Author Topic: FINNMARK. Lokalitet 13, Pasvik Naturreservat, Nilamyra, Sydvaranger kommune.  (Read 7376 times)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Denne lokaliteten var artsrik, eller skal vi kanskje si at det var mye edderkopper her? Jo, jeg tror det!
Biotopene vi lette i her bestod for det meste av myr, men også trærne og veikantene fikk seg en omgang med håven min!
Undertegnede håvet og Glenn soldet...Solding er bekvemt, og når han sitter der ute i myra er det ikke mange metrene han beveger seg, men du verden for en effektiv måte å lete på! Vi kunne alltid finne Glenn..vi gikk bare etter røykskyen! Effektiv måte å holde myggen unna. Det eneste som manglet på at alt hadde vært perfekt, var en kaffekopp i hånda hans ;D

Denne myra bestod av dvergbjørk, furu, finnmarkspors (veldige store planter som lukter fantastisk godt), mose og spredt lav.
Jeg har et veldig stort handikap..Retningssansen min er totalt fraværende! Derfor våger jeg meg aldri ut på store uoversiktlige myrer, og spesielt ikke der oppe i Pasvik. Bjørn...og russiske grensevakter, jeg sier ikke mer ;D

Jeg fant meg en stubbe som så ut som ei gammal krokete kjerring med fua rett til værs, og den brukte jeg som peiler eller navigatør for å bruke et bedre ord. Derfra håvet jeg meg rundt omkring i en diameter på ca. 150 meter, lengre våget jeg meg ikke.

Arno sang! Ja, han gjorde det! Både for å holde bjørner unna, og for at vi skulle høre hvor han var..Og jeg skal si vi hørte ham! Han hadde faktisk en meget god stemme, veldig operaaktig, og selvsagt sang han på tysk. Vi la spesielt merke til et ord han sang mye og det var: "Freiheit!" Han fikk iallefall stående applaus da han kom ut av skauen etter å tatt seg en lang tur innover myra.

Så var det meg da..Joda, jeg trivdes inni der, med "kjerringa" som selskap og fugler som spratt opp av busk og kratt. Jeg satte igang å håve, her skulle det jaggu meg jobbes til den store gullmedalje! Plutselig hører jeg en underlig lyd: "Skviiiiiik", "skviiiiik"..Hyling altså!
Jeg stoppet håvingen og beynte å undersøke om det var håven som var begynt å bli sliten! Trengte den smøring av noe slag? Holdt den på å gå av hengslene bokstavelig talt? Neida, jeg kunne ikke se noe så jeg fortsatte håvingen, denne gangen enda mer entusiastisk, det var bare så lyng og gress stod om ørene på meg. Lyden ble, om det gikk an, enda høyere og antok en nesten fresende, klagende lyd. Det var da jeg begynte å kaldsvette fordi jeg skjønte at det kom fra innsiden av håven! Du heilage du!
Forsiktig kikket jeg nedi håven og guhjelpemeg hva skuer mine blågrågrønne?? Ei MUS! Den satt på to og kikket på meg med knappenålsøynene sine, og den var dritforbanna!! Jeg satte i et hyl som kunne ha vekket opp de døde..Vel, iallefall de russiske grensevaktene! Jeg ventet bare på å få se noen russiske uniformer komme ut av skauen på rekke og rad med Kalashnikovene klare! (Jeg tror jeg har sett for mange spionfilmer!)

Det hører med til historien at mus er noe jeg ved ingen omstendighet vil komme i nærheten av! Jeg tok sats, beina ble godt plantet på bakken, langt fra hverandre, tok tak i håndtaket på håven og gjorde et kast med den over hodet mitt så både edderkopper og mus ble "skutt" ut som prosjektil!! "Skviiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik", hørte jeg...men så ble det stille! For alt jeg vet så sitter det ennå ei vettskremt mus en plass oppi et tre der oppe i Passvik!

Likevel håvet jeg på nytt igjen på samme plass, jeg måtte jo det! Så edderkopper ble det, selv om jeg var helt gele' i knærne der jeg sprang som en tulling igjennom skauen ;D

Martin sa likevel noe jeg aldri vil glemme.. Han lurte på hva om jeg hadde funnet noe..Og jeg måtte jo fortelle hele greia.
Så spør han: "You don't like a mouse?"
Og jeg svarer meget bekreftende på det!

Så kommer det tørt og med et glis: "But Annie..I think it was a big RAT you found, not a mouse!"
Det er vel egentlig ikke nødvendig å si noe mer for å skjønne min reaksjon! ;D

Ingen skal komme å si at ikke edderkoppjakt er spennende og begivenhetsrike!

Annies funn ved håving:

-Agnyphantes expunctus 1♂
-Araneus quadratus 1♀
-Bolepthyphantes index 6♀ 6♂
-Dictyna uncinata 1♀
-Dictyniidae sp. (subadult) 3♀ 1♂
-Dolomedes fimbriatus 1♀ 1♂
-Estrandia grandaeva 4♀ 4♂
-Evarcha falcata 2♂
-Gonatium rubens 1♀
-Helophora insignis 15♀ 8♂
-Nuctenea sp. (juvenil)  
-Obscuriphantes obscurus 2♀
-Ohlertidion ohlerti 9♀ 7♂
-Tenuiphantes sp.(subadult) 1♀
-Tetragnatha extensa 6♀ 2♂
-Tibellus sp. (subadult) 1♀ 1♂
-Xysticus sp. (subadult) 1♂
-Xysticus ulmi 2♀

Pasvik Naturreservat, Nilamyra, Sydvaranger kommune.
29.07.2011
Nord-koordinat  7735252  
Øst-koordinat:  1061273  

Glenns funn ved solding:

-Agroeca proxima 1♀
-Arctosa alpigena 2♀
-Bolepthyphantes index 1♀
-Centromerus arcanus 3♀
-Ceratinella brevipes 1♀
-Diplocentria rectangulata 1♂
-Gnaphosa microps 1♀
-Hahnia ononidum 1♀
-Hilaira herniosa 1♀
-Minicia marginella 4♀ 1♂
-Minyriolus pusillus 1♀ 1♂
-Oreoneta sinuosa 2♂
-Oryphantes angulatus 2♀
-Pocadicnemis pumila 1♀
-Porrhomma pallidum 1♀ 1♂
-Robertus scoticus 1♀ 2♂
-Tenuiphantes tenebricola 1♀
-Walckenaeria cuspidata 1♂

Pasvik Naturreservat, Nilamyra, Sydvaranger kommune
29.07.2011
Nord-koordinat  7735252  
Øst-koordinat:  1061273  

Her er noen bilder fra plassen :)

Arno og Walter er klar for ny ekspedisjon :)

Som dere ser var det temmelig mye kratt å forsere, og en liten elv som iallefall jeg hadde problemer men jeg kom meg over til slutt :D

Myra som bestod av mye dvergbjørk, furu og lyng.

Noen trær har bukket under av tidens tann. Synes alltid slike formasjoner er uhyre spennende. Tenker ofte å på hva slike trær har "sett" opp gjennom årene.

Mon tro hva vi har funnet? Alltid spennende å komme tilbake til "Base camp" etter leting. Til høyre ser dere Embrik Strand, alias Glenn Halvor Morka! ;D

Når vi nå først er inne på Embrik Strand...Vi fikk besøk av ham her i skauen på ettersommeren! ;D

Martin Lemke har tatt alle disse bildene, untatt det siste. Det står undertegnede for!

-Annie

-----------------

Her følger noen edderkoppbilder fra lokaliteten.

Estrandia grandaeva. Female habitus.

Estrandia grandaeva. Epigyne

Estrandia grandaeva. Vulva.

Dictyna uncinata. Vulva.

Arctosa alpigena. Hunnens habitus.

Arctosa alpigena. Epigyn.

Arctosa alpigena. Vulva.

Gnaphosa microps. Hunn

Gnaphosa microps. Epigyn

Gnaphosa microps. Vulva

Agroeca proxima. Epigyn

Agroeca proxima. Vulva

« Last Edit: October 10, 2011, 05:38:09 PM by Glenn H. Morka »
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: FINNMARK. Lokalitet 13, Pasvik Naturreservat, Sydvaranger kommune.
« Reply #1 on: September 20, 2011, 08:00:53 PM »
@Annie

Fornøyelig lesning  :)

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: September 20, 2011, 11:21:24 PM »
Tusen takk for det Magne, godt at du likte :)

Mvh
Annie

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: September 21, 2011, 09:28:15 AM »
Jeg tror at dette var favorittplassen min på hele turen. Ikke bare fordi jeg fant Aculepeiraen der, men fordi det var så vilt og spennende og frodig. Et visst urskogspreg over det hele, synes jeg. Og det var så mye spennede der.

Denne musehistoriuen til Annie sattse dessuten en spiss(mus) på det hele!  ;D

Det  var jo også her vi hørte Arno synge for å holde bjørnen på avstand. Riktig vakkert var det!

Kjetil

Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: September 22, 2011, 02:10:42 AM »
Heia Kjetil :)

Ja, denne plassen var veldig flott, frodig og spennende, nesten litt trolsk vil jeg si :)
Og den musa kommer jeg aldri til aa glemme altsaa! Tenk aa faa vaere saa heldig aa faa lov til aa vaere med paa en slik tur da Kjetil, en tur vi for alltid vil huske med glede :)

Og det var jo nettopp her du fant Aculepeiraen, husker godt du kom ut av skauen med et glis :D Det var deg vel fortjent :)

Klem
Annie

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: September 22, 2011, 02:21:26 AM »
Artig innledningshistorie, Annie!

"Museedderkopp" i ordets rette forstand, hehe..

Dette var en givende plass, med mye spennende funn.
Er halvferdig med bestemmelsene herfra, og har iddet Annies håvfangst fra lokaliteten. Det er en bemerkelsesverdig stor bestand av Estrandia grandaeva her!

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Oppdatert med komplette artslister, bilder kommer senere.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Herlig rapport! Vi hjemmesittere gikk glipp av mye........

Glenn - håper du legger ut bilder av Estrandia hannen, både habitus og palper. Jeg har håvet forgjeves etter disse hannene på Valdres-lokaliteten. Trenger noen bilder til powerpointen.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Herlig rapport! Vi hjemmesittere gikk glipp av mye........

Glenn - håper du legger ut bilder av Estrandia hannen, både habitus og palper. Jeg har håvet forgjeves etter disse hannene på Valdres-lokaliteten. Trenger noen bilder til powerpointen.

Arne.

Alle hannene av Estrandia var dessverre subadulte. Uansett, subadulte hanner var identiske i utseende som hunnene. De kunne ikke forveksles med noe annet.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Uansett, subadulte hanner var identiske i utseende som hunnene. De kunne ikke forveksles med noe annet.

Jeg lurer litt. Jeg har funnet dette bildet av en Estrandia grandaeva-hann: http://www.pbase.com/tmurray74/image/130527756

Den ligner egentlig ikke så mye på hunnen, synes jeg!?

Kjetil

Edit: en "t" kom ikke med i URLen!

« Last Edit: September 27, 2011, 01:53:31 PM by Kjetil Åkra »

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: FINNMARK. Lokalitet 13, Pasvik Naturreservat, Nilamyra, Sydvaranger kommune.
« Reply #10 on: September 27, 2011, 12:18:24 PM »
Uansett, subadulte hanner var identiske i utseende som hunnene. De kunne ikke forveksles med noe annet.

Jeg lurer litt. Jeg har funnet dette bildet av en Estrandia grandaeva-hann: ttp://www.pbase.com/tmurray74/image/130527756

Den ligner egentlig ikke så mye på hunnen, synes jeg!?

Kjetil

Nei, de voksne eksemplarene av hannene lignet ikke. Lurer på om Estrandia grandaeva-hannene skifter farge som adulte, akkurat som hos Dipoena melanogaster mfl? Disse er også identiske med hunnene helt til de siste skallskiftene. Da blir de nesten helt svarte, uten mønster på bakkroppen.

Estrandiahunnene her oppe var adulte, men ikke hannene. Sjekket dem ut for Neriene peltata, men det var ikke den arten hannene tilhørte.
Kan ikke se noen annen art som skulle ligne på disse subadulte hannene for øyeblikket.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: FINNMARK. Lokalitet 13, Pasvik Naturreservat, Nilamyra, Sydvaranger kommune.
« Reply #11 on: September 27, 2011, 12:44:56 PM »
Interessant. Lurer på om den avbildede arten på linken i min siste post er feiliddet? Jeg sjekket et lignende bilde før vi fant Estrandia overhodet og bet meg merke i at hannen var ganske anderledes enn hunnen og tenkte at jeg måtte være obs på det, men det er altså ikke tilfellet. Eller er det ulike arter i Nord-Amerika og Eurasia, tro??

Kjetil

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #12 on: September 27, 2011, 01:33:07 PM »
Interessant. Lurer på om den avbildede arten på linken i min siste post er feiliddet? Jeg sjekket et lignende bilde før vi fant Estrandia overhodet og bet meg merke i at hannen var ganske anderledes enn hunnen og tenkte at jeg måtte være obs på det, men det er altså ikke tilfellet. Eller er det ulike arter i Nord-Amerika og Eurasia, tro??

Kjetil

Nå har vi vulvabilder av Estrandian "vår", og forhåpentligvis vil det før eller senere dukke opp en moden hann, med en fotograferbar palp.
Finner vi tilsvarende bilder av den amerikanske utgaven, har vi sammenligningsmateriale iallefall.
Syntes også skilnaden er stor til bildene, men jeg blir forferdelig nysgjerrig på hvordan de norske adulte hannene ser ut. Skulle ønske jeg kunne finne en bestand her nede i sør, slik at jeg kunne følge med på dem.

Bildet du linket til er interessant. Jeg syntes jeg ser antydninger til hvite flekker på ryggflankene, noe som kan være en rest av "ungdomsfargen" hvis man kan kalle det noe slikt. :)

Regner med Arne vipper opp en hann etterhvert!

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #13 on: September 27, 2011, 01:54:55 PM »
Jeg ser virkelig frem til å se norske hanner av denne arten. Jeg synes spesielt fargen på ryggskjoldet (dyprød) på det amerikanske eksemplaret er anderledes enn hos hunnene.

Kjetil

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #14 on: September 27, 2011, 03:18:07 PM »
Glenn/Kjetil: Ja, disse hannene står høyt på ønskelista for neste år. Jeg har en sikker forekomst i Vestre Slidre, men det blir ikke flere turer dit i år tror jeg. Neste sommer får jeg heller prøve å fore opp noen subadulte hanner (også Diastanillus og E. serratosignata).

Per har fortsatt sjansen til å knipe voksne hanner i Hallingdal før vinteren fester grepet.

Arne.
Arne Fjellberg