Author Topic: Neste Nationalnyckeln i mai 2012 - om maur  (Read 9803 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Neste Nationalnyckeln i mai 2012 - om maur
« on: September 29, 2011, 11:44:28 AM »
Neste utgave av svenskenes verk om deres "flora och fauna" blir visstnok om maur og veps. Det tror jeg kommer beleilig med tanke på et eventuelt prosjekt på myrmekofile edderkopper!

Kjetil
« Last Edit: September 29, 2011, 12:38:40 PM by Kjetil Åkra »
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
Re: Neste Nastionalnyckeln i mai 2012 - om maur
« Reply #1 on: September 29, 2011, 12:25:10 PM »
God nyhet! Hvis de lager noe av samme kvalitet som bindene om blomsterfluer er dette virkelig noe å se fram til. Skal tro om de planlegger en utgave med edderkopper i nær framtid.

Tomas

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Neste Nastionalnyckeln i mai 2012 - om maur
« Reply #2 on: September 29, 2011, 12:38:26 PM »
Det blir nok like bra som blomsterlfuene, ja! Disse svenskene kan vi si mye rart om, men dette prosjektet er det bare å bøye seg i støvet for. Produksjonen og kvaliteten er bare helt enorm. Jeg har spurt om det finnes planer om en spindelbok i nær fremtid, men det gjør det nok ikke. Det står i hvert fall ikke på listen over "kommande volymer"!

Litt av min sleipe ide er å få ut disse to bøkene om norske edderkopper og dermed kanskje ved en senere anlending få Artsdatabanken i Sverige interessert i å benytte vår kunnskap, bilder og samlinger til å lage ett slikt volum!  ;D

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Neste Nationalnyckeln i mai 2012 - om maur
« Reply #3 on: September 29, 2011, 02:16:32 PM »
Dette kommer som bestilt. Har faktisk begynt å samle maurarter allerede for å identifisere og lære litt mer om dem. Fra kommende sesong blir mitt hovedfokus på maur, med edderkopper ved siden av. Nærmer meg 300 edderkopparter og antar det utgjør 75-80% av hva som finnes i Midt-Telemark. Regner med at det meste "nye" heretter blir å finne på Lifjell.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline petterkopp

• Aktivt medlem
« Reply #4 on: September 29, 2011, 03:16:18 PM »
Maur er også en av mine favoritter. Jeg kjenner jeg gleder meg!
"I have spread my dreams beneath your feet; Tread softly because you tread on my dreams." W.B. Yeats

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #5 on: September 29, 2011, 03:23:13 PM »
@Petter

Jeg likte ikke edderkopper når jeg startet med dem, og jeg liker heller ikke maur, så favoritter er ikke et begrep jeg vil bruke. Men fascinerende og interessant er det. Mer kunnskap bruker å endre holdninger.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: September 29, 2011, 05:46:40 PM »
@Petter

Jeg likte ikke edderkopper når jeg startet med dem, og jeg liker heller ikke maur, så favoritter er ikke et begrep jeg vil bruke. Men fascinerende og interessant er det. Mer kunnskap bruker å endre holdninger.

Magne.

Ja, kanskje dette kunne hjelpe på min aversjon i mot maur også? :D
Men, det får dem ikke fra å bite meg til stadighet. Om ikke myggen vil ha meg, så står iallefall mauren klar og klaprer med bitevillige kjever.. :D
Særlig denne sommeren har jeg blitt herjet fælt med av eitermaurene..

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: September 29, 2011, 10:24:27 PM »

Kunne også tenkt meg å kikket litt mer på maur, selv om jeg som Glenn er lite begeistret for dem. Men har funnet ut etterhvert at jeg ikke rekker over alt. Hadde tenkt å fått mer tid i år til å studere vevkjerringer, litt har det nå blitt, men ser  at jeg foreløpigt har mer enn nok med edderkoppstudier.

-Harald

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #8 on: September 29, 2011, 10:44:22 PM »
Jeg har egentlig planer om å lære meg å (arts)bestemme de fleste insektene i tillegg til edderkopper etterhvert. Grunnen til at jeg startet med edderkopper er at jeg kjøpte Roberts field guide da jeg studerte realfag for 15 år siden, og oppdaget at mange var relativt enkle å bestemme uten avanserte disseksjoner. Interessen fikk en voldsom oppsving da jeg snublet over dette forumet.

Har sånn smått begynt å kikke på blomsterfluer, og synes i tillegg at snylteveps er fantastiske skapninger med utrolige forplantningsstrategier. Etterhvert som tiden strekker til vil nok også biller og fluer generelt havne på dagsordenen, men det blir neppe før jeg runder 67 ;). Har på følelsen at interessen blir styrt av hvilke grupper som blir behandlet av nationalnyckeln framover. Det er uansett ikke lett å bestemme seg for hva som skal tas vare på av alt som havner i slaghåven gjennom sommeren.

Det virker som om interessen for maur er stor. Kanskje et eget maurområde på forumet hadde vært nyttig?

Tomas

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: September 30, 2011, 12:08:04 PM »
Selv om edderkopper er og alltid voil være min hovedinteresse og fagfelt så synes jeg også det er interessant med enkelte andre insektgrupper. jeg har bl.a. endel litteratur på blomsterfluer, foruten Nationalnyckelns to bind har jeg også en nederlandsk bok og den danske på "svirrefluer". Jeg liker også øyenstikkere godt og det samme gjelder utvalgte grupper av biller (trebukker) og kunne godt tenke meg å studere dem nærmere, men så var det tiden da!

Veps er jeg også glad i (bortsett fra stikkeveps, selvsagt), spesielt disse små parasittvepsene og de små plantevepsene! Men jeg ahr ikke hatt tid til å stduere dem, samler imidlertid alltid veps som jeg får i håven.

jeg skal i hvert fall ha denne maurboka og det blir nok litt bestemming av dem, tenker jeg, når den kommer ut.

Ett eget maurforum her på forumet kunne nok vært en ide når flere begynner å jobbe med dem. En slik bok som dette vil utvilsomt lette identifiseringsarbeidet betraktelig (greit å ha alt i en bok) og det vil være svært relevant for vår kommende studie om myrmekofile maur edderkopper!

Kjetil
« Last Edit: November 24, 2011, 10:27:38 AM by Kjetil Åkra »

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #10 on: September 30, 2011, 05:24:34 PM »
@Kjetil

Tror myrmekofile maur er veeeldig vanlige  :D

Magne.

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #11 on: October 01, 2011, 12:37:22 AM »
Skal se det blir en bolk med litt av hvert her etter hvert. Godt at det er folk her inne med kontroll på flere grupper insekter så har vi i alle fall ekspertisen på plass.
Har alltid hatt sansen for løpebiller,  så den vil jeg nok skaffe meg når den kommer, men hvor mye tid til å studere disse det blir er vel heller usikkert.
Fant nå i alle fall en rødlistet løpebille under fallfelleprosjektet i fjor.

-Harald
« Last Edit: October 01, 2011, 12:44:31 AM by H. Løvbrekke »

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #12 on: November 23, 2011, 02:38:39 PM »
...studie om myrmekofile maur!

Kjetil

Hehehehe!! :D
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
« Reply #13 on: November 23, 2011, 02:41:26 PM »
Rundt 27(!) år til edderkoppboken/-bøkene). Da Nationalnyckeln begynte å utgis var det en oversikt på Hjemmesiden deres om utgivelsesplanene, edderkoppene var da ca. 30 år ut i leksa! ::) :'(

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
« Reply #14 on: November 23, 2011, 02:52:29 PM »
Veps er faktisk mine andre favoritter blant evertbratene, og da mener jeg hele ordenen veps (Hymenoptera) ;)  Ytterligere favoritter er forøvrig flaggermus og reptiler/amfibier, spesielt salamandere blant de siste. :D