Author Topic: Neoscona adianta  (Read 3148 times)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Neoscona adianta
« on: December 02, 2011, 08:31:36 PM »
Ser denne ikke er rødlistet, ei heller plottet på de gamle utbredelseskartene. Merkelig at ingen har funnet den med aktivitetsnivået som råder. Hvor i landet kan man finne denne Araneidae-arten?

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Neoscona adianta
« Reply #1 on: December 05, 2011, 02:14:35 PM »
Ja, denne har jeg også ventet på! Jeg mener den skal kunne finnes langs hele sørlandskysten, kanskje helt vest til Stavanger-kanten. Jeg vet ikke om den bare er sjelden her eller rett og slett oversett.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: December 06, 2011, 06:51:06 PM »
Vi må kanskje satse litt mer på håving i skog og kratt?

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: December 07, 2011, 11:39:32 AM »
Ja, og det slår meg at man kanskje skulle lett mer i hager og parker etter denne. Jeg vet at Araneus alsine, en relativt sjeldent funnet og meget vakker hjlvever, er funnet i bl.a. slike habitater. Så håving i busker og trær i hager og parker er noe man skulle forsøkt litt mer på. Jeg har også mistanke om at Aculepeira ceropegia kan dukke opp i slike habitat. Det er en annen art jeg har lett lenge etter.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)