Author Topic: FINNMARK- Lokalitet 17. Kautokeino 31.07.2011  (Read 2168 times)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
FINNMARK- Lokalitet 17. Kautokeino 31.07.2011
« on: January 07, 2012, 01:09:07 AM »
Denne lokaliteten var en palsmyr bestående av både våte og tørre områder. Den ble dominert av små "øyer" med mye multeblomster/multer, dvergbjørk og lyng. Myren bestod også av mye gress, noe lav, finnmarkspors, spaghnum og mose.

Enorme mengder av Xysticus (for det meste juvenile) pilte rundt omkring, jeg tror de rømte fra myggen akkurat som jeg gjorde! Denne plassen vil for alltid sitte spikret fast i minnet mitt om den plassen på hele turen hvor det var svart av mygg! For første gang på turen brukte jeg myghatt, men problemet da ble at jeg så ingenting. Da jeg så åpnet litt på "sløret" fikk jeg meg et måltid bestående av en trillion illsinte mygg. Jeg hadde myggstikk overalt hvor det går an å få myggstikk etter den håvingen. Forøvrig fanget jeg her den meget sjeldne "Farrisedderkoppen". En tom Farrisflaske endte opp i nettet mitt  ;D

Jeg håvet mens Glenn satt mitt i myggsvermen og soldet som om ingenting plaget ham i det hele tatt. Alt jeg så da jeg tok en titt over til hvor han satt, var en svart vegg..av mygg. Jeg tror det var omtrent en million mygg som havnet i skjegget hans ute på den myra  ;D

Artslista herfra:

Clubiona trivialis 1♀2♂
Hilaira nubigena 1♂
Hypomma bituberculatum 3♀
Hypselistes jacksoni 3♂
Kaestnaeria pullata 6♀2♂
Metopobactrus prominulus 1♀
Oryphantes angulatus 1♀
Palliduphantes antroniensis 1♀
Scotinotylus evansi 1♀
Tetragnatha extensa 1 juv.

Kautokeino, Finnmark
Solding i palsmyr
31.07.2011
Glenn Halvor Morka.

------------------------------------

Baryphyma trifrons 1♀
Hypomma bituberculatum 1♀
Tetragnatha extensa 3♀1♂
Xysticus audax 2♂

Kautokeino, Finnmark
Håving i palsmyr
31.07.2011
Annie Antonsen.

Her noen bilder fra plassen:

Glenn og Kjetil ute på myggmyra!

Og så..Midnattsola, et praktfullt syn!
« Last Edit: January 07, 2012, 01:19:07 AM by Annie »
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: FINNMARK- Lokalitet 17. Kautokeino 31.07.2011
« Reply #1 on: January 07, 2012, 01:26:47 AM »

Litt bilder ble det underveis under identifiseringen også. Undret meg litt over at det dukket to stykk Xysticus audax oppi her. Okkesom, -palpene lyver ikke, så jeg får bare slå meg til ro med det. :)

En rask metode jeg bruker for å skille hanner av X. audax og X. cristatus, -er å kikke etter de to spissene som peker mot hverandre på bildet. Har den disse to, er det en audax. X. cristatus har ikke den minste nederste spissen.

Xysticus audax. Palpestrukturer.

Har også tatt noen bilder av epigyn og vulva hos Scotinotylus evansi. Disse er greie å ha her på forumet, siden det ser ut til å være forvekslingsarter ute og går.

Scotinotylus evansi. Epigyn.

Scotinotylus evansi. Vulva.

« Last Edit: January 07, 2012, 01:30:29 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: January 07, 2012, 11:08:18 AM »
Glenn. Jeg får hakeslepp når jeg ser disse nydelige detaljbildene av palper og epigyn! Er de tatt med B9 kamera eller bruker du din store macro-oppsats? Hva med belysning?

Jeg sakset evansi-epigynet og la inn i linyphiide-powerpointen. Den er nå oppdatert med nye arter og bedre bilder. Så snart jeg får på plass noen manglende tornformler skal jeg gjøre den tilgjengelig for dere alle.

Jeg har fått meg en B9 men bare så vidt prøvd saken, og ser at jeg trenger bedre belysning til stereomikroskopet. Til mikroskopbruk er den fin, men for å unngå å bygge om hele kontoret må jeg nok få en laptop som er enklere å flytte rundt enn den stasjonære pc'en.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: January 07, 2012, 05:21:26 PM »
Glenn. Jeg får hakeslepp når jeg ser disse nydelige detaljbildene av palper og epigyn! Er de tatt med B9 kamera eller bruker du din store macro-oppsats? Hva med belysning?

Jeg sakset evansi-epigynet og la inn i linyphiide-powerpointen. Den er nå oppdatert med nye arter og bedre bilder. Så snart jeg får på plass noen manglende tornformler skal jeg gjøre den tilgjengelig for dere alle.

Jeg har fått meg en B9 men bare så vidt prøvd saken, og ser at jeg trenger bedre belysning til stereomikroskopet. Til mikroskopbruk er den fin, men for å unngå å bygge om hele kontoret må jeg nok få en laptop som er enklere å flytte rundt enn den stasjonære pc'en.

Arne.

Takker for gild tilbakemelding, det er jo deg som har lagt lista for genitaliefotografering, så man må jo følge på så godt en kan. :D
Epigyn og palpebildene er tatt med makrooppsettet med speilrefleks gjennom stereolupa. Over alkoholbadet, montert på lupehodet, bruker jeg en twinblitz. Lysstyrken på de to blitzene kan stilles separat. Jeg bruker forholdet 4 til 1 under billedtagning på epigyn, og 2 til 1 på palper. Dette gir highlights og skygger fra den ene siden, og er med på å modellere 3D-formen. Selv om strukturene ved første øyekast kan virke "flate", får man frem "heier og daler" ved denne metoden.
Eksponeringstiden jeg bruker, varierer mellom 1,6 og 2,5 sekunder alt etter mørkhetsgraden på fotoobjektet.

På vulvabildet lot jeg B9-kameraet hvile, og brukte din metode med digitalkameraet gjennom mikroskopet. Skulle bare ha et raskt foto av strukturene, og valgte derfor den metoden.

B9 kameraet er gildt, men foreslår å vri hvitbalansen over på manuell innstilling. Automatisk hvitbalanse skaper mye bryderi og kleint resultat, er min erfaring hittil. Disse to spotlightene med ledlys og vridbare skaft, er fine lyskilder å bruke.

Gleder meg til nyutgaven av powerpointen din!

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: January 09, 2012, 08:42:33 AM »
Nydelige bilder, Glenn.

Ja, den lokaliteten var full av mygg den også. Husker da jeg gikk tilbake etter endt fangst at lufta ble svart rundt meg. Det var små svermer som dannet større svermer som igjen dannet enda større svermet, o.s.v. Ett mygghøl uten like.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)