Author Topic: Semljicola og Mecynargus  (Read 7722 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Semljicola og Mecynargus
« on: January 14, 2012, 06:55:02 PM »

Semljicola og Mecynargus

I denne forumtråden har jeg lyst å boltre meg litt i disse artene innen overnevnte slekter.
Kommer til å eksperimentere litt med fototeknikker av disse bitte små epigynene/palpene for å prøve å få gjengitt detaljerte strukturformer vi ikke får til i stereolupene. Disse epigynene er så små, at høyde/bredde ikke er stort større enn diameteren på et hårstrå.

Har et lite mikroskop liggende, og tenkte jeg ville prøve det til dette formålet.
Legger i tillegg ut fotos av prepareringsteknikken av edderkoppene før selve fotograferingen. Samme fremgangsmetode kan brukes i stereolupa også. Personlig foretrekker jeg da å ikke feste dem til underlaget med gele, men i dette tilfellet var det viktig at de lå stille når jeg prøvde å få dem i fokus i linsa. Å begynne å rette på dem under mikroskopet er håpløst.

Oki, da setter jeg igang her:

"Ingrediensene" jeg bruker i prepareringen er følgende:

1 stk. petriskål
1 stk. objektglass
1 dråpe vannbasert glidekrem. (Pr. dyr)
1 passelig skvett alkohol.

Det første jeg gjør, er å presse ut noen dråper glidemiddel på objektglasset, alt etter hvor mange dyr som skal fotograferes. Det holder med en pitteliten dråpe per dyr. I dette illustrerte forsøket har jeg to edderkopper som skal avbildes.

Petriskål, Glid og objektglass

Dråper med glidemiddel på objektglasset.

Objektglasset plasseres deretter oppi petriskåla. Grunnen til at jeg bruker et løst objektglass, er at da kan jeg flytte det som jeg vil oppi løsningen.
Petriskåla blir deretter påfylt en liten skvett alkohol. Det skal ikke fylles mer oppi enn at det dekker dyrene med ca 1-2 mm. Har man mer oppi, kan bildene bli litt uklare pga svevestøv og forurensinger som etterhvert legger seg oppi alkoholen og gjør den matt. Alkoholmengden kan også finjusteres etterpå dyrene er lagt i. Grunnen til at fotoobjektene må dekkes med væske, er at da slipper man generende lysreflekser på motivene.

Edderkoppene kan nå plasseres forsiktig på ryggen oppi glidemiddeldråpene. De fester seg da til underlaget. Dyrene kan justeres en viss tid etterpå, men etterhvert tykner glidekremsdråpene til pga noe polymeriseringsgreier, slik at hefteevnen opphører. Det gjelder å jobbe litt raskt her.

Edderkoppene plasseres på ryggen i glidemiddeldråpene.

Alkohol etterfylles til det dekker edderkoppene med 1-2 mm.

Når dette er gjort, kan man plassere petriskåla med edderkoppene under mikroskopet. I et mikroskop som dette, er det vanskelig å bruke blitz. I dette tilfellet bruker jeg "motorisert" ledlampe med svingbare skaft. Man kan også få kjøpt lignende og rimelige ledlamper på Ikea. Lyset er viktig å få stilt riktig, slik at dyrene blir mest mulig opplyst. Jo bedre lys, desto bedre bilder. Det brukes ikke underlys på mikroskopet under denne type fotografering.

Justering av lys.

Klart for fotografering.

Til selve fotograferingen brukte jeg et vanlig rimelig digitalkamera. Dette plasserte jeg mot okularet og knipset i vei. Ta gjerne mange bilder med forskjellige innstillinger på kameraet. Man må regne med en god del skrapfotos, og da er det godt å ha noen å velge mellom.

Fotografering gjennom vanlig mikroskop.

Og resultatet?

Jeg ble ganske fornøyd egentlig. Epigynstrukturene sees ganske godt, og det kan konstateres i dette tilfellet at det var en Semljicola cf. latus, og en Mecynargus cf. morulus

Semljicola cf. latus. Epigyn.

Mecynargus cf morulus. Epigyn.

Grunnen til at jeg foreløpig setter en Cf. foran disse artsnavnene, er at flere arter i disse to slektene har epigyner som ligner svært mye på hverandre. Vil helst bekrefte disse to utfra vulvafotos.

Vulvapreparering:

Dette trenger du:

1 stk hulslipt objektglass. (Se hvordan man lager dem her:)
1 stk dekkglass
1 dråpe blanding av melkesyre/glyserol (3:1)

Melkesyreblanding, objektglass og dekkglass.

Edderkoppene løsnes enkelt fra gelèen etterpå epigynfotograferingen. For å skille epigynet fra resten av dyret, holder jeg fast bakkroppen med en pinsett, og deretter perforerer jeg rundt epigynet med en nål. Deretter stikkes nåla forsiktig ned i epigastralfuren og epigynet vippes opp og fremover mot forkroppen. Som regel løsner det lett. Denne operasjonen foretas også med dyret dekket av alkohol.

Skritt to i denne prepareringsprosessen er å legge en dråpe melkesyreblanding i forsenkningen på det hulslipte objektglasset. Deretter legges det frilagte epigynet oppi denne blandingen. Pass på at ikke epigynet tørker helt inn før man legger det over i melkesyra, -da oppstår det luftbobler i preparatet. Skulle man være så uheldig at det tørker, -putt det tilbake i spriten, og la det trekke litt før man prøver seg igjen.

Videre varmer man opp blandingen med epigynet i,  over et stearinlys eller en annen grei varmekilde. Husk å være forsiktig under denne oppvarmingen. Luft og alkoholblærer i epigynvevet kan brått frigjøres med et lite smell, og dermed fyker hele epigynet avgårde. Det er bortimot umulig å finne et slikt igjen. Det holder å varme det opp til det ryker litt, ikke la det koke. 5-10 sekunder er nok.

Oppvarming av preparat over telys.

Når dette er gjort, trykkes epigynet ned igjen i melkesyreblandinga siden det som regel flyter opp under varmebehandlingen. Rigg til epigynet i den stillingen du ønsker å fotografere det, ventralt eller dorsalt, og legg deretter på dekkglasset.
Nå kan objektglasset legges i mikroskopet med underlys på. Alt etter hvordan man ønsker, kan man fotografere med et vanlig kamera, eller gå til anskaffelse av et mikroskopkamera. Dette monteres oppå mikroskoptyper som er tilpasset dette.

Objektglass med dekkglass, ferdig til å legge i mikroskopet.

Når det gjelder disse to artene i overnevnte eksempel, kan disse nå etter vulvafotografering settes en sikker id på.
Vulvastrukturene viser at det er Semljicola latus og Mecynargus morulus.

Semljicola latus. Vulva. (Dorsal)

Mecynargus morulus (ventral).

-Glenn
« Last Edit: January 15, 2012, 10:01:53 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
Re: Semljicola og Mecynargus
« Reply #1 on: January 15, 2012, 03:34:02 PM »
Svært bra, Glenn! Takk for grundig beskrivelse av en teknikk jeg heretter kommer til å bruke. Jeg bruker ofte for lang tid på å få edderkopper som ligger løst i sprit til å bli liggende i ro i rett stilling. Så spørs det bare om jeg tør dra innom Kondomeriet og kjøpe glidekrem... :-[

Tomas

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: January 15, 2012, 04:52:57 PM »
Ikke noe å lure på Thomas, bare dra i vei og kjøp. Si du skal bruke det til edderkoppfotografering. Den pleier å gå hjem....

Forøvrig Glenn: Din grafiskpedagogiske kapasitet er formidabel!

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: January 15, 2012, 07:04:13 PM »
Svært bra, Glenn! Takk for grundig beskrivelse av en teknikk jeg heretter kommer til å bruke. Jeg bruker ofte for lang tid på å få edderkopper som ligger løst i sprit til å bli liggende i ro i rett stilling. Så spørs det bare om jeg tør dra innom Kondomeriet og kjøpe glidekrem... :-[

Tomas

Hyggelig at dette kunne være til hjelp, Tomas!
Selv har jeg også strevd med å få dem til å ligge stille. Har tidligere prøvd å legge dyrene oppå finsand eller "ruflete" plast, men det er ikke mye man skal skubbe borti, før hele opplegget er spolert. Har adoptert Arnes opprinnelige idè med å bruke Glid til dette formålet. Fotografering av løse palper og kjever funker også perfekt i denne gelèen.

Det kan være litt pinlig å kjøpe Glid, men det hjelper å handle det to tre kommuner unna, eller aller helst i andre kanter av landet.
Heldigvis varer en slik tube i årevis slik at man slipper å slite ut dørstokkene i apotekene,  samt beholder beholder litt av æren... :D

-Glenn

"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: January 15, 2012, 07:14:50 PM »
Ikke noe å lure på Thomas, bare dra i vei og kjøp. Si du skal bruke det til edderkoppfotografering. Den pleier å gå hjem....

Forøvrig Glenn: Din grafiskpedagogiske kapasitet er formidabel!

Arne.

:D!

Takker for det Arne!

En kan få sagt så mye med fotos, og det er et godt hjelpemiddel.
I utgangspunktet skulle dette bli til en artikkel om Mecynargus og Semjlicola, men den tok helt andre veier, og ble mer en veiledningsartikkel. Kanskje den burde vært flyttet til en annen bolk?
Okkesom, takker for dine gode råd og veiledninger angående denne glidmetoden i ugangspunktet. Kjekt å ha en slik "bruksanvisning" liggende her på forumet som vi kan henvise til når behovet er der.

Det blir vanskelig å forklare en slik preparerings/fotograferingsprosess uten bilder. :D

-Glenn
« Last Edit: January 15, 2012, 07:16:30 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: January 16, 2012, 10:01:35 AM »
Vanvittig bra, Glenn. Har du vært lærer før! ? Dette er jo en ypperlig pedagogisk artikkel! Tenkte akkurat det saamme som Arne!

Jeg synes du nskal la artikkelen ligge her og så legger du ut bilder og tegninger av de ulike Semljicola/Mecynargus-artene etterhvert som du får tatt dem! For ikke å snakke om tegningene. Da får vi se hele prosessen din til ferdig resultat!

Heldigvis varer en slik tube i årevis

Tja, det spør vel... det er vel kun dersom du bruker den til edderkopppreparering at den vare lenge!??!  :D

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: January 16, 2012, 10:37:21 PM »
Vanvittig bra, Glenn. Har du vært lærer før! ? Dette er jo en ypperlig pedagogisk artikkel! Tenkte akkurat det saamme som Arne!

Jeg synes du nskal la artikkelen ligge her og så legger du ut bilder og tegninger av de ulike Semljicola/Mecynargus-artene etterhvert som du får tatt dem! For ikke å snakke om tegningene. Da får vi se hele prosessen din til ferdig resultat!

Heldigvis varer en slik tube i årevis

Tja, det spør vel... det er vel kun dersom du bruker den til edderkopppreparering at den vare lenge!??!  :D

Kjetil

Hehe, lærer kunne jeg aldri tenkt meg å ha vært, men har vært kursleder. Det er ikke av det morsomste jeg vet om. Har sceneskrekk til tusen.
Tror nesten ikke jeg vet hva ordet pedagogisk betyr engang, -så her går det på gefühlen.. :D
Men, kjekt å ha artiklene å henvise til, for andre som ønsker å gå litt videre med edderkoppforskningen.

Gliden egner seg som papirlim også tror jeg, -og da varer den ikke lenge... :D

-Glenn

"Sykemeldt"

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #7 on: January 17, 2012, 07:17:40 PM »
Meget god artikkel ja!! :D Du har sikkert vært lærer i ditt tidligere liv, eller så ligger du i trening til ditt neste!  ;D

Hvor får dere tak i RFSU Glid på tube?  Jeg får bare tak i slike pumpeflasker, og de lager voldsomt med luftbobler i dråpene:  Har prøvd på Kondomeriet og Apotek1.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #8 on: January 17, 2012, 10:43:15 PM »

Jeg får bare tak i slike pumpeflasker, og de lager voldsomt med luftbobler i dråpene:  Har prøvd på Kondomeriet og Apotek1.

Pumpeflasker? -Sikker på det ikke er klystèr du har fått tak i?? :D

Fra spøk til revolver her, -Gliden kjøpte jeg på apotek tror jeg. Har også sett den har stått i hyllene på enkelte dagligvareforretninger.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: January 18, 2012, 09:27:36 AM »
Jeg driver for tiden og manner meg opp til å kjøpe Glid på apoteket her på Storsteinnes. Ingen av mine kollegaer vil kjøpoe for meg, selv om det sikkert er mindre flaut for dem!!  :D

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #10 on: January 18, 2012, 09:46:06 AM »
Jeg driver for tiden og manner meg opp til å kjøpe Glid på apoteket her på Storsteinnes. Ingen av mine kollegaer vil kjøpoe for meg, selv om det sikkert er mindre flaut for dem!!  :D

Kjetil

Egentlig, objektivt sett, er det vel ikke verre å kjøpe Glid enn å kjøpe tannkrem (må ikke forveksles under bruk!). Og skulle det knipe når man står der ved skranken foran den unge ekspeditrisen, får man heller si at det ble litt mye mat i julen og at man trenger Glid for å få på seg lua  :D

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #11 on: January 18, 2012, 10:18:02 AM »
Det hadde ikke vært noe problem om jeg bodde i en storby, men her kjenner alle meg og vet at jeg er single så de vil vel tenke, "oi, hva skal han hjem og kose seg med nå da????"!!

Får vel dra til kondomeriet i Tromsø og ta på meg hatten av samme type som Glenn (som jeg fikk av ham til jul, takk igjen!) så tror dem kanskje det er ham!

Kjetil

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #12 on: January 18, 2012, 11:22:55 AM »
Det hadde ikke vært noe problem om jeg bodde i en storby, men her kjenner alle meg og vet at jeg er single så de vil vel tenke, "oi, hva skal han hjem og kose seg med nå da????"!!

Får vel dra til kondomeriet i Tromsø og ta på meg hatten av samme type som Glenn (som jeg fikk av ham til jul, takk igjen!) så tror dem kanskje det er ham!

Kjetil

Hehe, da må du nok ta skjegget, Kjetil. Her i gården har vi latt det falle denne mildvinteren... :D
Heldigvis eier ikke Annie skrupler, så hun er ikke redd for å handle Glid. Begynner å gå tomt her også.
Tenkte litt på lage det selv, ved å blande sammen vann, (populært benevnt som aqua på fagspråket), glycerin, hydroxyethylcellulose, methylparaben og propylparaben. Men, jeg hadde vel havnet i PST`s søkelys om jeg gikk til anskaffelse av disse grunningrediensene.., -iallefall på Ebay.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #13 on: January 18, 2012, 11:54:02 AM »
Uffda, så du er helt skjeggløs!? Stakkars deg, og nå som det skal bli så kaldt!  ;D

Nei, jeg kommer nok til å kjøpe det snart - skal kanskje ta en tur inn på polet først!

Kjetil

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #14 on: January 18, 2012, 11:58:25 AM »
Det jeg gjorde var å stille spørsmål om glidemiddelet var oppløselig i sprit, og hvor tyktflytende middelet er.  Damene i kassene (både på Apotek1 og på Kondomeriet) så selvsagt ut som spørsmålstegn, så da benyttet jeg sjansen til å forklare.  Det samme gjør jeg hver gang jeg skal kjøpe noe uortodoks som f.eks. sprøyter med nål (nyttig til hente ut og fylle på sprit i tynne reagensrør o.l.).  For å si det slik, de husker deg til neste gang! Om det er positivt eller negativt vet jeg ikke! ;D
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!