Author Topic: Maur? => Formica sp. - rufa-gruppen  (Read 4373 times)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Maur? => Formica sp. - rufa-gruppen
« on: September 23, 2011, 06:58:03 PM »
Trenger navn på denne. Funnet på epletrestamme. Kan det være en Lasius-art?

Magne.
« Last Edit: September 26, 2011, 05:59:16 PM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Maur?
« Reply #1 on: September 26, 2011, 05:12:45 PM »
Pent dyr Magne! Dette er en Formica sp. av "rufa-gruppen". Det er flere arter som ikke er helt greie å skille (går på overlappende detaljer i antall hår og graden av svart pigmentering). Lenger kommer vi ikke.

Arne
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Maur?
« Reply #2 on: September 26, 2011, 05:58:44 PM »
@Arne

Takk for svar. Vet du om disse kan predatere på edderkopper?

Magne.
« Last Edit: September 26, 2011, 06:01:06 PM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Maur? => Formica sp. - rufa-gruppen
« Reply #3 on: September 26, 2011, 06:31:07 PM »
Huffda! Nei, det håper jeg da ikke! - Vel, de kan kanskje det - om de får tak i våre små kjæledyr. Men jeg tror kanskje edderkoppene har utviklet flere mekanismer for å unnslippe maur. Godt syn, avanserte sensorer i form av trichobothrier, lynkjapp reaksjon, osv. De store Formica maurene går nok heller på div. insektlarver, biller og andre treige insekter. Det er bare å sette seg ned ved hovedinnfartsveien til ei tue og se hva de drar med seg hjem. Eller google litt for å se om du kan få fram noen menyer for Formica.

Arne
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #4 on: September 26, 2011, 07:41:39 PM »
@Arne

Har søkt litt på maur vs edderkopper men finner lite. Grunnen til at jeg spør er relatert til eplehageprosjektet. Enkelte pappmansjettfeller har i perioder hatt mye besøk av maur av denne typen, noe som i alle fall kan indikere at de fortrenger edderkopper. Unntaket er subadulte og adulte Anyphaena accentuata (Summeedderkopp) som ser ut til å gi blaffen i både saksedyr og maur.

Magne.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: September 26, 2011, 08:15:56 PM »
Magne: - En vanlig grunn til at maurene traver opp og ned trestammer er jo at de melker bladlus. En gang registrerte jeg vektforskjeller mellom oppadgående og nedadgående maur og koblet dette mot "trafikkmengden". Dermed fikk vi et mål på mengden av "gods" som ble hentet ut pr. time. Det var ikke lite! Maur som er i farta vil sikkert også sjekke pappmansjetter - særlig hvis de registrerer at det finnes enkelte godbiter der.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: September 27, 2011, 11:38:08 AM »
Jeg henger meg på med et spørsmål her. Under feltarbeidet med skolen i Hamnvåg fant jeg en vingeløs veps som så ut som en slik rød skogsmaur, men antennene og hodet var helt anderledes. Vet du hva det kan være, Arne? Skal prøve å få tatt bilde når mikroskop og digital
kamera ankommer.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: September 27, 2011, 12:05:21 PM »
Kjetil: - Hmmm. Trenger nok et bild ja! Mutillidene ligner jo maur, men det kan jo også være andre ting. Frode Ø. eller Lars Ove er nok best på disse........

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #8 on: December 15, 2011, 10:34:45 PM »
Da jeg fogget gran i 2005 kom jeg over et tre hvor mauren ikke hadde gått og lagt seg - dette skjedde på natten.  Det røss "millioner" av maur ned, men jaggumeg var det også "tusener" av edderkopper i nedfallet.  Var overbevist om at det hadde begynt å regne, det hørtes slik ut.  Jeg trodde i utgangspunktet at det ikke var mulighet for å finne edderkopper, men der tok jeg altså feil.  Når det det sagt, jeg har sett maur komme med eddrkopper også.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #9 on: December 16, 2011, 04:32:18 PM »
Har inntrykk av at maur kaster seg over alt som beveger seg. Om det startet som angrep eller selvforsvar er et spørsmål. Her gikk en rett på øynene, flere forsøkte å brekke opp dekkvingene. De er små monstre!

Magne.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #10 on: December 20, 2011, 10:44:02 AM »
Flott bilde Magne! Minner litt og gamle bilder jeg har sett av partering av hval på flensedekket.... Billa er forøvrig en Carabus violaceus.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #11 on: December 20, 2011, 11:35:00 AM »
@Arne

Ah! Da skal jeg få endret navn på minnesteinen. Takk for ID-korreksjon.

Magne.

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #12 on: December 20, 2011, 07:33:31 PM »
Da jeg fogget gran i 2005 kom jeg over et tre hvor mauren ikke hadde gått og lagt seg - dette skjedde på natten.  Det røss "millioner" av maur ned, men jaggumeg var det også "tusener" av edderkopper i nedfallet.  Var overbevist om at det hadde begynt å regne, det hørtes slik ut.  Jeg trodde i utgangspunktet at det ikke var mulighet for å finne edderkopper, men der tok jeg altså feil.  Når det det sagt, jeg har sett maur komme med eddrkopper også.

Hvordan fogger du? Høres ut som en metode som bør prøves...

Tomas

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #13 on: December 20, 2011, 08:44:07 PM »
Prinsippet med fogging (insecticide knockdown fogging) er å sende insektmiddel opp i trekronenene.  Det gjøres ved f.eks. å fordampe insektmiddelet (oppløst i et bærestoff) i eksosgassen fra en motor, den varme dampen vil da stige opp i trærne.  Dette krever absolutt vindstille og ingen nedbør, nattestid er derfor den vanlige tiden på døgnet å gjøre dette.  Insektmiddelet jeg brukte var 1% pyrethrum blandet i ikkearomatisk white spirit.  Fordelen med dette stoffet er at det er uskadelig for virveldyr, bedøvende/dødelig (alt etter størrelse) for virvelløse dyr. Det brytes ned i løpet av få timer i sollys (UV-lys).  Ulempen med stoffet er at det er meget farlig for alle vannlevende organismer, må altå ikke brukes ved bekkedrag o.l.  Så kommer det morsomme.  Motoren jeg brukte var en jetmotor! Følgende opplysning vil få Kjetil til å våkne: Jetmotoren er en pulsjetmotor, altså i prinsnippet samme type som tyskerne brukte til den flygende bomben V1 under andre verdenskrig!  Swingfog 50 heter den jeg brukte, et herk å starte hvis man gjorde en ørliten feil og så fulgte håndboken.  Lærte raskt å ikke gjøre som boka sa, da gikke det raskere å starte etter mislykket førstestart.  Bråker som et - tja -gammelt jetfly.  Utrolig effektivt, få sekunder etter at dampen treffer trærne begynner det å drysse, jeg la presenninger under. Jeg var første i Norge som gjorde det på gran.  Det var gjort på furu, sist sommer er det blitt foretatt et eikeprosjekt.  Her ser du fogging:   http://www.facebook.com/#!/pages/Oak-canopy-invertebrate-project-in-Norway/207668335941317
« Last Edit: December 21, 2011, 08:31:00 AM by Stein Andersen »
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #14 on: December 22, 2011, 11:10:53 PM »
Såpass! Joda, jeg har sett metoden, bl.a. i filmen "Arachnofobia"...

Kan man bruke en hvilken som helst motor (bilmotor, moped, gressklipper)?

Hvor får du tak i pyrethrum?

Tomas