Author Topic: Achaeridion conigerum (ny slekt og art)? <= Ny art for Norge!  (Read 6327 times)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Achaeridion conigerum (ny slekt og art)? <= Ny art for Norge!
« on: August 25, 2011, 02:09:36 AM »
Fant ei ørlita tusse jeg tror kan være Theridion melanurum. Vet Kjetil er skeptisk til denne arten og har fjernet den fra artslista, men når jeg sammenligner vulvaene er det tydelige forskjeller, særlig på reseptaklenes form og orientering. Det kan sikkert forklares med naturlig variasjon, men jeg legger ut bilder for å vise og høre kommentarer. (Platnick opererer med begge artene).

Oppdatering: Tror det er A. conigerum. Beskrivelsen og ill. i SpiMi stemmer ypperlig.

Magne.
« Last Edit: August 25, 2011, 04:41:06 PM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Per Furuseth.

• Artskoordinator
  • **
Re: Theridion melanurum?
« Reply #1 on: August 25, 2011, 10:08:20 AM »
Må si meg veldig enig med deg Magne her, synes vulvaen her var mistenkelig lik T.melanurum.
Reagerer bare litt på at du skriver at det er ei ørlita tusse. Veit en skal være svært forsiktig med å bruke størrelsen som kriterie for art, men nevner her ut fra den litteraturen jeg har så kan hunnen av T.mystaceum være opp til 2,9mm mens T.melanurum er over 2,5mm.
Skal se du har ny art for landet innen dagen er omme :)

Per

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Theridion melanurum?
« Reply #2 on: August 25, 2011, 10:12:47 AM »
@Per

Jeg har også tenkt tanken at det kan være noe annet men finner ikke full match på noen av Theridion-artene. Nærmeste jeg kommer er T. betteni. Lengden er beskjedne 1,5 mm. Mulig jeg legger den ut på det tyske forumet om vi ikke finner ut av det her. Merkelig form på bakkroppen også. Forfra og bakover stiger den i en bue og flater ut der den ender i en tuberkellignende sak før den stuper vertikalt ned. Det vertikale partiet er lyst. Tenkte juvenil Parasteatoda lunata da jeg så den. Den har også 3 merkelige "vorter" på forkroppen (basis for hår?). (Denne beskrivelsen av bakkroppen ble gjort før jeg begynte å lete i slekter og fant frem til Achaeridion conigerum, og nå ser jeg at det passer utmerket).

Magne.
« Last Edit: August 25, 2011, 11:25:44 AM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Achaeridion conigerum (ny art)?
« Reply #3 on: August 25, 2011, 10:42:46 AM »
Her et bilde halvt bakfra som viser noe av formen på bakkroppen samt tuberkelen. Legger også ved vulvabilde og ill. av Knoflach.

Magne.
« Last Edit: August 25, 2011, 12:08:43 PM by Magne Farlund »

Offline Per Furuseth.

• Artskoordinator
  • **
Re: Achaeridion conigerum (ny slekt og art)?
« Reply #4 on: August 25, 2011, 11:16:12 AM »
Ja dette ser jo ut til å stemme veldig bra nå. Finner bare ikke de tre vortene på framkroppen beskrevet, men stemmer vel bra at det er ut fra de de lange hårene den skal ha kommer.
Er i såfall et meget bra funn. Ser det er vel bare et funn fra Sverige også på denne.
Blir spennende å se om den er i boks til jeg kommer at fra jobb.

Per

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #5 on: August 25, 2011, 11:18:56 AM »
@Per

Tror nok denne er grei. Funnstedet stemmer også. Funnet i Bø kommune under elvestein/morene i en rasskråning i skogen, 200 meter fra Aslakstulåi/Aaseåi. Kommer bilde av funnsted senere.

Magne.
« Last Edit: August 25, 2011, 11:27:50 AM by Magne Farlund »

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: August 25, 2011, 02:53:44 PM »
Da er det bare å gratulere!! :)
Dette var moro!

Kan ikke se at dette skulle være noe annet enn Achaeridion conigerum.
Har du et bilde av bakkroppen i sideprofil liggende?

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: August 25, 2011, 03:04:45 PM »
Gratulerer Magne! Saa utrolig flott at du fant denne da, virkelig gildt, og en inspirasjon for alle oss andre :)

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: August 25, 2011, 03:09:19 PM »
Magne: Skal si det drøsser inn med sterke navn nå om dagen! Gratulerer! Jeg føler meg helt utafor..........

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: August 25, 2011, 03:39:32 PM »
Med slike bilder, beskrivelser og sammenstillinger er det lett å være enig i denne identifiseringen! Gratulerer så mye, Magne, med nok en ny art for landet! Denne er visstnok temmelig sjelden i Sverige der hunner ikke er funnet ennå ifølge Almquist!!

Veldig artig å se bilder av denne arten! Nå går det unna her!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Achaeridion conigerum (ny slekt og art)? <= Ny art for Norge!
« Reply #10 on: August 25, 2011, 04:04:34 PM »
Litt tegninger og informasjon om denne arten her: http://www.european-arachnology.org/proceedings/16th/183-194_Kupryjanowicz.pdf

Edit: Det er virkelig en sjeldenhet du har kommet over her, magne. Bare les hva svenskene sier om denne arten på deres artfaktablad: http://www.artfakta.se/Artfaktablad/Theridion_Conigerum_101898.pdf

Ni funn i Europa, det er ikke mye! Ta deg en solid feiring nå, Magne. Det fortjener du!

Kjetil
« Last Edit: August 25, 2011, 04:10:43 PM by Kjetil Åkra »
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #11 on: August 25, 2011, 05:28:16 PM »
Takk for gratulasjoner, og for linker og faktaark. 9 funn i Europa, eller rettere sagt 10, det plasserer funnet høyt. Artig  :)

Har dessverre ikke flere habitusbilder. Faktisk holdt det lille krypet på å ende i skrotskåla da jeg antok det var en juvenil Theridiidae. Den så slett ikke adult ut, med svært beskjedent og strukturløst epigyn. Heldigvis tok jeg noen få bilder før jeg pirket ut epigynplata for å sjekke for sikkerhets skyld. Ikke la jeg merke til den merkelige fasongen på bakkroppen heller før det var for sent - 1,5 mm er smått. Nå er jeg glad jeg valgte å sjekke nærmere.

Magne.
« Last Edit: August 25, 2011, 05:46:26 PM by Magne Farlund »

Offline Per Furuseth.

• Artskoordinator
  • **
« Reply #12 on: August 25, 2011, 08:29:45 PM »
Ser dere er kommet i mål nå og må gratulere deg Magne med nok en ny art for landet.
Disse theridionene og de som ligner er litt "skumle", lett for å ta det for å være en av de vanlige, men her bør vi være litt overvåken. Ser det er flere tildels sjeldne i denne gruppen som kan være fort å overse.

Per

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #13 on: August 25, 2011, 08:33:51 PM »
@Per

Takker  :)
Det du sier der er viktig. Veldig fort gjort å feilbedømme eller overse disse, ikke minst fordi epigynene er utrolig små og tildels bleke og konturløse, også på noen større arter.

Magne.

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #14 on: August 25, 2011, 09:19:55 PM »

-Magne

Gratulere med ny art, det begynner å bli en del nye for landet, kjekkt det og jeg tror det kommer flere fra deg etterhvert.

-Harald