Author Topic: FINNMARK. Lokalitet 9A. Grense Jakobselv, Sydvaranger kommune.  (Read 3099 times)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
FINNMARK. Lokalitet 9A. Grense Jakobselv, Sydvaranger kommune.
« on: September 07, 2011, 04:46:31 PM »
Jeg kaller denne lokaliteten, Lokalitet 9A, fordi vi delte oss opp i to grupper hvor vi (nordmennene) lette på en annen plass enn den utenlandske delegasjonen. Habitatet vi lette i var ved en elvebredd hvor grensa til Russland går midt i elven! Det ble lett i småbjørkskog, småeiner, lyng og mose. Glenn soldet, Kjetil soldet og lette under stein (ikke UNDER Stein, men..ja, dere skjønner!) Stein lette under stein ;D

Og hva gjorde så jeg?? Joda..Jeg satt inne i bilen og skrev logg, laget navnelapper til oppevaringsglassene våre..etc etc...Det regnet jo må vite ;D Neida, det var endel papirarbeid som måtte gjøres og det tok faktisk lengre tid enn det tok gutta å finne "kopper" :D Dessuten var det ikke mye håveterreng akkurat på denne lokaliteten.

Lokalitet 9B kommer jeg tilbake til fordi det er der den utenlandske delegasjonen lette.

Glenns funn ved solding:

-Hilaira herniosa 1♀
-Maro sublestus 1♀
-Maso sundevalli 1♀
-Robertus lividus 3♀
-Robertus scoticus 2♀
-Silometopus reussi 1♀
-Troxochrus scabriculus 1♀

Sør for Grense Jakobselv, ved elvebredden av Jakobselva.
27.07.2011

Den topp konsentrerte edderkoppjegeren, Kjetil Åkra by the river of Jacobselv. (Foto: Stein Andersen)

En annen konsentrert edderkoppjeger... Glenn Halvor Morka sjekker soldefangsten fra en kreklingtust. (Foto: Stein Andersen)

« Last Edit: September 11, 2011, 09:00:38 PM by Glenn H. Morka »
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: FINNMARK. Lokalitet 9A. Grense Jakobselv, Sydvaranger kommune.
« Reply #1 on: September 09, 2011, 12:52:29 PM »
Husker denne plassen godt. Det var da veivesnets enmannsorkester kom forbi med en slags veimaskin som laget noe ufattelig med bråk. Trodde russernes nordflåte var på vei over grenseelva!

Jeg skal prøve å finne frem koordinater for denne plassen som du spurte om, Annie, men det er omtrent N 63.49.13.80 og E 30.50.42.80.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #2 on: September 09, 2011, 01:35:46 PM »
Det regnet både vann og mygg i disse områdene! ;D
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: September 09, 2011, 01:51:20 PM »
Husker denne plassen godt. Det var da veivesnets enmannsorkester kom forbi med en slags veimaskin som laget noe ufattelig med bråk. Trodde russernes nordflåte var på vei over grenseelva!

Jeg skal prøve å finne frem koordinater for denne plassen som du spurte om, Annie, men det er omtrent N 63.49.13.80 og E 30.50.42.80.

Kjetil

Haha, det har du helt rett i Kjetil! Det bråket var av det utrolige slaget. Alle av verdens mest grusomme og margskjærende lyder, var samlet i en og samme doning! Dette hadde til og med skremt fanden i steil motbakke også...

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: September 09, 2011, 01:53:05 PM »

Hmm, myggen merket jeg ikke. Det hjalp godt å fyre opp et lite bål i skjegget. :D

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #5 on: September 09, 2011, 02:00:32 PM »

Hmm, myggen merket jeg ikke. Det hjalp godt å fyre opp et lite bål i skjegget. :D

-Glenn

;D
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!