Author Topic: Genitalier. Wikiopplegg. Testtråd  (Read 2579 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Genitalier. Wikiopplegg. Testtråd
« on: October 02, 2011, 05:00:08 AM »

Ceratinella

Ceratinellaartene kan være litt vanskelige å identifisere utfra epigyn og palper. Hos hanner er formen på tibialapofysen det som helst brukes. Hos hunner er vulva det sikreste. Noen av artene kan skilles på ryggskjold.

Dette er bare en test på hvordan vi kan lage en slags wiki over bilder som allerede ligger inne på forumet her. Det jeg har gjort, er å søke opp de aktuelle artene på de forskjellige trådene, kopiert opp urladressene på de forminskede bildene (Thumbnails), og deretter limt adressen inn her i tråden. Hvis andre mener det er en god ide å få samlet genitalfotos i en og samme bolk, kan jeg opprette en slik. Det jeg ser for meg, er at vi har en slekt i per tråd i bolken. her kan vi putte inn så mange bilder vi vil. Koden jeg bruker for å få dem på rekke og rad som i eksempelet, finnes i textdokumentet jeg legger inn som vedlegg. Denne koden kan kopieres over i en ny tråd, og fylles ut med nye bilder av andre arter. Prøv gjerne dette selv i kommentarfeltet under! :)
Ideen med dette opplegget, er at alle brukerne som ønsker det, kan være med på å gjøre en slik fellesdugnad for å få en komplett oversikt over edderkoppgenitaler her inne på forumet.

Ceratinella brevis

Ceratinella scabrosa

Ceratinella brevipes

Ceratinella wideri

Hva mener dere, kom gjerne med tilbakemeldinger på opplegget! :)

-Glenn

« Last Edit: October 02, 2011, 06:18:12 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Genitalier. Wikiopplegg. Testtråd
« Reply #1 on: October 02, 2011, 05:24:50 AM »

Oedothorax

Ny test

Oedothorax retusus

Oedothorax apicatus

Oedothorax gibbosus

« Last Edit: October 02, 2011, 12:01:14 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #2 on: October 02, 2011, 01:25:38 PM »
@Glenn

Det ser jo snasent ut. Vet ikke hvilke muligheter som finnes for en slik side. Tenker at brukervennlighet må ha første prioritet. En forside med linkemeny over de mer enn 120 Linyphiidae-slektene som tar deg til rett tråd hadde vært ønskelig. Dernest ville det også vært en stor fordel om det enkelte bildet kunne klikkes på for større versjon (full størelse).

Skal id-tips og tekst inn, blir det et svært dokument og en stor jobb å få på plass, selv om flere bidrar. Vi får vente på flere innspill og bruke litt tid på å finne en optimal løsning gitt de muligheter forumet har. Blir det oversiktlig og lett å bruke vil det være et fint verktøy. Lurer også på om det er mulig å koble tekst (id-tips) her på forumet til Arnes Drop-Box. Hadde vært kjekt å kunne benytte seg av alt det arbeidet han har lagt ned i den.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: October 02, 2011, 05:02:08 PM »
@Glenn

Det ser jo snasent ut. Vet ikke hvilke muligheter som finnes for en slik side. Tenker at brukervennlighet må ha første prioritet. En forside med linkemeny over de mer enn 120 Linyphiidae-slektene som tar deg til rett tråd hadde vært ønskelig. Dernest ville det også vært en stor fordel om det enkelte bildet kunne klikkes på for større versjon (full størelse).

Skal id-tips og tekst inn, blir det et svært dokument og en stor jobb å få på plass, selv om flere bidrar. Vi får vente på flere innspill og bruke litt tid på å finne en optimal løsning gitt de muligheter forumet har. Blir det oversiktlig og lett å bruke vil det være et fint verktøy. Lurer også på om det er mulig å koble tekst (id-tips) her på forumet til Arnes Drop-Box. Hadde vært kjekt å kunne benytte seg av alt det arbeidet han har lagt ned i den.

Magne.

Er av samme oppfatning som deg, og en forside med linker til slektene må være et must. Den burde være grei å få til som en "sticky topic" helt øverst. Dette vil bli brukervennlig tror jeg.

Når det gjelder forstørrelse av bildene går det an å få til. Da må man gjøre hvert thumbnailbilde om til en link som peker på det store bildet man får ved å trykke på det.

Her er et eksempel: Hvis vi tar feks en thumbnail-url til Oedothorax retusus; http://www.edderkopper.net/Forum/smf_1-1-11_install/index.php?action=dlattach;topic=2779.0;attach=19875;image og putter i et billedklammer, får man et lite bilde. Ved å merke både billedklammer og thumbnailurl, legge dette i et url-klammer, og deretter legge inn url-adressa til det store bildet; http://www.edderkopper.net/Forum/smf_1-1-11_install/index.php?action=dlattach;topic=2779.0;attach=14360;image, vil man kunne få en trykkbar billedlink.

Det vil da bli slik, og kan klikkes på:
(Bildet åpner seg i et eget vindu)

Når det gjelder kobling til Arnes verk, blir det umulig tror jeg, siden han ikke har lagt inn tekstene som som html med ankerpunkter. Men, vi har muligheten til å kopiere Arnes tekster fra powerpointen, og inn i feks. innledningene i trådene her.
Det er et heftig arbeid, men tar vi litt etter litt vil vi komme langt etterhvert.

-Glenn
« Last Edit: October 02, 2011, 05:11:02 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"