Author Topic: Silometopus reussi  (Read 1479 times)

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Silometopus reussi
« on: December 17, 2011, 11:50:03 PM »

-

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Re: Silometopus reussi
« Reply #1 on: May 16, 2012, 09:23:45 PM »
-

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: May 16, 2012, 09:25:21 PM »
-

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: May 24, 2012, 11:22:41 PM »
-
Epigynet til denne arten kan variere mye og av og til er det så mørkt at det er vanskelig å se noen strukturer.

-Harald

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: May 25, 2012, 01:16:44 PM »
Lekre tegninger, Harald!
Syntes du har fått gjenskinnet i de mørke feltene veldig godt frem. Du trenger ikke fotoapparat for å gjengi disse legemsdelene på en naturtro måte. :)

Har også observert at S. reussi er variabel i epigynet.
Merkelig at jeg ikke har funnet andre arter i denne slekten enda.
Du nevner et annet sted at du finner søsterartene ofte i forbindelse med sandstrender. Er det i vegetasjonen rundt, eller er det i oppskyll, eller under stein og drivved?

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: May 25, 2012, 03:22:31 PM »

-Glenn

Jeg bruker av og til å tegne med svart kulepenn først på de mørkeste stedene og rundt punkter med gjenskinn så tegner jeg over med gråblyant da blir grunntonen mye mørkere, bruker også mye 9B blyant. Jeg har ikke tegnet epigyn tidligere med gråblyant før nå så jeg jobber med dette,, synes det er vanskeligere å få dybde i disse i forhold til palper. Har sett med beundring på noen av dine epigyntegninger der du virkelig får til dette til, men øvelse gjør mester.

Når det gjelder Silometopusartene så finner jeg S. ambiguus og S. incurvatus mye under oppskyll fra havet eller ved elvemunninger ut mot havet, da gjerne under oppskyll fra denne. S. ambiguus finner jeg også på strender med grus. Har også funnet S. incurvatus rett bak sandynene under mose i skogkanten.
Begge disse artene ser ut til å være knyttet opp mot saltvann.
S. elegans er en art som nok finnes hos dere, den har jeg ikke funnet ved sjøen men ved vann og i myr. Så leter i vissent løv under busker kan det nok være muligheter til å finne den.

-Harald

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: May 25, 2012, 10:13:41 PM »

-Glenn

Jeg bruker av og til å tegne med svart kulepenn først på de mørkeste stedene og rundt punkter med gjenskinn så tegner jeg over med gråblyant da blir grunntonen mye mørkere, bruker også mye 9B blyant. Jeg har ikke tegnet epigyn tidligere med gråblyant før nå så jeg jobber med dette,, synes det er vanskeligere å få dybde i disse i forhold til palper. Har sett med beundring på noen av dine epigyntegninger der du virkelig får til dette til, men øvelse gjør mester.

Når det gjelder Silometopusartene så finner jeg S. ambiguus og S. incurvatus mye under oppskyll fra havet eller ved elvemunninger ut mot havet, da gjerne under oppskyll fra denne. S. ambiguus finner jeg også på strender med grus. Har også funnet S. incurvatus rett bak sandynene under mose i skogkanten.
Begge disse artene ser ut til å være knyttet opp mot saltvann.
S. elegans er en art som nok finnes hos dere, den har jeg ikke funnet ved sjøen men ved vann og i myr. Så leter i vissent løv under busker kan det nok være muligheter til å finne den.

-Harald

Takker for lærerik kommentar!
Skal prøve meg litt mer på oppskyll i slike omgivelser.

Ja, epigyner er vanskelige å tegne, siden mange av dem er så flate og 2-dimensjonale.
En løsning jeg bruker på slike flate epigyn, er å kjøre "Rembrandtmetoden", ved å legge alt lys inn fra den ene siden, og så modellere opp formen med solide skygger på motsatt side. Det gjør ingenting å "overdrive" disse skyggevirkningene litt for å få frem en akseptabel 3d-form. Øyet som ser, vil ikke legge merke til annet enn selve grunnformen. Illusjoner er herlige virkemidler for en illustratør! :)

Syntes epigynbildene dine er formidable allerede, -men du er vel som undertegnede, -uhelbredelig perfeksjonist. ;)

-Glenn
"Sykemeldt"