Author Topic: FINNMARK. Lokalitet 12. Krokvik, Sydvaranger kommune.  (Read 1849 times)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
FINNMARK. Lokalitet 12. Krokvik, Sydvaranger kommune.
« on: September 18, 2011, 05:02:20 PM »
Denne lokaliteten var en veiskjæring som bestod av fyllittskifer og stein, Vi stoppet her fordi vi gjerne ville se etter den nå så berømte Arctobius agelenoides, som vi før hadde funnet oppe i Signaldalen i Balsfjord kommune i Nord-Troms. Vi hadde forhåpninger om at den skulle dukke opp på denne turen og da visste vi at veiskjæringer var den perfekte plassen å lete. Jeg fant en, det er jeg 100% sikker på, men den stakk av! Jeg raste oppover steinskråningen som om jeg hadde en viss mann i haelene på jakt etter dette dyret, men den kom seg unna..*sukk*. Må ærlig innrømme at jeg ble skuffet, men slik er det nå engang i edderkoppverdenen. Arno kom sågar springende for å hjelpes til, men "koppen" hadde gjemt seg og da var det bare å konstatere at sånn er det bare.

Forøvrig må jeg innrømme at det å lete i slike skråninger med stein er noe av den mest spennende jeg vet om...Som Forrest Gump så eminent sa: "It's like a box of chocolate, you'll never know what ya gonna get!"

Artsliste:
Glenns funn ved plukking:

-Alopecosa taeniata 1♀
-Centromerus sylvaticus 1♀
-Gnaphosa muscorum 2♀ 2♂
-Meioneta gulosa 1♀
-Neon reticulatus 1♀
Krokvik 29.07.2011, Sydvaranger kommune
N 69,345986 E 29,607679

Artsliste:
Annies funn ved plukking:

-Haplodrassus soerenseni 1♀
Krokvik 29.07.2011, Sydvaranger kommune
N 69,345986 E 29,607679

-Annie
« Last Edit: September 18, 2011, 06:59:57 PM by Annie »
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: FINNMARK. Lokalitet 12. Krokvik, Sydvaranger kommune.
« Reply #1 on: September 18, 2011, 06:10:26 PM »
Og noen bilder ble det også av enkelte arter.

Først habitusbilde av den flotte Gnaphosa muscorum.
Deretter følger identifiseringsfotos av vulva hos Alopecosa taeniata og Meioneta gulosa.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: FINNMARK. Lokalitet 12. Krokvik, Sydvaranger kommune.
« Reply #2 on: September 18, 2011, 08:38:10 PM »
He, he, husker denne plassen godt. Vi ble alle litt overrasket da det dukket opp så mange flotte, rødprikkede Gnaphosaer. Det var en artig time på denne lokaliteten!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)