Author Topic: Liten fiolett spretthale  (Read 1871 times)

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
Liten fiolett spretthale
« on: December 11, 2011, 08:36:33 PM »
Arne,

Denne finner jeg ofte i enorme mengder i oppskylt tang. Er det mulig å sette navn på den?

Tomas

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Liten fiolett spretthale
« Reply #1 on: December 11, 2011, 10:27:27 PM »
Den som oftest opptrer i store mengder i tangvoller etc. er Hypogastrura viatica. Men andre arter kan også være aktuelle, bl.a. H. arctandria Fjellberg, 1988 som forekommer oppetter vestkysten. Hvis du kan varme et par dyr i melkesyre slik at de blir transparente, og fotografere i mikroskop, så kan jeg kanskje fastslå ID. Jeg trenger å se hoppegaffelen fra siden, tornene på tuppen av bakkroppen og gjerne børstene på ryggen.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #2 on: December 12, 2011, 11:19:17 PM »
Såpass! Skal forsøke meg på mikroskopbilder, men det blir neppe før i juleferien...

Tomas

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: December 13, 2011, 09:56:52 AM »
Ok. Får prøve meg på en kjapp en: Dette er antagelig Xenylla humicola. Den er den eneste som har disse markerte utstående "hjørnene" på subcoxa øverst på siste beinpar (piler). Videre er mucro (ytterste leddet på hoppegaffelen) slank og rett, uten tydelige tenner eller lober. Disse karakterene skal du se greit i stereolupe (se figur klippet fra boka mi).

Arten opptrer ofte massevis i "organic deposits" av alle slag, også i oppskyll langs havstrender - helt opp til Svalbard.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: December 13, 2011, 10:38:16 AM »
Det er fotte tegninger du lager, Arne! Alltid interessant å se deg fortelle om collemboler.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #5 on: December 22, 2011, 11:20:59 PM »
Ok. Får prøve meg på en kjapp en: Dette er antagelig Xenylla humicola. Den er den eneste som har disse markerte utstående "hjørnene" på subcoxa øverst på siste beinpar (piler). Videre er mucro (ytterste leddet på hoppegaffelen) slank og rett, uten tydelige tenner eller lober. Disse karakterene skal du se greit i stereolupe (se figur klippet fra boka mi).

Arten opptrer ofte massevis i "organic deposits" av alle slag, også i oppskyll langs havstrender - helt opp til Svalbard.

Arne.
[/quote

Joda, de karakterene du nevner stemmer bra. Har ikke optikk til å se hårene, men det er vel ikke nødvendig. Ser nå at jeg har funnet arten i tangvoller flere steder.

Takk for ID!

Tomas