Author Topic: The spiders of Europe, a synthesis of data, volume 1, Atypiidae to Theridiidae  (Read 5518 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Jeg driver og scanner denne mursteinen nå. Det er en bok hvor alle edderkopparter i Europa (!) forsøkes illsutrert basert på ansdre tegninger og fotos. Den er faktisk veldig bra selv om jeg ahr mnoen få ankepunkter. Jeg har forsøkt å få tak i den via nettet og annetsteds til ingen nytte, men jeg fikk tak i det eneste eksemplaret som fantes på Europeiske bibliotek og for å sikre meg det viktigste så scanner jeg altså det meste av den nå.

Her er noen prøver:

Inkluderte familier i dette første volumet:

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Typisk, her har jeg brukt tre dager (noen timer hver dag) på å scanne store deler av jævelskapen og så finnes den nedlastbar på nett!!: http://www.megaupload.com/?d=6AKETXJY Jeg vet ikke hvorfor den ligger på nett som dette og lovligheten av dette, men linken ble i hvert fall postet på det tyske forumet så vi får anta det er greit.

Denne anbefaler jeg alle å få tak i, selv om de fleste familier/arter ikke er relevante for oss, er det meget bra sammenligninger av flere arter og artskomplekser innenfor Theridiidae, spesielt Theridion s. lat.

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Bjarte Aadland

• Artskoordinator
  • **
  • Stord,Sunnhordland
Kjetil:
Heisann-
fann du min spanske mygalomorfe kamerat Ischnicolus Andalusiacus i boka(evt.holosericus eller valentinus?).
(som eg hadde med meg heim frå Andalucia)
-Jfr.sak av 15.okt.2011 på avdeling for utenlandske edderkoppar på Forumfront.

Bjarte

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
Typisk, her har jeg brukt tre dager (noen timer hver dag) på å scanne store deler av jævelskapen og så finnes den nedlastbar på nett!!: http://www.megaupload.com/?d=6AKETXJY Jeg vet ikke hvorfor den ligger på nett som dette og lovligheten av dette, men linken ble i hvert fall postet på det tyske forumet så vi får anta det er greit.

Denne anbefaler jeg alle å få tak i, selv om de fleste familier/arter ikke er relevante for oss, er det meget bra sammenligninger av flere arter og artskomplekser innenfor Theridiidae, spesielt Theridion s. lat.

Kjetil

Der var'n ikke!  :(  "The file you are trying to access is temporarily unavailable. Please try again later."
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken

Kjetil

Der var'n ikke!  :(  "The file you are trying to access is temporarily unavailable. Please try again later."

Ikke no problem det, Stein. Jeg har allerede lastet den ned, og kan sende den til deg over mail om du ønsker. Har du en mailadresse med litt god plass på, så ordner vi det. Send mailadressa gjerne som PM, så slipper den å ligge åpent tilgjengelig her inne.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Nå er den aktiv igjen, Stein. Ser ut til at det var litt nedetid på den serveren. Men send den gjerne som mail til ham også, Glenn. Jeg tenkte å gjøre det samme, men dersom Stein ser denne beskjeden tidsnok så får han nok lastet den ned.

Gled deg, Stein. Dette er en artig bok.

Kjetil

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
Definer god plass.  Holder 25 mb?

Ai! Den ser ut til å være på rett under 50 mb(?)  Må man laste ned ytterligere programmer, eller holder det med å registrere seg.  Er litt skeptisk til slikt. :-\
« Last Edit: November 29, 2011, 12:26:51 PM by Stein Andersen »

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Nei, dette skal være en enkel direkte ndlasting. Ingen registrering eller ekstraprogrammer. I hvert fall ikke på Mac. Kjør på!

Kjetil

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
Jeg kommer til en side som heter Megaupload, og der må man registrere seg. :-\

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Nei, du må vente endel sekunder (se timer under knappen med "premium download") og den vil etterhvert forandre seg til en "regular download" knapp som du så trykker på. Registrering er ikke nødvendig.

Kjetil

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
Nå har jeg prøvd i to dager, kommer ikke inn på siden i det hele tatt! :'(

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Nå har jeg prøvd i to dager, kommer ikke inn på siden i det hele tatt! :'(

Den virker helt fint Stein!

Her kan jeg vise deg hvordan du går frem ved hjelp av bilder. Etter å ha klikket på "regular download", vil et komme opp en ny reklameside. Den siden lukker du ved å klikke på krysset øverst til høyre på siden.
Da vil downloadboksen komme til syne. Følg deretter vanlige nedlastingsprosedyre ved å lagre den på pc.

Her kjem  bildene i riktig rekkefølge over nedlastingsteknikken.

-Glenn

"Sykemeldt"

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
Det er noe snodig her!  På dagtid (i arbeidstid) kommer jeg inn på siden , på ettermiddag hjemme kommer jeg ikke inn. ::)  Jeg skal prøve å laste ned nå som jeg kommer inn . ;D

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
BINGO!! :D   Berre lækkert!  Skjønner ikke hvorfor jeg hadde problemer med å komme inn i utgangspunktet.  Den gangen jeg kom inn forsto jeg ikke fremgangsmåten inntil det ble forklart.  De andre gangene jeg trykket på linken som Kjetil la ut fikk jeg bare meldingen jeg postet litt lengre opp i denne tråden.  Men nå er alt i orden!! Wohoooo! ;D

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
BINGO!! :D   Berre lækkert!  Skjønner ikke hvorfor jeg hadde problemer med å komme inn i utgangspunktet.  Den gangen jeg kom inn forsto jeg ikke fremgangsmåten inntil det ble forklart.  De andre gangene jeg trykket på linken som Kjetil la ut fikk jeg bare meldingen jeg postet litt lengre opp i denne tråden.  Men nå er alt i orden!! Wohoooo! ;D

Knall at du fikk det til, og at "bruksanvisningen" var til hjelp! :)
Mye artig stoff på den der pdf`en. Har veldig sansen for theriididae-bolken.

-Glenn
"Sykemeldt"