Author Topic: Maur? => Formica sp. - rufa-gruppen  (Read 4376 times)

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
Re: Maur? => Formica sp. - rufa-gruppen
« Reply #15 on: December 22, 2011, 11:29:21 PM »
Vedr. pyrethrum, ta kontakt med Karl Thunes.  Det var han som skaffet meg stoffet, det var også han jeg lånte motoren av.  Jobber på Skog og Landskap i Bergen. Jeg har sett at andre typer motorer bli brukt, også rene tåkesprøyter. Rent prinsipielt skal jo alle motorer som produserer varme avgasser kunne brukes, men det har vel også noe med mengden å gjøre.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #16 on: December 22, 2011, 11:34:36 PM »
Ja dette må prøves. Trekkes mot slike "latmannsmetoder" med årene....

Men så spørs det om det har noe for seg i vierkrattene her oppe i nord, da.

Tomas

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #17 on: December 23, 2011, 09:36:11 AM »
Tro meg, dette er ikke noen latmannsmetode hvis det skal gjøres ordentlig! ;)  Både motor, væske (drivstoff og insektmiddel), oppsamlingsutstyr og verneutstyr er tungt, i tillegg bæres jo dette ganske langt enkelte ganger (personlig erfaring).  I vierkratt er nok ikke dette den beste metoden, den er mer beregnet på deler av høye trær/busker man ikke når på andre måter.  Egentlig er det vel en bekjempelsesmåte mot "skadeinsekter".

EDIT: Fant fram noe ting jeg skrev: "Et - for vertebrater harmløst – insektmiddel (PySekt®) oppløst i et ikke-aromatisk hydrokarbon, ble sprøytet opp i trekronen med en bærbar, motorisert tåkesprøyte..."   Ved googling fant jeg at PySekt er utgått, men det ble forhandlet av

Norsk Pyrethrum AS
Verpetveien 48
1540 Vestby
Tlf: 64 95 63 63 Fax: 64 95 63 77

Her er databladet: http://logichem.netpower.no/datasheet.aspx?iId=27776&iDepId=7
« Last Edit: December 23, 2011, 11:11:50 AM by Stein Andersen »
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!