Author Topic: FINNMARK: Mulig Mecynargus borealis. => Semljicola barbiger  (Read 6924 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
FINNMARK: Mulig Mecynargus borealis. => Semljicola barbiger
« on: September 12, 2011, 09:00:06 AM »
Sitter med et dyr her fra myra nær Urdfjellhalsen i Sør-Varanger kommune, Finnmark.

Det er en Mecynargus ser jeg. Er temmelig sikker på det ikke en M. sphagnicola. Den har jeg studert og fotografert tidligere. (Denne her er fri for tapp i vulva. Spermatechene er også noe annerledes form på.)

Epigynet kan minne om en M. borealis. Dessverre har jeg ikke tegninger liggende av vulva til den arten. Er det noen av dere som har den liggende, slik at jeg kan sammenligne?
Eller, best av alt, -kanskje noen av dere har sett borealisen tidligere, og kan bekrefte/avkrefte mitt forslag.

-Glenn
« Last Edit: May 31, 2018, 07:16:36 AM by Magne Farlund »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: FINNMARK: Mulig Mecynargus borealis.
« Reply #1 on: September 12, 2011, 09:03:00 AM »
Her et grunt fokus av vulva.
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: September 12, 2011, 09:49:38 AM »
Nå har jeg sjekket vulvategninger i Holm, Å. 1939. Neue Spinnen aus Schweden. Beschreibung neuer Arten der Familien Drassidae, Theridiidae, Linyphiidae und Micryphantidae. Arkiv. Zool. 31(A8): 1-38 og etter hva jeg kan se av tegningene av vulvaen til både M. borealis og M. sphagnicola der så er dette en M. sphagnicola. Spermatechene er veldig runde, noe som passer bra med denne arten, de til M. borealis står litt lengre fra hverandre og er litt mer avlange.

Når det gjelder den manglende "tappen" i epigynet så synes jeg at jeg ser den, den er bare litt avstumpet på dette eksemplaret.

Hva synes dere andre?

Kjetil   
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: September 12, 2011, 10:39:23 AM »
@ Kjetil

Da er det bare for meg å krype til korset, hehe.. :D
Ble forvirret da jeg ikke fant denne tappen. Da kan mao. disse M. sphagnicolaene mangle denne tydeligvis.
Er denne runde formen på spermatechene den beste måten å skille nevnte art og borealis?

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: September 12, 2011, 11:32:05 AM »
Ikke ta mitt ord for god fisk, her kan du sammenligne selv! (tatt fra nevnte artikkel til Holm):

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: September 12, 2011, 02:40:50 PM »
Hmm...
Nå er jeg ikke helt overbevist om at dette er en sphagnicola likevel...

Legger merke til at tappen på sphagnicolas vulva, sitter nedenfor spermatechenes sirkelkontur. Broen over tappen, er oppoverbuet også på den.

Tok et nytt bilde i dag med middels fokus på den jeg fant, og syntes faktisk den ligner mest på en M. borealis. Her ser man at denne broen står mye høyere i forhold til spermatechene, og at den har "humper-i-veien"-form. Dvs at midten på broen er det laveste punktet. Avstanden fra broen og ned til scapus nedrekant er over dobbelt så lang på denne, som på sphagnicolaene jeg har sett tidligere, og tegningene.

Hva mener dere når dere ser det nye fotoet?

-Glenn

"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: September 12, 2011, 04:21:48 PM »
Glenn

Har tegnet vulvaen  av M. spagnicola og denne ligger ute på forumet. Da skisset jeg den opp under mikroskopet på 400X
Jeg synes ikke den ligner på den du har avbildet. Så er det da disse fotoene og detaljene jeg ikke forstår meg på,  prøver å legge ut et bildet Arne har tatt av en M. sphagnicola vulva sammenlignet med ditt, den fikk jeg heller ikke til å stemme men når jeg fikk den tilsendt var det ingen vil om arten. Men klarte aldri å få frem disse øynene når jeg så i mikroskopet.(den er ikke ulik den du har avbildet) Ditt eksemplar er mer kantet nederst mens arne sitt er rundt, Men M. spagnicola har begge disse alt avhengig av fokus.

Vi har også en annen Mecynargus, denne har jeg aldri funnet vulvategning til, men har funnet denne selv og epigynet er annerledes på denne. Regner med at du har sjekket at torneformelen er 2221.

Men alle vulvaer av M. shagnicola jeg har sett viser  denne tappen du henviser til og som fremkommer så klart på ditt tidligere foto, vi må nok få litt flere foto for å få klarhet i dette.

Vet ikke hvordan du fotograferer vulvaene, men legger du vulvaen på et objektglass uten fordypning i melkesyre og et dekkglass over synes jeg detaljene kommer godt frem, for da erdet ikke så stor tykkelse og en får med flere detaljer. Men det er muligt det er slik du gjør det.
« Last Edit: September 12, 2011, 04:39:45 PM by H. Løvbrekke »

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: September 12, 2011, 04:24:07 PM »
Glenn og jeg har diskutert denne over telefonen en halvtimes tid i ettermiddag (vi liker gjerne å jobbe litt sånn av og til!) og det kan hende dette er noe "relativt" annet og ikke minst NYTT! Vi får se hva Glenn´ern finner ut etter litt mer studering. Han skal bl.a ta litt nye bilder!

Kjetil

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #8 on: September 12, 2011, 04:46:17 PM »
Glem, Mecynargus.. :)

Dette er en Semljicola.

Kjetils blåliste skromper...

Semljicola barbiger tenker jeg vi kaller den. ;)

Har studert tilførselsganger og tungestrukturer etc. nøye nå på største forstørrelse.., -også sammenlignet den med sphagnicolaer.
Det finnes ingen konkav dråpeformet tapp på denne. Ikke antydning en gang. Midtstrukturen er delt på langs, og har ikke forbindelse.

Lurer på om ikke Arnes også kan være Semljicola, men det er to som er svært like av dem, barbiger og alticola. Tør ikke si hvilken av disse to Arne har.

Den aller største forskjellen er epigyntungen. Den er mye større og lengre på disse, enn hos sphagnicola.

Her noen nye fokus.

"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: September 12, 2011, 05:20:01 PM »
-Glenn

Det var rett å slett befriende, dette stemmer mye bedre. Da er Arne sitt eksemplar heller ikke M. sphagnicola, har aldri fått dette fotoet til å stemme med M. sphagnicola, se linken.

Det var ikke det avbildede eksemplaret jeg fikk tilsendt, men flere som han anntakelig har trodd var samme art, den som jeg tegnet var i alle fall M. sphagnicola, tegning ligger ute på forumet.

Fikk tilsendt en god del fra denne lokaliteten, skal kikke gjennom materialet i kveld å se om det kan være flere der.

Så kan vi vel gratulere deg med nok en ny art for Norge, eller er jeg for kjapp nå?

-Harald

-Harald
« Last Edit: September 12, 2011, 05:21:51 PM by H. Løvbrekke »

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #10 on: September 12, 2011, 06:21:23 PM »
@Glenn

Får det ikke helt til å stemme hverken med Semljicola alticola, S. angulatus eller S. barbiger når jeg sammenligner med det jeg finner på SpiMi. Synes bl.a. reseptaklene hos S. barbiger er illustrert annerledes og går helt ned mens disse er tilnærmet runde. Men du har kanskje sjekket andre kilder. (Kanskje det er en annen/ny Semljicola-art?). Spennende å se hvor dere lander.

Magne.
« Last Edit: September 12, 2011, 06:44:34 PM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #11 on: September 12, 2011, 07:08:40 PM »
Ja, dette var sannelig en overraskende vending denne saken tok. Kjetil fikk brått en tanke om at dette kunne være en Semljicola, og vi stupte inn der. At dette er rette slekten, tyder det doble tricobothriaopplegget på palpetibia, samt tricobothriamålet på metatarsi I på.
(0,45) (Saaristo & Eskov)

Så var det disse to nevnte artene alticola og barbiger. Begge disse to har dette kvasse nebbet i epigyntoppen. Fant ingen av de andre Semjlicolaene som har slike epigyn som disse to. Den vulvaen som matchet aller best av disse to, mener både Kjetil og meg er barbiger.

Så, over til reseptaklene. Det som virker mørkt på tegningene under reseptorer, kan være en gjennomsiktig struktur som ikke har med selve spermatechene å gjøre. Legg merke til den rektangulære fliken inni spermatechen, den matcher 100%. Så, inntil videre velger iallefall jeg å kalle denne barbiger, siden jeg ikke finner en bedre match. :)
Hvis Kjetil er enig i det, så har vi en ny art fra Finnmark. Barbiger er funnet i godt antall helt inntil grensene av Finnmark.

Kan godt forstå at du følte det befriende med denne, Harald! Kikket også på tråden og bildene du nevner, og skjønte at det kunne ikke være sphagnicola.
Det som er utfordrende med hunner av nordlige Mecynargus og Semjlicola, er at det er minimalt med vulvategninger av dem. Ser Holm skiller dem på epigynene.

-Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #12 on: September 12, 2011, 07:29:34 PM »
@Glenn

Jeg tror også det er en ny art men tviler altså litt på S. barbiger fremdeles. Det er enda en art som jeg ikke finner noe på, og det er S. arcticus. Kanskje Kjetil har papirer på den? (Trolig er det bare jeg som er litt kranglete nå, men det må være lov på en mandag  :D

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #13 on: September 12, 2011, 07:41:10 PM »
@Glenn

Jeg tror også det er en ny art men tviler altså litt på S. barbiger fremdeles. Det er enda en art som jeg ikke finner noe på, og det er S. arcticus. Kanskje Kjetil har papirer på den? (Trolig er det bare jeg som er litt kranglete nå, men det må være lov på en mandag  :D

Magne.

Hehe, hadde vi ikke vært kranglete og protesterende i blant, ville vi aldri funnet nye arter for landet! :D

Okkesom, jeg har tegninger her av S. arcticus (Eskov), (Acta Zool, Fennica Vol 201 * Saaristo & Eskov: Genus Semjlicola)
Den har en lang spalte vieder oppover i epigynet, lik en Dicymbium. Så, den kan vi trygt avskrive.
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #14 on: September 12, 2011, 08:08:27 PM »
@Glenn

Da gjør jeg som Harald og gratulerer med Semljicola barbiger  :)
Spent på å se tegninga di av denne vulvaen. Her er det mange detaljer som skjuler seg i dybdelagene. Har sammenholdt de ulike vulvabildene dine opp mot SpiMi og fulgt Kjetils gjentatte oppfordring tidligere om også å se helhet og ikke bare detaljer. Det hjelper av og til.

Avventer Kjetils endelige ord før den fyker inn på lista.

Magne.