos oss, Magne. Jeg tror den artikkelen Ari linket til må brukes.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #3 on: February 15, 2012, 12:03:29 PM »
@Ari

Thanks for the link.

@Kjetil

Vi må nok finne hanner av T. robusta for å fastslå om arten evt. finnes her.
Jeg har begynt å kikke på Trochosa-hunner nå, og så langt har jeg ikke funnet to like (epigyn-vulva). Arbeidet med å skille artene på bakgrunn av måling av ulike epigynale forhold er foretatt av andre, så det hopper jeg over. Sjansen for å finne noe nytt id-verktøy er nok liten etter alle undersøkelsene som er gjort på disse artene, men jeg skal i hvert fall gjøre et forsøk. Det hadde vært veldig stas om det lot seg gjøre.

Bildet i første innlegg er en T. ruricola. Jeg så likhetene med T. robusta og valgte å legge ut bildet, og i artikkelen leser jeg nå at disse to så og si er identiske. Ellers er det slik at epigynet må tiltes 20-80 grader for å se strukturene slik de er illustrert. Ved å ta bilder i rett vinkel (når vulvaen ligger flatt) skjules eller flyter ofte strukturene over i hverandre (se bilde 1 i første post).

Magne.
« Last Edit: February 16, 2012, 03:16:15 PM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: March 27, 2012, 10:09:48 AM »
Interessant, Magne. Vi får samle en masse Trochosa til deg i år. Det finnes mye av dem i Trøndelag.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #5 on: March 27, 2012, 10:21:36 AM »
@Kjetil

Har holdt på med disse Trochosa-hunnene en tid nå. Synes de aller fleste er relativt greie å bestemme ut fra formen på spermatechene, og med formen på "hjelmen" som sekundær karakter. Formen på disse hjelmene varierer veldig for den enkelte art, men noen ganger matcher de illustrasjonene man finner. Skal forsøke å presentere noe i løpet av våren.

Magne.