Author Topic: Ukjent vesen!  (Read 2125 times)

Offline Roar Frølandshagen

• Aktivt medlem
Ukjent vesen!
« on: January 25, 2012, 09:55:05 AM »
Har så smått begynt å jobbe med B9 kamera på stereolupa, dro med meg ett par brødposer fulle av mose/strø hjem for litt over ei uke siden.
Plukket ut masse småkryp i plastboksen under kurven hvor mosen/strøet ble tørket ut i.
Masse småtasser med 8 bein også, men kommer nok tilbake med dette etterhvert som fototeknikken sitter litt bedre, ikke helt fornøyd ennå   :)

Denne dukket opp, og jeg har ikke en anelse om hva det er, noen som har vært borti denne før?

den er rundt 8mm lang og hadde ett gjennomsiktig munnparti som den skjøt ut fremme i den smale enden  8)

Roar F
Argiope, sa du, hei den må en lete etter!

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Ukjent vesen!
« Reply #1 on: January 25, 2012, 10:29:21 AM »
Flott bilde ble det uansett! :)

Utrolig merkelig dyr du har funnet! Har aldri sett noe lignende. Kan det være noe juvenile greier?

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: January 25, 2012, 11:02:50 AM »
Roar: Dette er nok ei fluelarve - men nærmere identiteten kommer jeg ikke. Har sett slike i mine jordprøver.

Forøvrig: Gleder meg på dine vegne når du får Argiope i håven på Frode sin Østfoldlokalitet neste sommer!

Arne
« Last Edit: January 25, 2012, 11:06:11 AM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

• Aktivt medlem
« Reply #3 on: January 25, 2012, 11:44:11 AM »
Arne: regnet med at du hadde vært borti lignende, fluelarver er neppe så lett, men synes den var fantastisk fin med de "gjelle"-utvekstene på kroppsiden!
        ...gleder meg til å lete etter Argiope'n JA....

Glenn: stereolupa og B9 fungerer greit på dyr av denne størrelsen, små linyphiidaer er verre, ikke nok forstørrelse til epigyner/palper med den, må nok spørre "dronninga" pent om å         få legge noen kroner i ett godt stereomikroskop også....må bare bruke litt tid på å forklare hvor stor bruksforskjell det er på disse to.... :)

Roar F

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: January 25, 2012, 12:21:23 PM »
Veldig flott bilde av et rart dyr. Jeg sliter også litt med å få gode bilder gjennom stereolupa med B9en, det er lyset som enten er for sterkt eller svakt, jeg må nok eksperimentere litt her og kanskje lage en bedre overgansgdel.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: January 25, 2012, 02:01:27 PM »
Hei dere, prøv å slå av den automatiske hvitbalansen på programmet "OpticaView", etter å ha koblet til B9-kameraet.

Da kan dere regulere lysstyrken manuelt, noe som er betraktelig bedre og sikrere for godt resultat.

Legger ved en liten "tutorial" her..

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #6 on: January 25, 2012, 08:38:19 PM »
Kan det være en fleskeklannerlarve?
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: January 25, 2012, 10:16:53 PM »
Stein:

Nei!

Arne
Arne Fjellberg

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #8 on: January 25, 2012, 10:32:46 PM »
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: January 26, 2012, 10:03:37 AM »
Takk for tipset, Glenn!

Det er vel ikke helt habitatet for fleskeklannerlarver, men jeg ser ikke forskjell!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

• Aktivt medlem
« Reply #10 on: January 26, 2012, 10:18:57 AM »
Takker også for tipset på hvitbalansen, Glenn, har testet en del på dette, kommer seg nok etterhvert...

Fleskeklanner-larven har masse hår, ikke disse gjellefjærene, dessuten har klanneren bein, denne ser egentlig ut som en kort leddorm, uten synlige bein. Hadde gjort det klarere med å legge ved ett bilde av undersiden....  ::)

Roar F