Author Topic: Collemboler  (Read 11710 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Collemboler
« Reply #15 on: November 05, 2011, 07:00:24 PM »
Jeg legger ut et bilde som jeg akkurat nå knipset av en av mine favoritter - Orchesella flavescens. Den er stor (3-4 mm) og ganske lekker i fargene. Her sørpå er den veldig vanlig i barskogstrø (ristes ut av fuktige barhauger som ligger igjen etter hogsten), men er ikke registrert nord for Trondheim. Hvis du finner den ved Bodø så er du god Tomas!

Arne
« Last Edit: November 05, 2011, 08:23:02 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #16 on: November 05, 2011, 07:22:55 PM »
Ha, bare vent! Hvis den er her så havner den i kassen min til slutt!  ;D

Tenkte litt på collembolene jeg har sett sammen med de myrmecophile edderkoppene våre: er det snakk om spesialiserte myrmecophile collemboler?

Tomas

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #17 on: November 05, 2011, 08:22:31 PM »
Vi har kun en skikkelig myrmecophil collembol her i landet - den lille blinde hvite Cyphoderus albinus (Glenn har lagt ut et bilde her). Den er ikke funnet lenger nord enn i Nordfjord utafor Stryn. Man finner ofte små flokker av denne arten på undersida av steiner med maur, og de løper omkring på en karakteristisk rykkvis måte. Den er ikke artsspesifikk i valg av vertsmaur. Hvis du har sett den i ditt område så er det bra! Jeg har tenkt meg at denne kan være mat for de myrmecophile edderkoppene våre. Men hva da i områder der den ikke finnes? Den går f.eks. ikke opp i fjellet der jeg finner Diastanillus.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #18 on: November 08, 2011, 10:04:15 PM »
Ok, skal ta med meg det jeg kommer over heretter.

Mener du nevnte i en tråd tidligere at du kjørte collembolkurs en gang. Det kunne jeg tenkt meg å vært med på, så hvis det blir aktuelt igjen må du tipse meg (og sikkert flere av oss).

Tomas

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #19 on: November 09, 2011, 02:39:01 PM »
Sjekket steinen i hagen hvor jeg fant Evansia merens tidligere i høst. To collemboler, halvannen til to mm lange. Ingen synes å ligne Cyphoderus albinus.

Tomas
« Last Edit: November 09, 2011, 02:40:41 PM by Tomas Husdal »

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #20 on: November 09, 2011, 05:24:17 PM »
Tomas. - Nei, ingen av disse er Cyphoderus. Den øverste er Heteromurus nitidus (ny nordgrense! Fra før nord til N.Trøndelag). Den andre er Lepidocÿrtus lignorum - en av våre aller vanligste collemboler

Arne.
« Last Edit: November 09, 2011, 05:26:34 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #21 on: November 09, 2011, 05:38:57 PM »
Takk for ID!

Jeg er overrasket over at det er mulig å artsbestemme så mange arter bare gjennom disse bildene.

Har forresten sett etter bøkene dine på nettet, og fant den eldste til noen få dollar på Ebay. Den nyeste har jeg sålangt funnet til rundt tusenlappen. Har du noen tips?

Tomas

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #22 on: November 09, 2011, 06:51:04 PM »
Svarten! Er jeg verdt tusenlappen?

Nei, jeg har vel ingen gode forslag på hvor du kan få vol.2 billig. Selv har jeg kun ett eks. Men om du vil kan du få "låne" en scannet utgave av begge bøkene (420 MB). Send i så fall en minnepenn så skal jeg legge dem over. Eller kanskje jeg skal prøve å brenne en CD?

Forøvrig ligger det an til å bli et 3-dagers collembolkurs i regi av Artdatabanken i Sverige til neste år.

Arne.
« Last Edit: November 10, 2011, 01:03:44 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #23 on: November 12, 2011, 12:11:50 AM »
Ja faktisk opp mot et par tusen hos enkelte forhandlere! Begynner å nærme seg prisene på fotballspillere...

Bestilte vol. 1 på Ebay i dag (de har flere hvis andre er interessert). Skal lete etter vol. 2 en stund, og hvis det ikke dukker opp noe billigere kan det hende jeg sender deg en minnepenn. Godt å ha noe å bla i...

Skal tro om de vil ha nordmenn med på collembolkurset? Er det du som skal ha det?

Tomas

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #24 on: November 12, 2011, 12:15:26 AM »
Soldet litt i en furuskog i går - mest mose men også noe bar o.l. Fant ikke Cyphoderus, men noen andre som jeg ikke har sett før.

Tomas

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #25 on: November 12, 2011, 12:16:51 AM »
Og til slutt en knøttliten en:

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #26 on: November 14, 2011, 06:18:08 PM »
Tomas: Den knallgrønne er trolig en Isotomurus graminis. Nr. 2 er antagelig en Desoria, men detaljene er ikke gode nok. Den eneste som er 100% sikker er den lille gråbrune med den runde øyeflekken: Parisotoma notabilis, en av våre vanligste arter. Den er alltid grei å ha i kvantitative prøver siden den kan gjenkjennes med stereolupa og telles opp uten å gå den tungvinte veien om preparater.

Kollembolkurset i Sverige blir visst åpent for alle interesserte.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #27 on: November 14, 2011, 09:14:51 PM »
Takk igjen, Arne!

Det er fristende å legge ut bilder av alle jeg finner, men det blir mye arbeid på deg etterhvert. Tar heller vare på dem til jeg får bøkene (og har vært på kurs??). Det er jo mest stas å kunne bestemme dem selv, tross alt.
Men den mulige Isotomurus graminis: ser fra Artskart at det blir ny nordgrense - hva kan jeg se etter for å være sikker?

Tomas

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #28 on: November 14, 2011, 09:39:55 PM »
Tomas: Det står mellom slektene Isotomurus og Isotoma. Den første har trichobothrier (ligner på de hos edderkoppene) på bakkroppsledda (tydeligst på abd.2 og 4), den andre ikke. Se om du finner disse. I så fall er det bare graminis som har den fargen.
Jeg er forøvrig ikke overrasket om det viser seg å være denne. Den er vanlig over alt (særlig på fuktig grasbakke, gjerne i hager og golfbaner!)

Arne..
Arne Fjellberg

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #29 on: December 22, 2011, 11:22:37 PM »
Nei, jeg klarer ikke å se noen trichobotrier på bakkroppsleddene på denne. Isotoma da?

Tomas