Author Topic: Hvilken art? => Trichoncus affinis. => T. hackmani (feiliddet)  (Read 6057 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Legger også ved et foto jeg har tatt av Trichoncus sp vulva, som Kjetil har sendt meg.
Vulvastrukturene i denne arten er svært annerledes i utforming, det jeg kan se.

« Last Edit: October 25, 2011, 07:13:30 PM by Annie »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Overraskende funn, men hvilken art?
« Reply #16 on: May 09, 2010, 11:12:19 PM »
Her har jeg gjort vulvaen på vår cf. saxicola enda renere, og tatt nytt bilde.
Det ble enda lettere å se strukturene nå.

-Og nå ble jeg enda mer usikker... Er det en vasconicus likevel? Skulle ha funnet en hann! Da hadde en sett dette ganske svint hvilken art dette var.
« Last Edit: May 09, 2010, 11:50:27 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #17 on: May 11, 2010, 10:05:47 AM »
De er vanskelig disse Trichoncus-hunnene. Jeg ville nok satt vasconicus på denne, på grunnlag av det siste bildet.

Legg merke til hvor variable epigynene kan være hos disse artene som illustrert av Roberts. Ser også i SpiMI at vulvategningene av vasconicus og hackmani er samme tegning i ulik kvalitet!

Jeg kjenner dessverre ikke til vuilvva-tegninger av saxicola.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #18 on: May 11, 2010, 12:55:31 PM »
@Kjetil

Hvis de du sendte til meg, er vasconius, så er nok identiteten til Annies eksemplar også en slik.
I glasset var det en lapp hvor det bare sto "Trichoncus"

Ja, jeg greier ikke se forskjell på vasconius og hackmani på epigyntegningene iallefall. Syntes det er vanskelig på hannene også. Ser det har vært endel diskusjoner rundt disse to artene, og Roberts nevner bla. også at det tidligere har blitt vurdert om hackmani er en underart av vasconius.

Vet ikke om det er forsket mer rundt disse artene i senere tid?

Tror nå etterhvert å ha sammenlignet Annies eksemplar med de du sendte, at de to er iallefall samme art.

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
@Annie

Ikke ny art, men en sjelden art. Gratulerer med flott funn  ;)

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Heia :)

Ahhh, saa det var en vasconius altsaa..denne var sannelig ikke lett aa idde! Ser ikke forskjell paa denne og hackmani, og ifoelge en del litteratur jeg har lest saa ble disse to sett paa som en art ei vending, inntil en eller annen koppeekspert fant ut at de ikke skulle skilles likevel..ja, ja, lett skal det ikke vaere! Men likevel: Funnet er jo kjempeflott og jeg synes hele denne prosessen her har vaert utrolig laererik, kjempemorsomt :)

Tusen takk for det Magne, det var utrolig morsomt dette her! :)

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Overraskende funn, men hvilken art? => Trichoncus vasconicus (Rødlistet)
« Reply #21 on: October 25, 2011, 05:48:00 PM »
Da har vi kommet frem til at Annies eksemplar er feiliddet, og settes istedet som en Trichoncus affinis.
« Last Edit: October 25, 2011, 05:51:27 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Overraskende funn, men hvilken art? => Trichoncus affinis
« Reply #22 on: October 25, 2011, 07:25:52 PM »
@Glenn, Annie

Ser den ble funnet 8. mai 2010, men hvor?

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Overraskende funn, men hvilken art? => Trichoncus affinis
« Reply #23 on: October 25, 2011, 07:36:19 PM »
@Glenn, Annie

Ser den ble funnet 8. mai 2010, men hvor?

Magne.

Den ble funnet på Solemsfetane i Gjerstad. Ei flatskurt bergslette med glissen knattfuru.

Utm 33
Øst: 0149649.63 - Nord: 6547580.73

-Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Jeg har funnet en ny art for Norge...er det sikkert? Er det sant? Jeg har ventet litt på denne, må innrømme det, selv om jeg for sikkert 1000'ende gang må understreke at jeg aldri går med tanker om nye arter når jeg er der ute :D Likevel...Dette var kjempegildt, oppmuntrende og ikke minst det gir ny giv til neste år! :D

Til dere som har jobbet så intenst med denne, hjertelig takk gutter, dere er dritflinke! ;D Og siden jeg vet at Glenn har jobbet i over et år med dette mysteriet, så får han en ekstra klem og et ekstra tusen takk :)

Mvh
Annie

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **

-Annie

Tror det er mange som har ventet  og håpet på at du skulle finne en ny art, det var deg så vel fortjenet, gratulere og så gleder vi oss alle med deg.

-Harald

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Tusen hjertelig takk Harald, jeg setter vedig pris paa dine ord, de varmer :)
Dette var veldig overraskende, og kom jo som en veldig stor overraskelse idag, men slike overraskelser er jo bare gode, og jeg foeler faktisk at dette var veldig godt :)

Mvh
Annie :)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Jeg slutter meg selvsagt til gratulasjonene. Det tok jammen tid med denne, men det viser vel egentlig at det treng litt revisjon av denne, i hvert fall de fennoskandiske eksemplarene! Veldig glad på dine vegne, Annie!!1  :D

Og takk til Glenn også, det er ikke få timer han har brukt på denne, det vet jeg!

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Hjertelig tusen takk for go'ord Kjetil, slikt varmer utrolig godt :)

Jeg er veldig, veldig glad for denne, det gikk liksom ikke helt opp for meg foer etter noen timer! Dette gir ny giv og lyst naar vi begynner samlingen for fullt igjen til vaaren :)

Glenn har brukt veldig mye tid paa denne, den mannen tror jeg maa ha en taalmodighet som en skilpadde! ;D

God klem fra meg :)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Bare artig, Annie. Du fortjente denne etter all letingen du har gjort de siste årene!

Tålmodighet som en skilpadde! Den var god! Når han sitter på godkassen sin og sorterer soldemateriale så minner han jo litt om en skilpadde også, i og med at han ikke har beveget seg så mye når du kommer tilbake etter en halvtimes tid!  :D

Kjetil