Author Topic: Pardosa saltans. - Ny art for Norge  (Read 4812 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Pardosa saltans. - Ny art for Norge
« on: May 05, 2010, 02:03:15 PM »

Pardosa saltans

Da er tiden inne for å presentere Norges nyeste ulveedderkopp, Pardosa saltans, for allmennheten.

Krabatene ble funnet i sørvendt li den 29 april 2010, på Mo i Gjerstad. (Aust-Agder)
Den er helt lik sin søsterart, Pardosa lugubris i ytre utseende. Kun noen små detaljer i palpene skiller artene fra hverandre.

Habitus.

"Jeg er ikke blid over å bli funnet!"

Venstre palp sett utenfra

Venstre palp sett inni.

Venstre palp sett forfra

Venstre palp sett ovenfra.

Mvh Glenn.

« Last Edit: May 05, 2010, 06:59:46 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Pardosa saltans. - Ny art for Norge
« Reply #1 on: May 05, 2010, 02:37:08 PM »
@Glenn

Da er det på høy tid med gratulasjoner! Dette var en oppsiktsvekkende avsløring. Det viser seg at man ikke kan ta så mye for gitt i denne bransjen. Godt dokumentasjonsarbeid og god jobb  :) Nå gjenstår det å se om artene lever side om side landet over. Topp!

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: May 05, 2010, 02:39:20 PM »
Hurra. Gratulerer! En av de artene jeg virkelig har ventet på. Godt å se at lista mi over forventede arter slår til og krymper!

Jeg tror denne vil være begrenset til den sørlige halvdelen av landet, Magne, etter utbredelsen i Sverieg å dømme. Vil ikke bli overrasket om den dukker opphelt til Sør-Trøndelag også.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: May 05, 2010, 02:52:15 PM »
Takk til begge to for fin tilbakemelding! :)

Har kikket på ca 10-15 hannlige individer av denne arten fra en lokalitet, og samtlige av dem er helt like i palpene. Langpalpede.
Blir spennende å se hva dere finner lenger nordover av denne arten! :)

Har en annen lokalitet med en lugubrisgruppe ved ei myr litt lenger herfra, og de er ikke kjønnsmodne enda. Skal bli moro å se når de blir adulte, om det er den andre arten. P. lugubris. Hvis det er tilfelle, kan det kanskje gi indikasjoner på at disse to artene har forskjellige leketider. Det må bli neste års prosjekt å kartlegge dette i såfall. :D

-Det lønner seg å være nysgjerrig! :D

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: May 05, 2010, 03:27:02 PM »
Glenn :)

Yohoo! Og grattis!

Han saa ikke helt fornoeyd ut over aa bli funnet gitt..Tenker han levde herrens glade dager foer du kom..! ;D

"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: May 05, 2010, 04:06:51 PM »
Jeg bøyer meg i støvet å gratulerer herfra også selvsagt  :) Fremragende funn, flotte fotos, og som Kjetil sier er det utrolig hvordan artslista over forventede arter krymper inn  ;) Spørs om ikke dere finner flere saltans i sør etter hvert. Det var noen meget like individer i Tveit, VA, som jeg tittet på før jeg dro nordover. MEN... De var dessverre ennå i ungdommens glød uten mulighet for sikker genitalieidentifikasjon... Vel, nok om det, for dette var en fantastisk nyhet! Og lycosidekjetil har vel snart ikke hud igjen i hendene sine slik han må sitte å gni dem sammen på kontoret sitt  :D Ja, hva blir det neste fra farmen i Gjerstad  8)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: May 05, 2010, 04:19:25 PM »
Takker for artige og flotte kommentarer, Annie & Roy! :D

Kjetil nevnte en gang at han håpet på 600 arter i landet innen han gav seg. Holder dette funntempoet på, må han nok flytte denne grensen oppover, om han ikke skal bli arbeidsledig, hehe...

Her følger en illustrasjon jeg har mekket av forholdsmålene i saltanspalpen. Dette kan hjelpe iddingen mellom disse to like artene.

Det skal stemme veldig bra ifølge denne tabellen her: http://www.european-arachnology.org/proceedings/12th/Topfer-Hofmann.pdf

« Last Edit: May 05, 2010, 04:25:34 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"