Author Topic: FINNMARK. Lokalitet 10. Nær Urdfjellhalsen og Durvatnet, Sydvaranger kommune.  (Read 2979 times)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Her ble det både soldet (Glenn) og håvet (Annie). Biotopen var en myr som var meget våt og bestod av gress og dvergbjørk. Hele biotopen var veldig tundraktig igrunnen.

Mine håvingsforsøk endte opp med en meget våt håv, hvor materialet bestod av små  dvergbjørkblader, noe lyng og 2 edderkopper!
Da jeg imidlertid hadde fått disse to småtassene (Linyphiider) opp i samleglasset med sprit, var fingrene mine så valne av kulde at det endte opp med at jeg slapp hele glasset ned på veien som bestod av fin sand. Akk jasann! You win some and you loose some. Slik er det i edderkoppverdenen. Det var den eneste dagen hvor det var kald vind og veldig vått, noe som gjorde håvingen veldig vanskelig.

Glenn soldet i myra hvor materialet han tok ut bestod for det meste av mose, og med solding er det allltid spennende, man finner alltid noe og ofte er det spennende arter ;)

Dette var forøvrig den siste plassen vi lette på denne dagen etter å ha oppsøkt mange ulike biotoper.
Det kan man kanskje se på det første bildet.... ;D

Glenns funn ved solding:

-Hilaira nubigena 2♀
-Bolepthyphantes index 1♀
-Mecynargus monticola 1♀ 1♂
-Mecynargus morulus 1♀
-Centromerus arcanus 1♀
-Semljicola barbiger 1♀ (Ny art for Norge)

Nær Urdfjellhalsen og Durvatnet, Sydvaranger kommune.
N 69.61257
E 030.71630
27.07.2011 Solding.
Glenn H. Morka

Stiv og støl...ehhh, neida! ;D  Martin mente at Suzuki'en ikke kunne være særlig bekvem! ;D Det er forøvrig Martin Lemke som har tatt dette blinkskuddet. Man visste aldri når man ble tatt bilde av ;D

Walter Pfliegler og Arno Grabolle sjekker ut mikrolivet. Foto: Martin Lemke

Glenn solder søkkvåt torv. Foto: Martin Lemke.

« Last Edit: September 14, 2011, 05:04:40 PM by Glenn H. Morka »
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Ja, dette var en variabel dag. Først godt vær og tørt på Jarfjordfjellet, så mygghelvete ved Bjørnstad ved Grense Jakobselv, så det kalde Barentshavet og så dette kalde og fuktige stedet. Men jeg ville absolutt opp her for å prøve å få noen plott på dette stedet hvor det aldri er samlet edderkopper før, tror jeg. Men dette var en lang dag så vi var vel alle litt trøtte da vi kom hit.

Jeg fikk heller ikke så mye i håven, annet en en stor og fin blomsterflue, men ved solding kom det da lit. Og her fant jo Glenn noen veldig interessante arter!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Ja, dette var en variabel dag. Først godt vær og tørt på Jarfjordfjellet, så mygghelvete ved Bjørnstad ved Grense Jakobselv, så det kalde Barentshavet og så dette kalde og fuktige stedet. Men jeg ville absolutt opp her for å prøve å få noen plott på dette stedet hvor det aldri er samlet edderkopper før, tror jeg. Men dette var en lang dag så vi var vel alle litt trøtte da vi kom hit.

Jeg fikk heller ikke så mye i håven, annet en en stor og fin blomsterflue, men ved solding kom det da lit. Og her fant jo Glenn noen veldig interessante arter!

Kjetil

Hehe, tror ingen biltype kan være bekvem nok, når man nærmer seg 50... :D
Råartig blinkskudd av to slitne edderkopppjegere, haha..

Jeg likte stedet godt, men tror nok vi hadde kunnet samlet mer i området, om været hadde vært litt tørrere. Lokaliteten er utvilsomt spennende.
Legger ut artslista fra stedet om litt her.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
På denne lokaliteten fant jeg Mecynargus monticola for første gang.

Tenkte jeg skulle ta med noen notater jeg gjorde under iddingen. Kanskje de kan brukes til noe ved senere anledning.

Hunn:

TmI = 0,65
TmIV= Nei
Sternum fortsetter mellom coxa IV. Glatt.
Metatarsitorner= Ingen
Tarsitorner= ingen
Femurtorner= Ingen
Trichobothria på tibia = Ja, meget lange.
Epigynstruktur= Utstikkende og veldig mørkt. Epigynåpning er bakovervendt, og ikke synlig ventralt.

Hann:

TmI= 0,65
TmIV= Nei
Tricobothria på tibia= Ja, en meget lang en.
Metatarsitorner= Ja, mange.
Ventral torn under femur I-IV= Ja.
Sternum= Glatt og fortsetter mellom coxa IV.
Hodeform= Ikke forhøyet eller med utvekster.

Først bilder av hunnen:

Mecynargus monticola hunn. Habitus

Mecynargus monticola hunn. Epigyn

Mecynargus monticola hunn. Epigyn sett fra siden.

Mecynargus monticola hunn. Epigyn sett bakfra.

Mecynargus monticola hunn. Vulva.

Og så over på hannens atributter:

Mecynargus monticola hann. Habitus

Mecynargus monticola hann. Forkropp og øyenstilling.

Mecynargus monticola hann. Palpetibia.

Mecynargus monticola hann. Palp.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Og så har jeg litt moro med å publisere ei skisse jeg gjorde av vulvagangene som ikke kom frem på foto, men som jeg med letthet så i mikroskopet.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Veldig flotte bilder, Glenn. Det er storveis å få disse fotografisk dokumentert!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Veldig flotte bilder, Glenn. Det er storveis å få disse fotografisk dokumentert!

Kjetil

Takker Kjetil!

Ja, jeg tror det kan være lurt av oss å få tatt bilder av så mange arter som mulig innen disse to svært like gruppene.
Kommer fotos av enda en Mecynargusart her snart.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
I samlingen herfra dukket det opp en meget lys Mecynargus-hunn.

Da jeg tittet på epigynet, så jeg at dette lignet på en M. morulus. Den arten har jeg funnet utallige ganger, men disse har vært veldig mørke, og temmelig vanskelige å fotografere epigynet på. Jeg så mitt snitt til å ta bilder av denne også, og resultatet ble mitt beste så langt av morulus-epigynet.

Hadde også lyst å ta vulvabilder gjennom mikroskopet, for å avkrefte en liten mistanke om at "kanskje" det kunne være den tilsynelatende like og blålistede M. brocchus. Mye pga denne her var veldig lys i forhold til de andre jeg har fanget tidligere.

Men, -etter det jeg kan se av tegninger, mener jeg dette må være den vanlige Mecynargus morulus. Det hadde vært svært hyggelig om jeg ble arrestert pga påstanden min her! :)

Notater gjort underveis.

Veldig lyst eksemplar.
TmI= 0,67
TmIV= Nei
Sternum= Glatt, og fortsetter mellom coxa IV.

Note:
Grunnen til at jeg ikke har tatt med torneformlene, er at torner brekker lett under soldingen, og er upålitelig med disse iallefall. De er også veldig hårete på beina, og vanskelige å skille torner fra hår.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Da er hovedinlegget i toppen her oppdatert med flere habitatbilder.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak

Kjetil

Hehe, tror ingen biltype kan være bekvem nok, når man nærmer seg 50... :D
Råartig blinkskudd av to slitne edderkopppjegere, haha..

Jeg likte stedet godt, men tror nok vi hadde kunnet samlet mer i området, om været hadde vært litt tørrere. Lokaliteten er utvilsomt spennende.
Legger ut artslista fra stedet om litt her.

-Glenn

Dere er jo bare noen ungkalver alle sammen!! ;D
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken

Dere er jo bare noen ungkalver alle sammen!! ;D

Huff, jeg tør ikke tenke på hvor grusomt det kommer til å bli når jeg fyller 52! ;D

-Glenn
"Sykemeldt"